Hjälp mig att sitta i galopp!!

_Skifting_

Trådstartare
Jag studsar som en gummiboll i galopp... :cry:
Har alltid tyckt att det var den "lättaste" gångarten, men sen jag blev gravid och fick min son (14mån sen), så GÅR det INTE!!!
Jag känner att jag drar upp knäna, spänner mig i låren och får tom. Kramp... :eek:
Vad ska jag göra??

Ganska akut med hjälp, då jag tom. känner att jag inte vill rida mer pga. detta.. Har kommit så långt i resterande ridningen sen inköpet av dressyrsadeln osv, men vad ska jag göra när man inte kan utveckla det andra oxå... ??
Är inte hoppintresserad, annars hade man kunnat skylla på att man vill vara "lätt i sadeln" ;)...
Att stå i fältsits osv och även sitta i traven går jätte bra, men just galoppen... *suck*

Alla tips mottages tacksamt!!

Ps. Kan kanske tillägga att jag inte direkt är nybörjare, har ridit i ca 15år och tränat upp till L:A, MsV nivå... Tycker detta skulle vara en piss i missisippi, men nej.. Jag kan inte lösa detta själv.. Funkar dock bättre efter en hel del galopp, men man kan ju inte bara fräsa runt i galopp hela tiden...

Senast ändrad:
Sv: Hjälp mig att sitta i galopp!!

Försök att verkligen sitta på rumpan, nästan på svanskotan. Även fast det är svårt så är det ju viktigt att du slappnar av i benen eftersom du annars pressas upp ur sadeln. En tränare jag hade förut sa alltid att "man ska sitta på rätt hål"...

ingen med träningstips??? :confused:

Det jag tycker du skall göra är att när du sitter ner i traven sitt tungt tungt ner och hitta balansen FÖRST ! Sedan kan du även rida mycket utan stigbylglar för att hitta jämnvikten och balansen ordentligt. FAtta sedan galopp och utan stigbyglar och sitt tungt ner rakt över sadeln. Va helt avslappnad. Börja med att rida utan stigbyglar i skritten sen trav och sedan galopp. Det hjälper, har hjälpt mig mycket:) ! Mvh D

Svarar er båda..
Har testat båda tipsen, men inget funkar.. tycker det är konstigt, för jag rider MASSOR barbacka... men det är klart.. Jag har ett knäslut som tydligen inte är från denna regionen... Kan rida lätt barbacka timmatal och även konditionsträna i galopp barbacka och då stå i ordentlig lätt sist... :D
Det kanske har med det att göra?? :o
Den ena hästen har så fruktansvärt mycket rygg i galoppen att enda gången jag kan "sitta" är när det går suuuuuper sakta.. Typ nästan stillastående och jätte samlat... Annars är det kört...
Inte aldeles för enkelt att försöka stå i lättsits i dressyrsadel har jag märkt...
Och den andra hästen är ca 20cm högre, så hennes steg är så stoooort att det är svårt pga, det... varför är man inte 130lång och 30kg stor?? *Shettisarna kommsii...* :rofl:

Någon med fler ideer?? Inte kan det väl BARA vara jag med detta problemet?? :crazy:

Kan det vara ditt knäslut som ställer till det, precis som du är inne på? Jag har också ganska mycket knäslut men just i galoppen sitter jag mycket bättre om jag tänker på att peka ut knäna lite så att hela låren lättar lite, lite från sadeln och släpper på höftböjarmusklerna (de som drar upp knäna), då kommer min mage med "hela vägen fram" i galoppsprånget (och knäna ner). Jag håller om med "hälsenan" istället så att jag nästan lyfter upp hästen med mig när det går uppåt och sedan släpper jag och öppnar upp och rider med aktivt hela vägen fram (här får jag passa så inte överlivet hamnar bakom lod). Annars vill jag på något sätt gärna stoppa upp rörelsen i nedåtfasen med knäna och sitta emot och då studsar det mer. Enklast har jag att få till det om jag rider ordentliga tempoväxlingar på volt, för då får jag jobba med att gå med olika mycket och fastnar inte i någon variant.

Det är alltså mer ett tänk än ett gör.

Kan tänka mig två saker som är problem:
1) Ditt knäslut. Själv har jag jobbat mycket för att inte knipa med knäna (knäslut är INTE önskvärt). Tipset är att vinkla ut tån på foten för då kan man inte knipa med knäna. Meningen sen är naturligtvis att man ska få tillbaka tårna framåt men det får man ta efter man slutat knipa med knäna. Dessutom får du fundera på att sluta med barbacka ridningen eftersom den verkar uppmuntra ditt knipande med knäna.

2) Efter en gravidetet kan man bli stelar i höfterna du kanske helt enkelt inte följer med med höfterna i gallopen som du gjorde tidigare. Tips är att mjuka upp dig före ridning och stretcha så du blir smidigare där.

Kanske en kombination av båda som gör att du inte kan sitta ner i gallopen nu.

/MVH

Trots att du varit nöjd med din sadel så här långt så skulle jag ändå provat igenom alla kompisars dressyrsadlar och några till på din häst för att i alla fall kunna utesluta att sadeln är den som orsakar problemet. Rätt/fel sadel kan ju göra enorm skillnad för hur lätt det är att sitta bra - och rätt sadel kan faktiskt bli fel sadel en dag, som t ex efter ett träningsuppehåll.

Lycka till!

Shaka loss! Överdriv dina höftrörelser och rotera med bäckenet, riktigt ordenligt. Tänka att du rockar rockring. Få hästar jag ridit har blivit irriterade av det. Gör det ett par minuter, slappna sedan av och bara följ med. Det är totalt omöjligt att knipa med knäna när man svänger loss på det viset och det gör dig totalt avslappnad.

Jag fnittrar oavbrutet när jag rider så men när min tränare peppar kan jag ju inte gärna låta bli. :) Schumcher har ju en del lite ovanliga idéer vad gäller sitsträning och detta är en av dem om jag förstått det rätt (vilket givetvis inte betyder att andra tränare inte lär ut det eller använder det själva).

Senast ändrad:

Kan det vara ditt knäslut som ställer till det, precis som du är inne på? Jag har också ganska mycket knäslut men just i galoppen sitter jag mycket bättre om jag tänker på att peka ut knäna lite så att hela låren lättar lite, lite från sadeln och släpper på höftböjarmusklerna (de som drar upp knäna), då kommer min mage med "hela vägen fram" i galoppsprånget (och knäna ner). Jag håller om med "hälsenan" istället så att jag nästan lyfter upp hästen med mig när det går uppåt och sedan släpper jag och öppnar upp och rider med aktivt hela vägen fram (här får jag passa så inte överlivet hamnar bakom lod). Annars vill jag på något sätt gärna stoppa upp rörelsen i nedåtfasen med knäna och sitta emot och då studsar det mer. Enklast har jag att få till det om jag rider ordentliga tempoväxlingar på volt, för då får jag jobba med att gå med olika mycket och fastnar inte i någon variant.

Det är alltså mer ett tänk än ett gör.

Hmm.. detta var intresant... Har precis (sen jag köpte dressyrsadeln (3mån sen) fått årdning på tårna som stod rakt ut så jag trodde vi skulle lyfta vilken sekund som helst... :angel:
Men ska testa detta....

2) Efter en gravidetet kan man bli stelar i höfterna du kanske helt enkelt inte följer med med höfterna i gallopen som du gjorde tidigare. Tips är att mjuka upp dig före ridning och stretcha så du blir smidigare där.

Kanske en kombination av båda som gör att du inte kan sitta ner i gallopen nu.

/MVH

hmm.. detta var oxå väldigt intressant, har aldrig tänkt på det på det viset...
Men stretching skall testas!!!

Trots att du varit nöjd med din sadel så här långt så skulle jag ändå provat igenom alla kompisars dressyrsadlar och några till på din häst för att i alla fall kunna utesluta att sadeln är den som orsakar problemet. Rätt/fel sadel kan ju göra enorm skillnad för hur lätt det är att sitta bra - och rätt sadel kan faktiskt bli fel sadel en dag, som t ex efter ett träningsuppehåll.

Lycka till!

hmm.. Jag har ju 5sadlar till, och det är samma problem med dom alla... Det är för visso två islandssadlar (varav en är dressyrmodell), en dressyr och en hoppsadel... Men har faktiskt tänkt på detta själv och ska få testa rida kompisens häst (så pass udda rygg att sadln omöjligt kan ligga på mina hästar) och testa... Det är stooooooora stöd på den och extremt djup sits... kommer inte ihåg märke, men undrar om det inte var en Isabelle... :crazy:

Shaka loss! Överdriv dina höftrörelser och rotera med bäckenet, riktigt ordenligt. Tänka att du rockar rockring. Få hästar jag ridit har blivit irriterade av det. Gör det ett par minuter, slappna sedan av och bara följ med. Det är totalt omöjligt att knipa med knäna när man svänger loss på det viset och det gör dig totalt avslappnad.

Jag fnittrar oavbrutet när jag rider så men när min tränare peppar kan jag ju inte gärna låta bli. :) Schumcher har ju en del lite ovanliga idéer vad gäller sitsträning och detta är en av dem om jag förstått det rätt (vilket givetvis inte betyder att andra tränare inte lär ut det eller använder det själva).

Hahahahah.... :rofl:
Detta SKA jag testa!! Verkar ju skitkul!! :bump:
Tror faktiskt jag får investera i en tränare nu... kan nog inte lösa alla problem med hjälp av er bukefalister (trots att ni har gjort 90%av jobbet till mig):angel:

Jag har också problem att komma ned i sadeln, men rent generellt efter barnafödande. Stora problem med foglossning och det lixom GÅR bara inte att slappna av där jag bör/måste..

Det tar tid, är mitt svar. Träna upp muskulaturen samt stretcha så du får stadga och börja lita på kroppen. Nu vet jag inte varför just du inte kan sitta ned och i galoppen men så var det för mig. eller är, i viss mån fortfarande.

Har du möjlighet att låta dig longeras (alternativt att hästen är såpass snäll att det funkar ändå) så pröva att rida med ena armen ovanför huvudet. Tänk att du håller i en trädgren eller något där uppe och att hela din vikt hänger ner från den grenen. Byt arm innan du blir trött. Vart en otrolig aha-upplevelse för min del och då har jag alltid hört att jag sitter som bäst i galoppen...

hej jag har haft det precis som dig fast inte varit gravid:) jag fick då tips av min tränare att knipa med låren och sedan hänga lite längre bak än vanligt för att komma ner riktigt i sadeln och sedan gunga med överdrivet. och efter jag gjorde detta ett par gånger har jag nu inga problem att sitta ned i galoppen med rätt sits och genom detta har jag även märkt att jag rider hästen mer med sitsen än jag gjort tidigare:) Ett annat tips kan även vara att ta lektion för en instruktör då det även kan bero på samspelet mellan häst och ryttare:)

bara försök slappna av och sänka hälen. det kan möjligen vara lite lättare att sitta still om man lutar sig lite bakåt. emn inte framåt för då tappar man lätt balansen

hmm.. detta var oxå väldigt intressant, har aldrig tänkt på det på det viset...
Men stretching skall testas!!!

Apropå stretching, har du varit hos nån massör/sjukgymnast eller liknande som har fått känna igenom dig så att du inte har några onödiga låsningar och stelhet någonstans? Annars kan det vara värt att satsa några slantar på det. Man satsar jättemycket på sadeln och hästen men ibland glömmer man bort sig själv. Då kan du också få hjälp med bra stretchövningar anpassade för dig. Hoppas att du kommer tillrätta med problemet.

Apropå stretching, har du varit hos nån massör/sjukgymnast eller liknande som har fått känna igenom dig så att du inte har några onödiga låsningar och stelhet någonstans? Annars kan det vara värt att satsa några slantar på det. Man satsar jättemycket på sadeln och hästen men ibland glömmer man bort sig själv. Då kan du också få hjälp med bra stretchövningar anpassade för dig. Hoppas att du kommer tillrätta med problemet.

Har faktiskt (för en gångs skull) tänkt att jag ska leta upp ngn som kan hjälpa mig lite med dessa problem... Har fått för mig att jag är sne i mitt bäcken oxå, känns som om höger stigläder ska vara ett hål längre... men jag kan ju belasta snett oxå för när jag tittar ner på knäna när jag sitter till häst, så är höger högre, trots att jag tom. har MÄTAT stigläderna, då jag trodde hålen kanske var snea eller liknande, men det skillde bara på knapt 2mm, så det var ju okej...
Nä, får f*n ta mig ta fatt i detta nu!!

Tack alla för bra tips!!

Liknande trådar

Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
12 917
Senast: Milosari
·
Dressyr Hej alla ni dressyrnördar därute! Jag behöver er hjälp! Jag har varit hoppinriktad de senaste 5 åren och innan det red jag på div. olika...
Svar
11
· Visningar
1 492
Senast: lady_vip
·
Avel Jag skriver inte ofta på Buke men läser desto mer, på sistone har det blivit många trådar på avelsforumet eftersom att jag funderar på...
2
Svar
24
· Visningar
4 315
Utrustning Hej. Jag behöver er bukefalisters hjälp i en fråga som för mig är mycket velig... Min sambo har en dotter på 6år som är mycket...
2
Svar
28
· Visningar
3 897
Senast: schelin_j
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Tittar in i ditt kök del 27
  • Burkmat