Hjälp mej välja Transport!

Magnum

Trådstartare
Så småningom här efter semestern kommer det antagligen inköpas en hästtransport:banana: (första)
MEN jag vet inte riktigt vad det är jag vill ha :crazy:
Prisklass mellan ca 20-25000.
Bra golv, väggar, el och underrede har jag som självklarhet:smirk:

Efter de sakerna är detta vad jag vill ha:
*Mitt största krav är bommar bak. (Plus att det måste finnas helbom alt 3/4 bom också..) Vilka årsmodeller ska man kolla på isf? Vilka märken har bommar bak som standard från vilket år?
*Sparkplåtar är ett plus, men det kan man ju fixa "själv" om det är så.
*Fronturlastning är ett plus ur säkerhetssynpunkt men inget krav där heller.
*Sen ska det vara ett "svenskt släp".
*Gärna att man kan utrusta det med dörrar bak om man skulle vilja senare(Endast Ume och Boj?)Alltså dörrar istf bommar!

VV har jag redan valt bort av olika anledningar.

Har kört endel Tranesläp som ligger kanon efter bilen, men känns lite för trångt framför hästen..I övrigt är det nog ett av de som känns mest intressant ft.
Boj har jag också förälskat mej i, men vill INTE ha dörren mitt fram dock..men de modellerna med vanliga dörrar på sidan som ser lite nyare ut, de är väldigt intressanta! Ljusa och fina!
(Tror de också heter Bravo? kan man utrusta dom med kombiläm om man får drömma lite?)
Ume och Kylinge har (alla?) en stolpe i mitten i fram vilket inte känns helt ok det heller. Kan man köra utan mellanvägg ?
Dalavagnen(samma som Trane?)?
Rekotrailer?
Brenderup?(är det svenskt?:o )

Fram med alla åsikter och synpunkter nu! Nåt annat märke ni kan rekomendera kanske, som jag glömt?

Vill dock helst inte ha nån diskussion huruvida VV är bra eller dåligt eftersom jag redan valt bort det och inte ens är med i mina funderingar..

Sv: Hjälp mej välja Transport!

Alltså, jag vet att det här inte är ett svenskt märke, men jag måste tipsa ändå. Vi köpte en Ifor Willams-släp för ett tag sedan och vi är jättenöjda, tåligt, stabilt och bra överhuvudtaget. Jag tycker du verkar ha ganska mycket krav på en släp som inte ska kosta allt för mycket, men jag vet inte vad som finns på marknaden heller... Jag hade iaf letat efter begagnade Ifor Williams. Lyckat till med köpet!

Om du ändrat dig o inte vill ha en Boj kan du sluta läsa HÄR :)
Vi har en Boj Bravo EH 216. 216=boggie med max totalvikt 1600kg. E=extra bred H=extra hög o så är den lite längre än standardmodellen. Vi e grymt nöjda med den.
Det är bara gamla vagnar som har dörren mitt fram. Jag tror tyvärr inte du får så fräsch bojvagn för den pengen. Dom nya modellerna står ganska högt i pris.
Den senaste modellen kombiläm e faktiskt riktigt fin! Lite tung, men väldigt bra konstruktion.
Det beror ju lite på hur mkt/långt du ska köra o hur mkt du ska lasta. Men jag säger bara BOGGIE!
Vi kollade mkt på massa vagnar innan vi bestämde oss o jag fann inga direkt fel på Boj. Vissa märken tog bara sekunder att utesluta... Dock blir de ju finare o finare ju nyare de är. Vi åkte till fabriken i Klippan (det var kul att se alla sorterna) för att kolla på en begagnad 216 men när jag klev in i den undrade jag hur vår pojk på 170 skulle få plats o då visade de oss en EH o det var inget att diskutera. Den är 240cm från golv till tak invändigt! Där står man bekvämt ävenom man e 170 hög! Dessutom har vårt sto som varit svårlastat gjort en helomvändning o går på utan diskussion. Troligen tack vare rymden o att den e vit inuti, lågt insteg bidrar säkert oxå!
Så mitt råd är spara lite mer o köp en Boj!
De flesta vagnar finns att se o läsa om på nätet. Det går att bilda sig en liten uppfattning den vägen. Tänk dock på att om du ska
köpa en begagand så visar de ju bara de senaste modellerna o finesserna på nätet.

Har haft en Reko boogie de senaste 2 åren(3.e släpet) och är supernöjd!
Enkel släp,javisst,men har det nödvändigaste och är super att dra med!
Rekommenderas varmt!Mkt prisvärd!

Alla:
Hyggligare Bojvagnar har jag insett kommer kosta mer än vad jag tänkt iofs, men den är ändå inte ute ur mina köpartankar än..

Har sett en (hel) del släp i min prisklass som håller sig med mig kravmässigt, så det ska inte vara nån omöjlighet att hitta det jag letar efter.
Det enda jag eg måste ha är bra golv, väggar, el, underrede och bommar bak, vilket många jag sett i min prisklass verkar hålla sej med.

En Boggie är ju såklart ett plus det med(kan köra boggie upp till 1450 kg och kommer ta e-kort ) men så får man ju kanske höja prisklassen då också..Medveten om det.
Boggie kan man ju köpa senare också, när man vill byta släp isf;)

Star-är det inte en stolpe i mitten i fram på de också? Rätta mej om jag har fel!

Dalavagnen är en billigare variant av Star.
Tror inte att du får tag i ett bra Star släp under 25 000kr. Vet att det såldes ett ca 10 årigt gammalt Star släp för 40 000 kr för inte så länge sedan.
Kylinge släpet kanske skulle funka för dig? Men då har du den där stången i mitten (vilket ALLA äldre (kanske även de nya) släp med fronturlastning har). Fast jag har aldrig hört att det har varit ett problem, det är snarare bättre säkerhet med denna.

Lycka till.

Liknande trådar

Utrustning Går i tankar att köpa egen transport i sommar, men har dålig koll på vad man ska ha och inte. Läst en del och vet vilka krav jag har...
Svar
8
· Visningar
1 949
Senast: Bluefish
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31
  • Blåsljud på hjärtat