HjÄlp mej!

Sv: HjÄlp mej!

Såhär får jag göra med den lilla eksemhästen vi tar hand om 1gång/vecka

Innan vi släpper ut honom i hagen så får vi smörja in han där det verkar sårigt och behövs, då använder vi "Superbra hästsalva grön". Jag tycker den fungerar bra för att läka och mjuka upp och behövs nog mest vid skapet som kan bli riktigt sårigt annars.

Sedan har vi emellanåt använt någon annan "olja" eller vad det är, vet inte riktigt men tror det innehåller tjära för att smörja in över salvan under hakan/vid halsen(när han var sårig där efter att ha kliat sig på ett halvt träd som stack upp, har nu bytt hage), vid skapet och benen + lite i manen.

Han har sett mycket fin ut i år om man jämför med tidigare år, dock så har han även bytt stall och fick stå inne när det var som knottrikast- fast då kliade han sönder sig i boxen och då fungerar det faktiskt bättre att han står ute verkar det som. Förut gick han på lösdrift.

Efter insmörjningen så sätter vi på eksemtäcket som vi sprayar lite mygg/insekts spray på.

(Även smörjer/sprayar vi in honom ibland innan ridning)

Sv: HjÄlp mej!

Jag har aldrig haft ett sto med eksem, däremot två valacker med eksem, en svenskfödd med grav eksem. Helosan är helt värdelöst, bara en massa kladd som kliar ännu mer under täcket. Och jag kan för allt i världen inte förstå varför man kletar på ännu mer gegga i en redan irriterad mankam? Juvret kan jag tänka mej, men jag skulle nog hellre ta till Hälsingehonungs supersalva eller Mjukon som är en grankådssalva, googla på det så bör du hitta ngt.

Helosan Sol har jag haft på mulen på en häst med stor bläs - där fungera Helosan Sol precis som den ska.

Jag har nog provat det mesta med min svenskfödda eksemhäst, där var det oerhört svårt hitta bra lindring - cortison i tablett form men det vill man ju inte ge hur mkt som helst utan kortare tid när knotten var som värst på sommaren.

Det som varit bäst har förutom täcke och installning PÅ RÄTT TID!!! har varit MJ-salvan, sedan gjorde jag en egen salva eftersom salvorna kostade skjortan bestående av olika doftoljor som är reppelerende, bivax som smältes med lämplig olja och så hade jag en hyfsat bra salva, varken bättre eller sämre än köpesalvor. BB "fanns" inte då jag hade min svenskfödda, han är avlivad efter ett trauma som innebär långtidsvila som skapade oro med kraftigt ökad eksem. Dessutom många täcken som tvättas enbart i såpa och ett täcke max tre dagar, egna rengjorda borstar etc. Det var ett heltidsarbete sköta om den hästen och när jag lyckades få en veckas semester från honom var man ju bara orolig...

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
578
Senast: tara
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
388
Senast: Sryoqwe
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
1 113
Senast: Roheryn
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 844
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Black Friday
  • Avstå jobbresor