Hjälp mig förstå

Kira

Trådstartare
Jag kan inte detta med islandshäst, men vill så gärna förstå.
Min kamrat väger drygt 100 kg. Nu ska hon köpa en 12-13 årig islandsvalack med eksem. 33000:-

Jag fattar inte varför man betalar denna peng för en eksemhäst.
Jag förstår heller inte varför man rider ponny när man väger över 100 kg.

De inom islandshästeriet hon rådfrågat tycker det är helt OK. Hon har frågat 2 till, förutom säljaren.

Jag kan inte känna nån glädje inför affären, men skulle så gärna vilja... Ni som vet, varför är det OK att rida så små djur när man är så tung? Varför bryr man sig inte om att hästen har eksem/klåda? Berätta för mig, snälla!

Sv: Hjälp mig förstå

Helt ärligt så tycker inte jag att det känns ok alls att rida en liten häst om man väger över 100 kg, det är alldeles för mycket. Jag vet att flera "islandsmänniskor" tycker detsamma som jag.

Kanske beror det på okunskap att man inte bryr sig om exemet?

Vadå inte bryr sig om?
Varför skulle hon inte bry sig om hästens exem och vilja göra det bästa för hästen i omvårdnadsväg?
33' kan, beroende på hästens övriga egenskaper, vara ett bra pris just pga exemet.
33' för en islandshäst är inte dyrt.

Ang vikten så börjar det väl bli mer och mer vanligt att folk sätter en betydligt lägre viktgräns på sina hästar. Det är inte lika accepterat att väga 100kg och rida islandshäst längre, enligt mina erfarenheter.

Nä, 33' är inte mycket för en islandshäst. Men när jag kollat annonser på islandshästar så har dem med exem i regel legat betydligt lägre än den summan. Å andra sidan kan det ju som sagt finnas andra saker som väger upp. Kanske en väldigt stor valack med fina gångarter.

Kl

Sen behöver det ju inte betyda att man inte bryr sig om hästen bara för att man köper en häst med exem, men det innebär en del merjobb för ägaren. (sen finns det ju olika grader av exem oxå)

Sen huruvida hästen klarar 100 kg elle inte finns det många åsikter om. Det finns ju olika storlekar på islandshästar också. Och hur mycket ridvana och balans ryttaren har.

Självklart tänker hon sköta om klådan/eksemet. Bada varje vecka och smörja. Jag trodde bara inte man gav 33000 för en häst som kräver det arbetet, och kanske inte mår bra... Hästen är en turridningshäst som ledsnat. Snäll annars.
Ryttaren ifråga har ridit länge, men har tyvärr ingen bra balans pga litet handikapp.
Vad brukat veteirinär s
ga vid besiktningar näe hästen har eksem? Får man försäkra utan reservation?

Personligen skulle jag nog inte betala 33' för en fd turridningshäst med exem när jag sett annonser på betydligt billigare hästar med exem. Det finns dem mellan 15-20'.
Köpte min 12-åriga valack för under 30', inget exem, men å andra sidan behöver han trafiktränas........ Och han har inga rena gångarter.

Tyvärr kan jag inte hjälpa dig att förstå.

Priset har jag noll koll på.

100 kg på en liten häst förstår inte jag heller. Känslig potatis det där för folk blir så otroligt lättkränkta om man uttrycker en sådan åsikt.

I och för sig finns det en hel del kanonfina hästar som går/gått på turridning, kanske just pga exem som den hamnat där och inte hos en tävlingsryttare på mellannivå.
Eller kanske är den uppfödd där och passade bra in i verksamheten pga lynne och stabila gångarter.

Att den gått som turridningshäst behöver ju inte säga något alls om kapasiteten och kvaliteten.

100 kg och dålig balans låter inte helt optimalt framförallt pga balansbiten.

Om 33.000 är ett okej pris beror på hästen, det är omöjligt att uttala sig om utan att se den och ha mer detaljer.

Islandshästar är en ras som är mycket viktbärande, om man kollar till den större typen av islandshästar så tror jag inte att vikten är några problem, men då ska hästen vara i den större klassen, men väger man en del så borde man dock inte kika på de mindre modellerna.
Många ridskolor har en viktgräns på 95 kg har jag sett... Det är ju svårt att säga vad som är bra vikt, det är från häst till häst...

Att köpa en eksemhäst för 33000 kan jag känna är lite dyrt beroende på vad för stam hästen har samt hur mycket eksem den har.

Vid bra stam och eksem som klarar sig med täcke så kan priset vara skäligt, men då ska hästen också vara utbildad.

Senast ändrad:

Det är synd att hon köper en så dyr eksemhäst. Halva priset hade nog varit mer rimligt.

100 kg, pja, lite på gränsen, beror på hästen och ryttarens egen förmåga.

Men just angående vikten är jag dödligt less på att se vuxna (kraftigt överviktiga) ryttare på för små hästar. I synnerhet på tävlingsbanan där hästarna bara blir lättare och mer smäckrare. Dels ser det - ursäkta - opropertionerligt ut - men sen handlar det väl om hästens väl och ve också.
Islänningar är starka men de har också en tendens att "tiga och lida".
Men man ser på hästen om den tycker att ryttaren är tung. Jag tycker att det borde finnas en viktgräns på 90 kg.

Visst kan man (i synnerhet män) av naturen väga mer än 90 kg utan att vara överviktig så det kanske är BMI man ska gå på.
Men jag tycker att det borde bli en uppsträckning. Det kanske kan bli ytterligare en morot för oss tjockisar att hålla siffrorna på vågen på ett lite lägre tal också. Övervikt är ett val (jag är själv överviktig och har lidit av sjuklig fetma tidigare) .

Eksem är inget som man alltid kan hänga upp sig på tycker jag. Det kan bli bättre och sämre beroende på vart hästen stallas upp. Hästfolk jag känner skickade iväg sin islandshäst med eksem över sommaren till ett par bekanta. Dryga halvmilen hemifrån så slapp hästen eksem och den var ganska grovt påverkad när den stog hemma.

Och om hästen i sig, om man borträknar exemet, hade haft ett värde på 60-65' då?
Exemet drar ner en hel del, MEN har hästen i övrigt mycket positiva egenskaper så blir priset däromkring.

33' för en islandshäst ÄR INTE MYCKET.
Speciellt inte en ridbar häst, i okej ålder.
Exemet har ju redan dragit ner priset.
Och med rätt vård så mår hästen inte dåligt av sitt exem, däremot innebär det mycket extratid från ägaren men vill man ha en häst och har fallit för den så är man beredd att göra vad som krävs för att hästen ska må bra.

över 100 kg till en islandshäst är för mycket. Bättre att skaffa en häst som passar istället. Enligt ET som är ute mycket har många i Sverige missuppfattat detta med islandhästarnas förmåga att bära vikt. (hon behandlar mängder av isisar som har ryggproblem för att de går med för tunga ryttare. Att många ryttare inte heller kan rida sina hästar i en lämplig form ställer till det ännu värre) På island rider alla dem oavsett storlek för de har inget annat att rida på, men då har de tunga alltid med sig handhästar för att de ska kunna byta häst och inte sitta på dem så länge. Hon är själv gift med en man från Island och han skakar ofta på huvudet åt detta. Han rider själv inte islandshästar för han väger 90 kg och tycker det är för mycket och här finns många andra mer passande alternativ.
Att hästen i fråga har eksem är inte den stora frågan här tycker jag utan att personen i fråga köper sig en för liten häst i förhållande till sin storlek.

Senast ändrad:

Tack alla för svar.
Det känns bra att ha lite mer vinklar på mina funderingar.
Nu återstår att se om kamraten köper hästen eller inte.

Är det ngn som vet detta med eksem kontra veterinärbesiktning kontra försäkring? En eksemhäst räknas väl inte som frisk av försäkringsbolaget, eller? Är veterinärerna "vana" vid att islänningar ofta "är" eksemhästar? (Har själv haft ett russ för länge sedan med eksem, så jag et att det inte bara drabbar islänningar. Russet var inte försäkrat, därav frågorna)

Det kommer såklart stå i vet. bes att hästen ser ut att ha exem.
Sen är det väl upp till nya ägaren om denne vill byta försäkringsbolag m.m. och riskera att inte kunna använda försäkringen om det är så att veterinärvård skulle behövas i samband med exemet eller behålla den försäkring som hästen troligtvis har.
(Om den inte är försäkrad så får man väl se vilket bolag som är "snällast").
Oftast är ju inte exemet så illa att det behövs varken veterinärvård eller avlivning, och det är ju då man behöver använda sin försäkring.
Visst finns det fall där detta skett men jag vet inte om någon som haft såpass grovt exem.

(Mammas ena häst har exem, han är varken en sämre ridhäst (tävlingshäst) - eller har restriktioner i sin försäkring pga det)

Det finns en bra artikel ang vikter på islandshäst i islandshästen,tyvärr kommer jag inte ihåg vilket nummer.
Generellt sett så ska en ridhäst kunna bära 17% av sin egen vikt.
De flesta islandshästar idag är mer smäckra ,långbenta och inte alls lika starka att bära tunga ryttare.
Mycket beror på hästens exteriör. Ett halvblod med svag rygg kanske inte ska ha en ryttare över 70 kg. En för tung ryttare ger hästen belastningsskador på sikt. 100 kg på en liten häst ser inte trevligt ut och är för tungt. Det är mycket vikt för hästen att balansera upp.
Eksem beskrivs ofta i annonser som lindrig och klarar sig bra med täcke. Det stämmer att hästen överlever men den mår sällan bra utan kräver mycket skötsel av en som vet hur eksem skall skötas för att må bra.

fast jag visste inte ett skit om eksem när jag köpte min häst, men tydligen kan jag sköta det mycket bra ändå... och vad jag betalade? Tror det var strax under 30 tusen, då var Geysir 18 år... säg gärna att det var för dyrt, men nu finns det ingen i hela världen som skulle ha råd att köpa honom:love:

Det finns en bra artikel ang vikter på islandshäst i islandshästen,tyvärr kommer jag inte ihåg vilket nummer.
Generellt sett så ska en ridhäst kunna bära 17% av sin egen vikt.
.

Intressant att ha en siffra!
Men då uppstår nästa fråga. En "normalviktig" islandshäst torde ha en matchvikt om 350-400kg vilket innebär en ryttarvikt om max 70 kg.

En överviktig islandshäst, då?? Och de är många.
De borde ju ha mindre förmåga att bära en ryttare, eftersom den redan släpar runt på grav övervikt? Eller?

Personligen tycker jag att en person som väger kring eller över 100kg ska gå ner i vikt innan den rider, oavsett hästras.

Liknande trådar

F
  • Låst
Hästmänniskan Hatar är kanske överdrivet, men jag gillar honom verkligen inte. Har haft honom i 3 månader och han trivs i stallet och med...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
39 658
Senast: scizofren
·
Islandshäst Idag ringde min pappa och ville så gärna få prova att rida på min islandshäst! Jättekul tyckte jag såklart! Men så är det så att min...
Svar
5
· Visningar
1 546
Senast: Nea86
·
Hästvård Bakgrund: Nu kommer en lååång historia, var beredda. Köpte min 8-åriga kallblodstravare i slutet på febr detta år. Han är skolad...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
12 899
Senast: Lindon
·
Träning Jag har lite problem med mitt halvblod, 13 år, så jag tar gärna emot tips på hur/vad jag ska göra för att få det att funka. Bakgrunden...
Svar
7
· Visningar
1 690
Senast: Speedway
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka