HjÄlp mej!

Sv: HjÄlp mej!

Hon har absolut exsem den hästen vi har! Hon har sår på svansen, manen..det är uppkliat, absolut tecken på Exsem!
Vi tog in henne och smor in med Helosan, dagen efter blödde det inte mer och såret höll på att läka ihop, kanske lite bättre förklaring?

Du ska inte säga att den hästen inte har exsem, då hon faktiskt har det!
Vi fick tipset utav hon som äger gården, om att använda Helosan dagligen..för vår häst hjälpte det väldigt bra!

Eksemtäcke är A och O i behandlingen av eksem, Att skydda det som hästen exponerar helt enkelt, annars blir det svårt att få ett bra resultat.

Hon har absolut exsem den hästen vi har! Hon har sår på svansen, manen..det är uppkliat, absolut tecken på Exsem!
Vi tog in henne och smor in med Helosan, dagen efter blödde det inte mer och såret höll på att läka ihop, kanske lite bättre förklaring?

Vi fick tipset utav hon som äger gården, om att använda Helosan dagligen..för vår häst hjälpte det väldigt bra!

Jag tycker inte att man ska använda Helosan på ställen som utsätts för sol då det kan göra att solens strålar förstärks, det kan liknas med att smörja in sig själv med olja och vara ute i gassande sol en hel dag.

Ingen vettig ägare till en eksemhäst använder Helosan. Det ska vara rejäla repellerande medel som behövs.

Ovanpå det är täcket det allra viktigaste!! Det skyddar mot knotten, och knott de kan krypa in i minsta lilla mellan taglen, på ben och mage.

Jag tycker inte att man ska använda Helosan på ställen som utsätts för sol då det kan göra att solens strålar förstärks, det kan liknas med att smörja in sig själv med olja och vara ute i gassande sol en hel dag.

Jag använder Helosan sol, som har en viss solskyddfaktor ;)

Ja det är ju bättre än vanlig Helosan iallafall.....

Har du något flugmedel på henne? Hur ofta smörjer du henne?

KL. Jag vägrar skriva ut kortion od om inte ägaren sätter på insektstäcke o ev tar in hästen under värsta delen på dygnet.
Insektstäcke kräver jobb, man måste ha minst två så att man kan laga det ena medan hästen har det andra.
PL

Jag har själv ett gotlandsruss med eksem. HAn går med eksemtäcke och jag smörjer med helosan sol varje dag. Med den behandlingen så har jag det under kontroll, men det försvinner inte:cry: Vi har tyvärr ingen möjlighet att tvätta täcket flera ggr i veckan:cry:. Han och min andra häst går ute året runt och vi har ingenstans där vi kan ha dem inne...
Har ni något tips?????????????

Jag har själv ett gotlandsruss med eksem. HAn går med eksemtäcke och jag smörjer med helosan sol varje dag. Med den behandlingen så har jag det under kontroll, men det försvinner inte:cry: Vi har tyvärr ingen möjlighet att tvätta täcket flera ggr i veckan:cry:. Han och min andra häst går ute året runt och vi har ingenstans där vi kan ha dem inne...

Som redan sagts i tråden multipla gånger så behövs mer en ett täcke. Precis som det krävs mer än ett regntäcke, vintertäcke osv osv. Än mer just EXEM täcke.

behöver hästen vistelse inomhus så måste man skaffa det.

Har man inte möjlighet ekonomi eller annat att ha fler täcken osv osv, möjlighet till skydd osv osv, ska man inte ha en exem häst. Punkt slut så enkelt är det. Precis som samma sak skulle gälla om man hade en fånghäst men inte möjlighet att behandla den enligt ordination. Eller en häst med någon annan sjukdom som krävde boxvila men man inte hade tid/möjlighet att genomföra detta med allt det kräver.

Konstigare än så är det inte. Sen att det är en sanning folk inte vill höra, ja det gör det inte mera osant för den skull dessvärre.

Ja det är ju bättre än vanlig Helosan iallafall.....

Har du något flugmedel på henne? Hur ofta smörjer du henne?

Nej, jag har inget flugmedel, men jag ska nog köpa, jag vet inte, köper bara miljövänliga saker, har hört att äppelcidervinäger håller flugorna borta.

En eller två gånger om dagen

Allt hade blivit mkt lättare om du hade haft stall elr liknande, då kunde du tvätta täcket under natten, så som jag gör

Som redan sagts i tråden multipla gånger så behövs mer en ett täcke. Precis som det krävs mer än ett regntäcke, vintertäcke osv osv. Än mer just EXEM täcke.

behöver hästen vistelse inomhus så måste man skaffa det.

Har man inte möjlighet ekonomi eller annat att ha fler täcken osv osv, möjlighet till skydd osv osv, ska man inte ha en exem häst. Punkt slut så enkelt är det. Precis som samma sak skulle gälla om man hade en fånghäst men inte möjlighet att behandla den enligt ordination. Eller en häst med någon annan sjukdom som krävde boxvila men man inte hade tid/möjlighet att genomföra detta med allt det kräver.

Konstigare än så är det inte. Sen att det är en sanning folk inte vill höra, ja det gör det inte mera osant för den skull dessvärre.

Jag vill ju ha mer än ett exemtäcke, men hur lätt är det när ens mamma vägrar köpa ett till, vi har råd, men hon tkr det räcker med ett:mad:

Fast då tar inte din mamma sitt ansvar för god djurhållning.

Tycker du skall visa henne tråden, eller lämpliga fakta om exemhästar och hur de behöver behandlas. Lite helosan sol här och där räcker inte.

Nej eksem försvinner inte, det handlar om att lindra symptom eller i bästa fall kan man få en symptomfri häst.

Jag har för dagen en symptomfri häst, men så har det inte alltid varit. Men i dagsläget har vi 9 täcke i cirkulation, hästen har aldrig ett täcke längre än 3 dagar bl a just därför att täcket blir grisigt av myggmedel på insidan och lösa hår. Detta kan förorsaka att hästen kliar sig, nu behöver man inte gå till ytterligheter som vi har gjort. Helt klart är att man bör ha minst 2-3 täcken, det kan gå fort när ett täcke går sönder och då behöver man byta på en gång. Att lämna hästen otäckad en natt kan tyvärr dra igång ett elände som tar flera veckor att lindra. Att man istället kanske skakar täcket dagligen för att bli kvitt löshår, så kan hästen ha det några dagar extra innan det tvättas igen.

Ingen vettig ägare till en eksemhäst använder Helosan. Det ska vara rejäla repellerande medel som behövs.

Ovanpå det är täcket det allra viktigaste!! Det skyddar mot knotten, och knott de kan krypa in i minsta lilla mellan taglen, på ben och mage.

Jag masserar in Helosan på juvren när de är irriterade. Ovanpå det lägger jag antingen 4 Ess eller Tar Plaster (Tack Alexandra W för tips om Tar Plaster)

Helosan trodde jag var mjukgörande och har därför använt det närmast juvren för att det är så känsliga på min Perla. Har jag missförstått Helosansalvans egenskaper helt?

Benzylbensoat kan jag inte smörja på juvren för hon blev alldeles röd i sitt vita skinn.
Jag har inte vågat lägga det över Helosanen heller efter att hon blev så röd i skinnet av BB direkt på.

Vad tror ni om den varianten?

Hon är mindre drabbad iår än vad hon nånsin varit så antingen gör jag något rätt eller så är det helt enkelt mindre knott i år.

Tillagt senare: Aha du kanske menar enbart Helosan?

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
578
Senast: tara
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
388
Senast: Sryoqwe
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
1 113
Senast: Roheryn
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 844
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar