Hjälp mig att komma ur den onda cirkeln

Sv: Hjälp mig att komma ur den onda cirkeln

Jag vet inte om jag riktigt hänger med när du skriver att du är rädd när hästen är pigg - för då lyssnar den inte. Du säger samtidigt att hästen inte motioneras, nästan alls, och dessutom att du tror att du behöver öva mer på marken för då kommer den lyssna? Är det rätt?

Är den energisk och vältränad med bara skrittas och kanske travas någon litet ibland... så är det rätt givet att den hittar på egna grejer. Du måste ju låt den få utlopp - då är det det som är problemet. Inte att den är olydig. Man måste ju ge dem vettiga förhållade, inte bara bli upprörd för att de får en massa överskottenergi av att stå och varken motionera eller aktiveras mentalt.

Inget negativt om dig som person/ryttare alls - bara en annan inställning, än att du ska att ta en frusterad häst på nh-kurs... Jag håller med Elanor mfl som säger att du måste ta ut en tränare som kan hjälpa dig med ridningen så att du får tillbaka den rätta känslan. Att hon blivit mer och mer okänslig beror ju på att du inte lyckas rida henne så som hon varit van. Det är inte heller något konstigt, ridning är svårt. Är du dessutom osäker är en tränare en utmärkt hjälp att hitta tillbaka till självsäkerheten och hitta knapparna på hästen. Kan PM:a om en duktig person på Hisingen om du vill.

En medryttare är också bra faktiskt, det finns många duktiga människor som kan både rida fort och rider följsamt och mjukt, som söker medishäst. Du bor ju nära Göteborg som har en mängd klubbar och ridande i alla åldrar. Det handlar inte om att göra sig beroende av en medis, men att få hjälp att aktivera hästen så som den kanske behöver. Sedan när du hittat tillbaka till rätt känsla och kommunikation så kan du ju motionera hästen mer själv.

En stallbekant har ett fullblod som gärna blir hetsig om den inte får utlopp, om hästen inte tränas ordentligt på en vecka kan hon inte bara åka ut och tro att den ska bete sig perfekt. Hon har därför en tuff tjej som hjälper till att rida när ägaren inte kan - det funkar fint. Hästen får motion och blir glad och lugn, ägaren får någon lediga dag ibland, och medis är själaglad. :)

Om det är så, att hon bara är pigg - longera henne innan! Vart tipsad om det av min tränare i somras, och sen dess gör jag alltid det innan ett träningspass - och det är en helt annan häst jag hoppar upp på! Jag låter henne springa av sig en 10-15 min, när jag sen hoppar upp är överskottsenergin borta och jag har en varm häst som jag kan börja arbeta med på en gång!

Förr gjorde jag alltid detta uppsuttet, lät henne trava runt en 5 min.. Men då hade hon redan fått lillfingret att göra som hon ville, så då klaffade inget resten av passet heller... :angel:

Var det till mig? Jag har inga problem med hetsiga hästar. :)

Jag tycker att det låter som om du inte riktigt ser hela bilden, och då är det allra bästa att ta hjälp av en tränare med alla delar.

Jag tror att det inte är hästen som behöver miljötränas, utan du. Ta hjälp av en tränare för att arbeta med mental träning och att sätta mål (finns några hästtränare som jobbar med detta, men det gör inte alla tränare så se till att söka upp en som är kunnig). Koppla detta till markövningar och kommunikation, och sedan ridning. Det är jättesvårt att arbeta bort sin egen rädsla genom att "bara" åka på en kurs i NH t.ex. Det är något som man som människa behöver vägledning i, om det inte ska ta flera år.

Titta på hästens foderstat i förhållande till träning och motion. Får hästen kraftfoder? Ta bort detta. Hur mycket energi är det i höanalysen, och ger du hästen mer energi än den har behov av?

Få hjälp med att någon annan också motionerar hästen, av medryttare, eller tränare om du har råd.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 427
Senast: Mia_R
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 553
Senast: Blyger
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 778
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 756

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka