HJÄLP MIG! *frustrerad*

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare scarykidsscaringkids001
  • Startdatum Startdatum
S

scarykidsscaringkids001

Jo, det e så att jag har en ponny på foder och han är verkligen.. vet inte vilket ord jag ska använda men.. typ om man är ute och går t.ex och vill att han ska flytta på sig så går det bara inte!! alltså jag kan stå å vifta med ett dressyrspö , hoppa runt alltså typ vadsomhelst men han reagerar knappt!!

vfr gör han så? även när man rider på banan så har han ingen respekt alls för spöet ! men i skogen så brukar det räcka att peta lite på han (om han försöker vända hem) men n'r man e "hemma"¨så e han lixom skitdryg! det är riktigt irriterande att inte få "kontakt" me han ..

asså sorry om det är helt flummigt åså men snälla , kan nån ge mig nåt tips på vad jag kan göra? det e bara å fråga på saker om det e otydligt eller n¨åt. Orkar inte me han när han gör sådär blir riktigt frustrerad !

Sv: HJÄLP MIG! *frustrerad*

Jag tror att han testar dig lite. Prova lite markarbete, typ NH, där du lär hästen att flytta sig för dig, och följa efter dig..mm

Mjo men jag har haft han i snart tre månader, har läst lite böcker om NH men kunde inte göra en av dom första övningarna pga att jag inte fick hans uppmärksamhet.. :/

Jag tror att du har lite fel syn på vad "NH" innebär..
Natural Horsemanship är inga övningar, utan ett sätt att tänka på.

Vad ger det för effekt om du tex "tränar NH" 1 gång i veckan, på en speciell tid, på en speciell plats?

hm okej? :S nåt tips på hur jag ska tänka då?

du ska tänka nh helatiden i allt du gör med hästen, oavsett vart ni är oavsett om du sitter på leder honom eller är i hagen med honom.

alltid med andra ord

http://www.nnha.nu/index.php?doc=faq_base.htm

mitt tips är att du gogglar på natural horsemanship, läser böcker, kanske tar kontakt med någon som är duktig på ämne och får in tänkandet i dig. Ddu kommer märka hur stor förändring när du väl börjar tänka "ur hästens synvikel".

Senast ändrad:

Tänk på att hästar inte har valt att vara med människan från början, och den kan omäjligt lära sig vårat språk. Det är vi som valt att tämja hästar, och då är det våran uppgift att lära oss deras språk.

Tänk såhär: Lika naturligt det är när du pratar med en människa, lika naturligt ska det vara när du "pratar" med hästen.

Visst tänker du inte speciellt mycket på hur du gör när du talar med en kompis eller någon i familjen? Och du pratar väl inte med dem tex bara en gång i veckan på vid en speciell tid?

Samma gäller med hästarnas språk, det ska komma helt naturligt att du kommunicerar med din häst. Och att du alltid gör det, inte bara någon enstaka gång.

Man tränar inte Natural Horsemanship, man använder det och tänker det, hela tiden, varje gång du är med hästar.

Liknande trådar

Skola & Jobb Hej! Inte mitt riktiga konto för jag vill vara anonym om detta så om nån kommer på vem jag är håll det gärna för er själva tack! Jag...
Svar
8
· Visningar
2 626
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 663
Senast: Hedinn
·
Dressyr hej! nu är det såhär att i närheten av oss är det en tävling om drygt 5 veckor, samt en två v efter det. föra att sedan vara paus på en...
Svar
14
· Visningar
3 347
Senast: shia
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 552
Senast: AlmostEasy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar