Hjälp mig att börja!

skári_lukas

Trådstartare
Hejsan vi har ett föl nu som vi ska göra till barockhäst, hon är 6månader.
När och hur tycker ni som är duktiga att man ska börja?
:idea: Vi behöver all hjälp vi kan få.
 
Sv: Hjälp mig att börja!

Börja redan nu med att någon gång i bland gå promenader i grimma och grimskaft. I början i skogen, senare där hon kan få se på olika saker, t ex i villaområden, förbi bondgårdar.

A och O för en barockhäst, precis som för alla andra hästar, är lösgjordhet. Ett bra sätt att "bädda" för det är att göra hästen trygg i olika miljöer.
 
Sv: Hjälp mig att börja!

Egentligen allt som en ung häst ska kunna även om den inte ska träna barock.
 
Sv: Hjälp mig att börja!

När börjar man jobba mer med dem då? Finns det inget som är bra att lära dem innan man börjar rida?
Typ spansk skritt..
 
Sv: Hjälp mig att börja!

Spansk skritt är inget jag skulle lära den unga hästen. Egentligen är spansk skritt en rörelse som kommer ur skolskritten där man genom drivning av det diagonala bakbenet och parerande av det diagonala frambenet ökar frambenets gest.
Numer lär man hästen spansk skritt genom att toucha frambenet så hästen kan lyfta det på kommando, det är viktigt att få med sig det diagonala bakbenet så den inte släpar efter.
Alltså inget jag skulle börja med på en bäbishäst;)
Umgås istället med din häst i olika miljöer, bind upp, borsta, lasta, lyft hovar (det kan du ju lära den på kommando:) ),
Jag lärde mitt föl "kurra-gömma" genom att be honom stå på kommando och sedan gömma mej och kalla på honom, att följa mej lös i skritt och trav och stanna när jag stannade lärde jag honom också. Vet inte om det är något man ska lära dem men jag var inte så gammal då och tyckte om att leka med honom. Var bara noga med att det är DU som leker med HONOM inte tvärt om:angel: .
 
Sv: Hjälp mig att börja!

Okej , =) Man börjar alltså när hästen börjar ridas??
Haha hon är en riktig liten busa som älskar att leka så jag tar det lite försiktigt med det där. Men följa john kan hon och vacker hov =P
 

Liknande trådar

Träning Hej alla häst intresserade, jag är en 21 årig kille som funderat på att börja rida och jag undrar mest tror ni det är för sent att börja...
Svar
8
· Visningar
853
Senast: Roxy
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
519
Senast: MiniLi
·
Utrustning Jag behöver hjälp! Det är dags att börja fundera på en julklapp till min tränare. De senaste åren har jag fyllt på hennes schabrakförråd...
Svar
8
· Visningar
713
Senast: Tilly_85
·
Ridning Jag behöver råd. Jag har köpt en 5 åring som inte är riden jättemycket. Nu har jag märkt att varje gång hon börjar bli trött stannar...
Svar
13
· Visningar
1 506

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp