Hjälp mig att variera min ridning!

M

MLI_91

Hejsan!! jag är en tjej med kass fantasi, både jag och min häst blir totalt uttråkade, vi kör samma sak varenda dag, nu har jag börja köra honom lite med släde, men jag tycker inte det är roligt, min häst älskar det men jag har fått nog av körning sen förra hästen! Visst köra släde är super skoj men då ska man vara några och ha ett mål att nå, inte bara köra en bit och sen hem igen!! Jag rider på eftermiddagarna när det är mörkt för jag går ju i skolan, så de blir inge att man rider på bana utan det är samma vända efter elljusspåret (det är ridspår där även skyltat att man kan rida) och både jag och den stackars hästen är mörkrädda så han brukar få stå ut med min vackra sång:angel: men till saken då jag vet inte hur jag ska kunna variera min ridning när jag endast har skog att rida i!!
jag är mycket tacksam för flera svar!! MVH emelie
 
Sv: Hjälp mig att variera min ridning!

Jo du kan ju be nån att rida med dig Eller så kan du ju alltid göra horse man ship:D Du övar han från marken med att t.e.x att lära han att stanna när du gör nått med handen. det brukar vara roligt för hästen. Man kan ju löshoppa han! Då stänger du grinden till paddocken och så gör du en bana med hinder. sen släpper du lös han i paddocken så har du ett longeringsspö i handen som du kan smacka på han med. Det brukar dom tycka är jätte roligt:D Hoppas jag har gjort nån nytta:banana: :bump:
 
Sv: Hjälp mig att variera min ridning!

Haha tack så mycket:) jag har olika kompisar som rider med mig, ibland! även han som äger stallet brukar rida med mig, (en super häftig farbror på 74 år den du;) ) haha!! Ja de så klart, men paddoken är superliten och det finns inga hinder!! haha!! stackrigt va:cry: :crazy: hahaha!!
 
Sv: Hjälp mig att variera min ridning!

Aha ok va synd:( Men du kan ju ta andra redskap ( ja inte för farliga då ) ;) Men horse man ship är jätte roligt:D
 
Sv: Hjälp mig att variera min ridning!

Jo jag kom på en till sak. Du och dina kompisar kan ju kanske arangera en hinderbana för han antingen att du sitter på hästryggen eller att han får springa själv. Du kanske kan köpa en stor boll så han får leka lite med den:D
 
Sv: Hjälp mig att variera min ridning!

Du menar i skogen då eller?? Jag fundera på om man kunde bygga upp en liten hinderbara på nån skogsväg eller så!! Men de är ju de om de stör andra som är där och håller på!! vad vet jag!! haha!! men man kan ju alltid plocka ner den sen!!
 
Sv: Hjälp mig att variera min ridning!

Varva mellan longering, löshoppning, tömkörning & ridning.
T.ex.
Mån: Seriös ridning hoppning/dressyr
Tis: Longering
Ons: Ridning
Tors: Tömkörning (gärna ute i skogen)
Fre: Ridning
Lör: Uteritt
Sön: Uteritt

Ungefär :p Är inte så bra på att bygga upp ett ridschema men jag tror du förstår principen :)
Lycka till!

Nu när det är snö kan man ju också passa på att åka pulka/skidor/stjärtlapp efter hästen!!! Urkul!!! Gjorde det i söndags :D :D :D
 
Sv: Hjälp mig att variera min ridning!

Ja de verkar ju vettigt:) men tyvärr finns det ej tillgång till särskilt mycket! endast vad naturen har att erbjuda, visst de finns gott om saker till longering och tömörning osv, men ingen bara lr så!! Åhh tolkning:D de har jag faktist aldrig fått chansen att prova på, de kan jag och min sötis göra, men då läre jag ju ha nån som rider oxå;) haha!! får hitta på något!! Tack för alla svar vill gjärna ha mer tips och ideer:love: hihi
 
Sv: Hjälp mig att variera min ridning!

Att du inte har hindergrejer gör ju inget! Gå ut i skogen, hitta fallna småträd, långa prova pinnar osv. Gå till ett byggvaruhus och köp några brädor eller grovt virke. Kapa dessa till ca 2,5m längd så har du bommar. Ta ut hinkar och gör små cavalettihinder. Snickra enkelt ihop små egna hinderstöd eller använd dunkar, småbal hö eller vad som helst och bygg egna hinder! Jättebra träning med små cavaletti eller trava över bomserier.
 
Sv: Hjälp mig att variera min ridning!

Ja de vore ju skoj!! haha!! men jag ska ta och bygga nåt i skogen, får ta hjälp av farsgubben:crazy: haha!! men jag kom på att man kanske kan utnnyttja sommarhagen att bygga upp nåt på!! de kanske vore något för den ligger inte alls långt ifrån stallet, för där finns ju virke och allt, lixom fallna träd och så!! :p
 
Sv: Hjälp mig att variera min ridning!

:crazy: Kom och tänka på en sak!! kan man ha en kör sele när man tolkar??
 
Sv: Hjälp mig att variera min ridning!

jaa det kan man väl ha, men det är nog svårt att sitta på ryggen samtidigt. Beror på vad du har för sele. Annars är det enkelt att göra en genom att använda en sadelgjord som brösta, fästa den i sadeln eller sätta fast ett grimskaft som mankstycke. Använd longerlina eller tömmar att hålla i:)
 
Sv: Hjälp mig att variera min ridning!

jaa det kan man väl ha, men det är nog svårt att sitta på ryggen samtidigt. Beror på vad du har för sele. Annars är det enkelt att göra en genom att använda en sadelgjord som brösta, fästa den i sadeln eller sätta fast ett grimskaft som mankstycke. Använd longerlina eller tömmar att hålla i:)

Sommarhagen borde gå bra att hoppa i, men se upp så du inte trampar upp den för mycket innan betet bara, och se till att du har jämnt och bra underlag.
 
Sv: Hjälp mig att variera min ridning!

Träna dressyr i skogen:idea: Rid lite sluta och öppna, slalom mellan träden, tempoväxlingar(t ex galopp-halt-galopp-halt osv.)
Eller varför inte bara ut och gå med pållen eller ta en ledig dag och rykta tills pälsen skiner och svetten rinner:D
Gör övningar från marken(Böckerna: Dansa med hästar samt Lydnadsträning för hästen ger superbra tips;) )
Ja det var det jag hade och komma med:)

Lycka till nu!!
 
Sv: Hjälp mig att variera min ridning!

Du kan ju rida dressyr även i skogen! :) Det brukar jag göra det är faktiskt riktigt skoj. Hästen får en naturlig framåtbjudning, och är oftast mer positiv än på ridbanan. Gör volter runt träd, skänkelvikning mm på vägen/stigen, träna skritt-halt etc. Din fantasi är det enda som sätter stopp! :rofl:
 
Sv: Hjälp mig att variera min ridning!

Jag tror det är superviktigt att man själv känner sig motiverad till ridningen. Hästen struntar nog lite i vad den gör, bara den gör det med dig! Finns det inget som du blir inspirerad av? Till exempel kolla in tricktrådarna, nu kommer jag inte ihåg var de var:crazy: men det ser jättekul ut.

När jag blir uttråkad brukar jag rida utan sadel och träns. Det ger bättre kommunikation mellan häst/ryttare tycker jag samtidigt som det är lite svårt så det håller en vaken! Sen när man får häng på det så får man börja utveckla.

Eller jag tycker det var en bra ide att hoppa små "pinnar" i skogen om man inte har någon tillgång till hindermaterial.

Hoppas att du fastnar för nåt!
 
Sv: Hjälp mig att variera min ridning!

Ja du det finns massor att göra. Men ibland kör man fast i samma spår.
Men horse manship, tömkörning ute och på volt, longering och du kan bli longerad så du får öva balansen, hoppning, lös hoppning, dressyr under uteritten, köra hästen kunde du ju också. Kan det inte vara roligare om du kunde göra i ordning en banna som du skulle köra. Både felfri och på tid sen när ni blir duktiga.
Ja nu kommer jag inte på något mer.
Lycka till.....
 

Liknande trådar

Träning Jag har den senaste tiden insett att jag hatar att ha häst vintertid...:grin: mörkt, kallt, halt och lerigt (just nu är det lerigt och...
Svar
3
· Visningar
872
Senast: Ace
·
Hästmänniskan Jag har nu på grund utav en skada varit ifrån ridningen ett antal veckor och innan dess inte kunnat rida ordentligt (på grund utav...
Svar
2
· Visningar
1 008
Relationer Ursäkta mig för det dunderlånga inlägget men känner att jag måste få skriva av mig lite, jag vet inte riktigt vad sjutton jag ska göra...
2
Svar
33
· Visningar
12 331
Senast: Mirre
·
Körning Jag har i flera omgångar varit sugen på att skaffa mig en körhäst men jag är väldigt osäker på vad jag söker. Jag har kört en del...
Svar
5
· Visningar
1 624
Senast: Jate Volim
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp