HjÄlp mej!

F

Fold_Nathalie

Hallå, nu är det så att jag behöver hjälp.
Jag har en islandshäst på snart 21 år, vilket inte är en ålder för en islandshäst.
Hon har sommareksem och har inget täcke (det drog en annan häst sönder, letar efter ena halvan så vi kan sy ihop det igen).
Jaa, vi har två stora boxar i vårt stall och det är väll allt ni behöver veta innan ni kan hjälpa mej.

1. Vad ska hon äta, hon har gått på lösdrift och bara ätit gräs och mineraler, men nu när jag tränar henne, vad ska hon äta då (hon går i normalt arbete)
2. Ska jag ha något svett täcke eller liknande till henne?
3. Hon älskar att stå inne i stallet och går alltid in själv och hatar att gå ut, hon slipper alla kryp när hon är där inne, men jag får inte ta in någon annan häst, och det är väll inte bra att stå ensam?
4. Jag vet ju att man kan ha får till sin häst (om hon nu ska stå inne), men rymmer inte dom hela tiden?
5. Om jag vill tävla med henne, kan jag bara tävla "gångarter" då?
6. Tror ni att jag hade trivts bra med att ha en annan häst också, som då skulle kunna stå i stallet och jag skulle kunna tävla, och hålla på med mer?
7. Jag har läst att man INTE ska rykta sin isis för mkt, men jag kan inte låta bli, kommer hon behöva täcke i vinter då?

Otroligt tacksam för alla svar hälsar Fold och Nathalie :banana:

Sv: HjÄlp mej!

1. Vad ska hon äta, hon har gått på lösdrift och bara ätit gräs och mineraler, men nu när jag tränar henne, vad ska hon äta då (hon går i normalt arbete)

Grös/hö med bra värden. Salt, selen och mineral (mineral utefter hövärden). Kraftfoder behövs bara den dag inte fritt gräs/hö räcker till

2. Ska jag ha något svett täcke eller liknande till henne?
Sommartid? Nä.

3. Hon älskar att stå inne i stallet och går alltid in själv och hatar att gå ut, hon slipper alla kryp när hon är där inne, men jag får inte ta in någon annan häst, och det är väll inte bra att stå ensam?

Klart hon vill stå inne när hon slipper krypen, spec om hon har eksem. Vill hon stå inne dygnet runt? Annars låt henne stå inne på dagen eller natten (med hö, mängd beroende på hull) och gå ute andra halvan. Hon kan stå inne själv halva dygnet om hon tycker det är okej, dvs är lugn och tillfreds med det.

4. Jag vet ju att man kan ha får till sin häst (om hon nu ska stå inne), men rymmer inte dom hela tiden?

Det beror på hur man stängslar, men varken häst eller får kommer ha något nöje av varandra inne. Och igen - jag hoppas du INTE menar att hon ska stå inne HELA dygnet?

6. Tror ni att jag hade trivts bra med att ha en annan häst också, som då skulle kunna stå i stallet och jag skulle kunna tävla, och hålla på med mer?

Det vet bara du.

7. Jag har läst att man INTE ska rykta sin isis för mkt, men jag kan inte låta bli, kommer hon behöva täcke i vinter då?

Nej, inte om hon får sätta päls.

Och, du måste ge stackaren ett nytt eksemtäcke om hon har eksem och det gamla täcket gått sönder. Samt smörja osv.

Har du ingen kunnig i din omgivning som kan hjälpa dig lite med dina frågor? =)

Gäller alla hästar oavsett ras: om du ryktar ofta och mycket ryktar du bort en del av det fett som finns naturligt i pälsen för att skydda mot regn och kyla. Räkna med att du behöver ett regntäcke. Något tjockt vintertäcke behöver du troligen inte om hon sätter päls och vid regningt/snöoväder har regntäcke på sig. Vintertid kan du ha et ylletäcke eller ett fleecetäcke med hög hals efter träning som suger upp svetten. Ta av det efter ca 15 min, då brukar hästen vara torr närmast huden.

Fast naturraser som sätter rejält med päls kan man vintertid rykta ihjäl sig på, utan att ens vara i närheten att komma ner i 'botten' på pälsen och påverka fettet.

Värre sommartid då, men på en eksemhäst som ska gå mer täcke spelar det ingen roll alls. Dessutom badar man bort fettet i än högre grad på dem.

Du måste köpa ett täcke till att byta med. Det står mycket om knotteksem här. Du kan få råd och tips hur du ska sköta hästen.

Du kan ge henne extra energi med att blöta upp 1-2 dl betfor, blanda ut mineral mm med det. Det är viktigt hon har gott bete/hö/silage.

Går det göra så att hon kan gå in och ut som hon vill från stallet? Eller bygga/sätta ut en utebox där hon kan söka skydd från alla kryp alt bygga lösdriftsskydd.

Att rykta är ju en sorts massage och skönt för hästen samtidigt som hästen gärna snor in sej i lera och annat för att skydda sig mot insekter. Varför skulle hon behöva ett täcke till vinter ifall du ryktar mycket?? Avgör ju hästen, det finns några som fryser och gärna vill ha täcke, sånt får man ha koll på. Väder då det regnar och blåser flera dagar är värre än klara vinterdagar.

Jag tycker också du ska se om det finns duktiga människor runt dej som kan hjälpa dej - det är lätt det blir fel av välvilja.

SJälvklart menar jag inte dygnet runt, bara på kväll och natt.
Nej, eller det beros på, mina systrar tror ju såklart att dom vet bäst, men ju mer jag läser desto mer tvivlar jag på dom.
Jo, ett eksemtäcke kostar ju lite, jag har sett den ena halvan, men kan omöjligt hitta den igen, självklart smörjer jag henne dagligen.

<Flyger inte bara alla kryp in om det står helt öppet?
Fel av välvilja?
Jag förstår inte riktigt, jag har ju inte gjort något ännu, jag ville bara höra mej om eftersom jag inte går på ridskola längre eller rider för annan lärare (förutom min kompis) därför har jag inte så mycket kunnigt hästfolk runt mej, det är därför jag har frågat här.

Anledningen att jag undrar om hon ska ha täcke är för att när man ryktar mycket ryktar man ju bort fettlagret och dräför undrar jag om hon behöver något vintertid.

Nu tänker jag vara lite brutalt ärlig:

Om man inte har råd att köpa ett extra eksemtäcke till sin eksemhäst så ska man INTE ha en eksemhäst! :mad:

Eksemhästar behöver sitt täcke VARJE dag, ofta dygnet runt, oavsett hur insmörjda de blir.

Jag hoppas att du har kunnigt folk omkring dig, för om du inte vet så grundläggande saker som du frågar om här i tråden så blir jag allvarligt oroad för hästens hälsa.

Jo, det är precis vad jag också är, men hur lätt är det när man tror att dom man har pratat med om hästar har vetat och gjort rätt och helt plötsligt så förstår man att allt är helt fel, hur lätt är det att ärva en häst och få reda på att f.d ägare har gjort fel.
Jag vill ha ett nytt eksemtäcke, men mamma säger att det är dyrt och hon ska kolla om det går att laga istället, och jag fattar att hon inte vill köpa ett täcke när min systers häst (som aldrig får ngn motion elr ngt annat och jag tycker att vi borde hitta medryttare/fodervärd till) tar sönder dom hela tiden?

Det är inte så lätt, jag visste inte att det var så, jag har hela tiden fått sagt att "islandshästar är lättskötta, dom kan gå på lösdrift med bara bett, vatten, mineraler och salt, när dom har arbetat ska dom ha kraftfoder"
Jag vet inte hur jag ska göra för ingen vill lyssna på mej, jag vill verkligen ha hjälp och jag ska säga att just nu är det inte så farligt med eksem för här regnar det hela tiden och smådjur håller sej i schack

Då behöver din mamma lära sig mer om hästar, för det låter som att det är hon som bestämmer = hon som ansvarar för att hästen mår bra.

Ta kontakt med något islandsställe i din närhet, tur ridskola, turridning eller liknande, förklara situationen och fråga om du och din mamma kan få komma och prata lite med dem, då får de berätta hur man måste sköta en islandshäst, hur man måste sköta eksem mm.

Det är JÄTTEviktigt att den som ansvarar för hästen vet hur man ska sköta den.

Din mamma är vuxen och det är hennes skyldighet att ha rätt på sånt här om hon låter sina barn ha häst.

Var bor du, jag kanske kan hjälpa dig att hitta ett ställe som kan hjälpa till.

måste bara också svara om detta med att bara ha ett täcke till exsem häst. Det fungerar inte!! Jag har själv 4 st att byta med. Bytar ca var 3 dag o tvättar dem. Exsem hästar mår inte bra av skitiga täcken, och täckena blir ju smutsiga av att man smörjer också. Ett täcke kostar inte så mycket!! Inte om man tänker på vad en häst kostar i omkostnader! Eller vad de kan kosta om du missköter exsemen!

Nej, knotten kommer inte in om det är öppet, har ett sånt där min häst står vi brukar gå in för att få lugn när jag borstar o pysslar.

Nej jag förstår nu du alltså fått hästen och vill göra det bästa av det och du är minderårig - då är det din mammas ansvar se till hästen får det den ska ha och den behöver ett/två täcken till. Ja, eksemtäckena går sönder, jag hade sex st och fick laga nästan varje dag. Hästana kliar sig, busar mm.

Sök efter begagnade eksemtäcken, annonsera och kolla på bl a Lillhästen i Stav/Gekås Ullared där finns billigare täcken.

Om någon här bor nära dej och kan komma och hjälpa till vore ju bra.

Delvis KL

ANg eksemtäcken, så massakerande hagkompisar är svårt göra något åt. Men som liten tröst så när man får eksemet under kontroll, så går det inte täcken på löpande band längre. Dock krävs det jobb i form av just täcke dygnet runt, smörja ofta etc.

Men i år är första året jag lyckats hålla min herres eksem i princip symptomfritt. Deta nya täcket har jag inte ens behövt LAGA minsta lilla än. Trots att han bara använt det och går i skogshage etc. Inte en skråma på det - just för jag fått eksemet under kontroll och därmed kliet under kontroll.

Tidigare år har symaskinen knappt hunnit svalna mellan jag lagat revor, och jag har fått köpa minst ett nytt/säsong.

Jag rek dock att hosta upp för Boett, min erfarenhet är att det garanterat lönar sig i längden. Men det går ju att kolla begmarknaden för Boett med. Sen visst är det dyrt med 1900 kr, men om man försöker ställa det i paritet mot saker och ting så kostar det inte mer (och ofta mindre) än en självrisk för ett veterinärbesök t ex, och ofta uppgår notan för smörjor och sprayer osv för mer under en sommar, speciellt om/när man provar sak efter sak och/eller inte har täcke.

Tillägg: Sen, någon skrev man måste ha flera täcken till en eksemhäst. Det är inte riktigt nödvändigt utan beror på. Jag har förvisso ett i reserv, men för att tvätta mitt - vilket jag gör flera ggr/v behövs inget extra, eftersom mina står inne nattetid (senare i sommar dagtid), så man hinner både tvätta och torka då. Däremot måste man ha minst ett extra att ha om/när det andra går sönder - OM man inte på några timmar inte bara kan få tag i ett i rätt storlek oavsett dag - och har råd att betala det oavsett dag.

Men det är absolut att rekommendera att ha ett att byta med, för att slippa få 'panik' när man måste laga två h innan man ska vara på den där festen, eller stå där med panik när hästen en dag när alla affärer är stängda i flera dagar (som typ nu midsommar) har slaktat det.

Men att inte ha NÅGOT är oförsvarbart, oavsett om det beror på lathet, pankhet eller att det gamla gått i varesig två eller tusen bitar.

Senast ändrad:

Jo, du har rätt min mamma borde verkligen ta på sej mer ansvar, och jag tror faktiskt inte jag behöver din hjälp med att hitta ett ställa i närheten, jag nor bara några kilometer ifrån Äppelgården, om du vet vad det är.

Jag ska prata med min mamma, vi har fyra hästar varav tre har eksem, och den idioten som inte har eksem hoppar upp på dom andra ("betäcker" alla är ston) och på något sätt tror jag hon fastnar med frambenen och sliter sej loss, det är därför min mamma inte gillar att köpa nya, dock har vi haft ett till den som har värst eksem, inte ens luvan har gått sönder, mamma ska få köpa ett sånt till min häst också.

Rekommenderar du att ta in hästarna nattetid?

Vad har du för eksemtäcken, vad kan hon fastna i med frambenet, den som hoppar upp?

Jag rek att stalla in när knotten är som värst, vilket ju är skymning och gryning, så stalla in nattetid funkar bra om man inte tar in för sent. Men man får ju kika lite när knotten är som värst där man bor. Sen beror det ju på hur det är på dagarna med? Här vänder jag dygnet när bromsen kommer, dvs de går in dagtid. Mer knott - ja. Men det är avancerat djurplågeri försöka ha dem ute när bromsen är vaken, så där får man ju ta hänsyn till det.

Jag är inte så jätte duktig med Exsem på hästar, men har fått lära mig väldigt mycket..
Vi har en Shetlandsponny i stallet som har exsem, (mest nu på sommaren). Hon har inget exsemtäcke, men det hjälper med att smörja in varjegång du tar in hästen från hagen, varjegång du ridit sen och sen när du släpper ut den i hagen. Vi testade det på Shettisen, dagen efter hade såren faktiskt läkt ihop och började få päls på det, såret hade faktiskt blivit helt återställt under 1 satans natt.
Vi trodde att det skulle ta MYCKET längre tid än så. Vi fick tips om att använda Helosan regelbundet.
Det hjälper väldigt mycket faktiskt och exsemen börjar bli mycket bättre.
Tydligen behöver man inte Exsem täcke...

Det beror HELT på hur svårt/inte svårt eksem hästen har, och om den utsätts för knott eller ej.

Det låter dock inte sannolikt att den hästen du beskriver verkligen har/hade knotteksem. Dvs att den kliade sig sårig/blodig pga knott, och sen smordes med helosan och på en dag började såren läkas. Då var det mest troligt något annat som var anledningen.

EN häst har iofs eksem året om, det är en kronisk sjukdom. Men du skriver 'mest på sommaren' - en häst med knotteksem har BARA symptom i form av kli när den exponeras för knott. Så det tyder också på att dte är något annat som stör hästen du beskriver. Skönt den är bättre oavsett, men man ska vara försiktig att tycka att 'täcke behövs inte'. Det finns eksemhästar som klarar sig utan täcke, och de som inte gör det. Flyttar man en eksemhäst så knottrycket ökar/minskar så kan det dessutom ändras åt båda hållen.

Jag vet inte, men det är spännena på bakbenen jag tror att hon kan ha fastnat i.
Här har vi nästan inga bromsar, men desto mer mygg och knott

Det är precis det jag menar, visst kliar Fold sej lite här och där, men dom enda sår hon har är på juvret (där eksemtäcke ändå inte verkar) och huvudet, ibland mellan frambenen och lite i man och svans.
Men jag är inte helt säker på att jag verkligen MÅSTE ha eksemtäcke, vi bor ganska nära havet och det är inte ofta vindstilla, vilket håller knotten i schack.
Jag använder helosan, visste dock inte att man skulle ta det så ofta.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
578
Senast: tara
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
388
Senast: Sryoqwe
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
1 113
Senast: Roheryn
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 844
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Avstå jobbresor
  • Adventskalendertråden 2024
  • Valet i USA