Hjälp mig att komma ur den onda cirkeln

T

Trail

Hej!

Har en del problem här, har en jättfin häst och har haft henne i några år. På sitt förra ställe var hon bra tränad inom dressyr och western pleasure. Reds på lösa tyglar och med vikthjälper. Dock har jag inte kunnat varken underhålla eller utveckla detta särskilt bra och vi är verkligen på ruta 1 känns det som. Jag behöver hjälp med att ta mig ur denna onda cirkel.

Jag klarar inte av min egen häst, ibland blir jag till och med rädd. :(
När hon inte får tillräckligt med motion får hon givetvis överskottsenergi som jag inte klarar av eller vågar ta itu med och det blir ju ännu värre inför vintern när hagarna är blöta och hon inte kan springa ordentligt där heller. Jag rider knappt längre, promenerar mest och när jag gör det blir det mest skritt med lite travsteg här och där. Jag vill kunna galoppera, trava ordentligt, göra ordentliga halter var och när som helst utan att tänka på att det kan flyga ut en fågel, en hare eller ett råddjur kan överraska oss mm.

Jag behöver hjälp med miljöträning, kommunikation/markarbete som vi sedan kan ta med oss upp i sadeln. Men hur, var eller när vet jag inte. Vi har ingen egen paddock, men det finns paddock att rida i på lagom skrittavstånd, dock kan vi inte hyra den helt för oss själva. Ibland känns det till och med som ett helt projekt att bara ta sig dit ordentligt och sedan får jag inte ut energin ändå när jag inte vågar rida ordentligt.

Min häst är jättesnäll, trevlig och härlig att gå ut med eller rida när hon inte är pigg och det inte känns som att det blir problem mm. Men jag vill att det ska kännas så i princip jämt, jag vill ha en säker häst.
Har funderat på om det går att åka till någon Nh eller westernmänniska ett tag och få lite träning och kanske kan både visa mig att jag kan, men också att denne kan rida eller visa mig saker. Har också funderat på om det finns någon som kan miljöträna henne. Och även om det finns någon som kan komma ut och träna oss, men då är problemet att vi inte kan hyra paddocken helt för oss själva utan ev. får dela om det kommer någon mer.

Behövde skriva av mig lite och tar hemskt gärna emot tips, råd och idéer mm. :)

Sv: Hjälp mig att komma ur den onda cirkeln

Jag tror inte att det är miljöträning som behövs. Precis som du själv skriver har din häst förmodligen massor av överskottsenergi och är understimulerad. Om du känner att du blir osäker och rädd finns det bara en lösning; SÖK HJÄLP!! Nu vet jag inte vart du bor, men kolla dig omkring, det finns alltid någon som kan hjälpa dig med något! Sen kanske du ska fundera på om det är rätt häst för dig?

Lycka till

Såg nu att du bor i västra götaland, vart någonstans? Kanske kan tipsa om någon tränare, jag bor också där :) .... här ;)

Skaffa en medryttare som tycker om att rida i högre tempo, det kan ju även vara en som tex tycker om att hoppa så att hästen får ut energin på ett annorlunda sätt, eller se till att hon får gå i bättre hage med hästkompisar under en stor del av dygnet så att hon får ut sin överskottsenergi...

Ta gärn aen student som kan anpassa sig efter dina tider så att hon rider den tex på fm om du vill rida på em.

Senast ändrad:

Fast det känns ju lite låst om man ska vara så beroende av en medryttare för att vilja/kunna rida sin häst.

TS

Låter som du och din häst hamnat i en ond cirkel.
Jag skulle försöka hitta ngn duktig person/tränare som du berättar exakt för hur det känns och som hjälper dig med situationen.

Om jag förstod dig rätt så har det inte alltid varit såhär? Hur var det i början?
Det verkar som att ditt självförtroende har fått sig en törn ngnstans. Kanske att dte vore en idé om du gick å prata om det, ex med en psykolog.
Bara att få ventilera och få tips om hur man själv kan påverka sin rädsla i olika situationer. Sånt behöver vi alla då och då:)

Jag bor lite norr om Göteborg, men inte så långt upp som Alingsås.

Ja, har funderat på medryttare, men det känns som att jag aldrig skulle kunna hitta rätt, någon som är duktig nog eller hitta någon som går att lita säkert på, vill inte ha någon tonåring (även om det såklart finns bra också). Det skulle ju lösa överskottsenergin, men inte våran egen träning med kommunikation osv. Men visst vore det bra om hon fick springa av sig lite mer under ridturerna.

Ja, mitt självförtroende har sjunkit en hel del. Vi var med om en olycka för ett par år sen, där hon blev skrämd och vi halkade på blöt asfalt (i låg fart/skritt+skyggning/vändning), sedan dess har det långsamt gått utför och nu är vi på botten, som väl var blev det inga skador på henne.

Är lite tråkigt när jag tänker på alla långa rundor vi red förut och att det har blivit kortare och kortare rundor i lägre och lägre tempo. Förut var vi överallt där man får vara, red i skogen, runt sjöar, letade nya vägar osv. Men efter olyckan kände jag väl att jag inte hade så bra koll som jag trodde.

Om det bara är så att du blir rädd när hon sprätter pga överskottsenergi kan du väl prova longera henne så hon får springa av sig lite innan du rider

Fats bli rädd och sprätta till kan ju även jordens snällaste skogsmulle bli. Det är något som man får vara beredd på, när man rider alla hästar. Vissa är mer sprättiga och lättskrämda än andra givetvis.

Jag tror det handlar mycket om att du måste bestämma dig. Inte ska du ha en häst som du inte vågar rida på! Då är det bättre du säljer. Jag tycker du ska ta hjälp av en tränare. Ev lämna iväg hästen på träning och sen komma dit och rida lektioner och få instruktioner hur du ska gå tillväga.

Självklart kan alla hästar bli rädda och kanske studsa till lite, det är jag inte alls rädd för. Problemet är som jag ser det kommunikationen och det behöver vi hjälp med. I övrigt känner jag mig trygg med henne och jag är helt säker på att vi passar ihop för det har jag ju sett att vi gjort tidigare i ett par år, så att sälja är inget alternativ, alternativet är att skaffa hjälp och förbättra kommunikationen mm. Man ska inte ge upp för lite motgångar eller problem som man själv har dragit på sig.

Men vad är det för problem ni har med kommunikationen?
Att du har svårt att underhålla det hon kunde när du köpte henne? Då behövs det ju ridlektioner.

Jag känner igen mig lite i det du skriver.

Jag hade en häst som det fungerade jättebra med. Men i något läge lyckades han ta överhanden och bli dominant när inte jag var tillräckligt konsekvent med gränserna (det var en mycket dominant häst) och hade tid för honom (fick barn och han inte med honom så som jag hunnit med honom innan). I alla fall fick vi ingen bra relation och jag spände mig hela tiden, bör tilläggas att han aldrig rörde mig men kunde testa gränser duktigt. Tränade en dag och visade var "skåpet skulle stå", sedan fungerade han bra i ett par dagar, men fick han sedan stå en vecka så var vi tillbaka på ruta ett igen. Det slutade med att jag hela tiden tänkte, tänk om, tänk om och fick en massa skräcksenarier framför ögonen som inte infriades. Men tankarna fanns i mitt huvud, och det räckte för att det inte skulle fungera. Det var en väldigt tuff tid innan jag landade i att vi helt enkelt inte var rätt för varandra längre och att båda skulle må bäst av att gå skilda vägar. Det var tufft för jag hade haft honom sedan han var en vecka gammal och i somras när han såldes var han fem år.

I alla fall har jag köpt en ny häst med de egenskaper jag vill ha och som passar mig som handen i hansken i dagsläget. Det är ett tryggt, stabilt sto som inte reagerar på någonting. Hon är genomjust. Samtidigt har hon de egenskaper jag gärna vill ha, hon har motor, humör och egen vilja ;) ((rödhårig dam ut i fingerspetsarna). Det tillsammans med en bra tränare har gjort att jag åter igen funnit glädjen med ridningen och den nya hästen. Innan var det nog mest jobbigt, men det ser jag inte förrän nu i backspeglen. Hade någon sagt till mig för ett år sedan att jag skulle sälja min älskade häst hade jag bett dem fara åt skogen.. Nu är jag glad och tacksam över att jag vågade ta det beslutet... För oss båda!

Jag säger inte att det är rätt att sälja hästen för dig, men att det ibland är bra att stanna upp och fundera på läget. Kanske räcker det med en bra tränare som kan hjälpa till med kommunikation, kanske har ni kommit till ett vägskäl. Hur som helst hoppas jag att det löser sig på allra bästa vis för er och att ridningen blir rolig igen!!

Jag tror helt enkelt att du behöver någon som hjälper dig, bryter den onda cirkeln och får er att komma framåt igen! Det är inget skamfyllt i att söka hjälp.

Ja, jag har funderat på allt många gånger om och kommit fram till att vi behöver hjälp så får vi se vart det leder.
Skönt att ditt beslut blev bra tillslut och att du har hittat tillbaks :)

Ja, precis :) Måste ju lösa problemet på ena eller andra sättet.

Visst behövs det ridlektioner, men i min filosofi är det i första hand kommunikation, ledarskap och markarbete som behövs, sedan kan man ta med sig det upp i sadeln.

Absolut, så resonerar jag också.
Jag trodde mest det var ridövningar du hade svårt med, men det är alltså arbetet från backen också som brister?

Ja, precis. Känns som det är bäst att börja om med grunderna lite.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 510
Senast: Mia_R
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 606
Senast: Blyger
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 137
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 776

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka