Hjälp mig att söka orsaken?

Lill76

Trådstartare
Vi köpte för ett tag sedan en ny häst, ett polskt halvblodssto. Då var hon inte "igång" och hon var ganska illa skodd, med bla bakskor på framhovarna och väldigt trångt skodd. Vi har försiktigt kört/ridit igång henne under 7 veckor (efter att hon gått här i några veckor och anpassat sig) Började med skrittpromenader på ca 15-20 min (så bra det nu går att skritta med en överenergisk häst) sen har vi ökat tid och tempo. Mest körning ut rakt fram på grusväg varvat med ridning i paddock 20x40, som är lite lös. Hon är skodd 2 gånger hos oss och andra gången chansade hovis på att lägga på en storlek större skor, och dom har inte trampat av än.
Hästen är ganska nervig och behöver motion nästan varje dag för att inte bli svårkontrollerad :grin: och hon sänker gärna ryggen och tar upp huvudet när hon blir stressad, men söker sig neråt när hon är lugn, dock är hon inte stark nog för att gå i form hela tiden.
Nu var vi på Djursjukhuset i Hbg i tisdags efter att hon visat frambenshälta. Hon blev behandlad i höger fram hovled och framknä.
(Hon var ua på böjprov när vi köpte henne)
Vad tror ni? Har vi gått för fort fram med träningen? Är det grusvägen som skadat? Eller är det den lösa padocken? Är det skoningen? Eller kan det vara en kombination?
Hjälp mig att spåna, snälla? :idea:

Sv: Hjälp mig att söka orsaken?

Helt ärligt med den knappa infon om hästen, så känns det inte som ert fel utan det är fel på hästen. Har tyvärr under årens lopp träffat väldigt många polska halvblod med dåliga ben.
Är ju inte säkert att det stämmer i det här fallet men av min erfarenhet så är det första jag tänker på.

Usch ja, den tanken har slagit mig också. Hästen håller inte i Polen, dom ställer den på vila ett tag så den blir hyfsat fräsch igen och sen säljs den till Sverige t.ex. Men jag vill ju inte bara skylla på det utan vill se om någon kan se något fel i hur vi har hanterat hästen!

Utav din beskrivning på hanteringen så känns det inte som om det skulle vara något fel på den. Men det är svårt att säga också utan att se hur ni gör i verkligheten. Vet ju tex inte i vilka tempon hästen körs och rids m m.
Men av min erfarenhet så brukar inte körning ge symptom så ofta i framben utan det brukar komma bak oftare. Ridning däremot kan ta mycket mer på framdelen och då frambenen.
Men (mycket men här) om hästen får problem bak kan den ju kompensera så att den belastar fram.

Lite kortare sagt så är det svårt att ens han någon aning om vad utan att se och veta lite mer.

Liknande trådar

Hästvård Jag skulle gärna vilja höra lite förslag och gisssningar på vad som kan vara fel på min häst. Har bokat kliniktid, men först om en...
Svar
5
· Visningar
2 613
Senast: bellala
·
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 427
Senast: mackan
·
Hästvård Behöver lite akut hjälp med råd... Köpte en 6-åring för ca 4-5 månader sedan, hopphäst importerad från Polen i årsskiftet till ett...
2
Svar
28
· Visningar
5 997
Senast: Luff
·
Hästvård Bakgrund: Nu kommer en lååång historia, var beredda. Köpte min 8-åriga kallblodstravare i slutet på febr detta år. Han är skolad...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
12 899
Senast: Lindon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka