Lill76
Trådstartare
Vi köpte för ett tag sedan en ny häst, ett polskt halvblodssto. Då var hon inte "igång" och hon var ganska illa skodd, med bla bakskor på framhovarna och väldigt trångt skodd. Vi har försiktigt kört/ridit igång henne under 7 veckor (efter att hon gått här i några veckor och anpassat sig) Började med skrittpromenader på ca 15-20 min (så bra det nu går att skritta med en överenergisk häst) sen har vi ökat tid och tempo. Mest körning ut rakt fram på grusväg varvat med ridning i paddock 20x40, som är lite lös. Hon är skodd 2 gånger hos oss och andra gången chansade hovis på att lägga på en storlek större skor, och dom har inte trampat av än.
Hästen är ganska nervig och behöver motion nästan varje dag för att inte bli svårkontrollerad och hon sänker gärna ryggen och tar upp huvudet när hon blir stressad, men söker sig neråt när hon är lugn, dock är hon inte stark nog för att gå i form hela tiden.
Nu var vi på Djursjukhuset i Hbg i tisdags efter att hon visat frambenshälta. Hon blev behandlad i höger fram hovled och framknä.
(Hon var ua på böjprov när vi köpte henne)
Vad tror ni? Har vi gått för fort fram med träningen? Är det grusvägen som skadat? Eller är det den lösa padocken? Är det skoningen? Eller kan det vara en kombination?
Hjälp mig att spåna, snälla?
Hästen är ganska nervig och behöver motion nästan varje dag för att inte bli svårkontrollerad och hon sänker gärna ryggen och tar upp huvudet när hon blir stressad, men söker sig neråt när hon är lugn, dock är hon inte stark nog för att gå i form hela tiden.
Nu var vi på Djursjukhuset i Hbg i tisdags efter att hon visat frambenshälta. Hon blev behandlad i höger fram hovled och framknä.
(Hon var ua på böjprov när vi köpte henne)
Vad tror ni? Har vi gått för fort fram med träningen? Är det grusvägen som skadat? Eller är det den lösa padocken? Är det skoningen? Eller kan det vara en kombination?
Hjälp mig att spåna, snälla?