Hjälp mej kloka bukare!

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Nela88
  • Startdatum Startdatum
N

Nela88

Jag har redan fått lite hjälp och tips av vissa här, men vill ha mer :p

Behöver förslag på hingst till detta stoet:
http://blodbanken.nu/servlet/GetBBData?breed=warm&lang=swe&trotter=Sundbo+Monstera

Helst under en totalsumma på 25000. Gärna lägre, men hingsten ska ju inte heller vara ett "bottennapp". Fölet kommer troligtvis att säljas, men det är inte säkert. När den väl tittar ut kanske man vill behålla. :D

Ni som är kunniga inom det här området får gärna komma med alla tips ni har och även kommentera stoet. Bra, hyfsad, dålig? Stammässigt då alltså.

Jag är ny inom travaveln, så har en del att lära. Vill helst inte kompromissa med ben på hingstarna, och gärna ska dem ha ett okej psyke då stoet inte är helt lätt alla gånger.

Alla åsikter är välkomna! :laugh:

Sv: Hjälp mej kloka bukare!

Kiss Francais om franskt.
Sugar Trader om amerikanskt.

Bubblare Order By Fax

Har också ett Spotlite-sto som jag letat hingst i år. Nu blev mitt val till slut något helt annat än vad jag tänkt innan men det är en annan historia.

Mina tankegångar var att korsa Speedy Somolli på ett av hans helsyskon, dvs nästan linjeavel på SS.
Denna korsning har lämnat många fantastiskt goda travare på inte alltför många försök och verkar därför fungera med ganska stor säkerhet.
De hingstar som har den här korsningen och är tillgängliga i din prisklass är Turbo Sund samt Egon Lavec (som står uppstallad i Holland i år tror jag).
Turbo Sunds hittills bästa avkomma är också från ett Spotlite-sto.

Giantchill var inne på Jobie Tempest i en annan tråd såg jag. Blodsmässigt fungerar han men har du en tuff märr så vet jag inte om JAG skulle våga.

Smok'n LAnterns bästa avk är undan ett Spotlite-sto och han har lämnat en del andra hyggliga hästar m Spotlite som morfar.
Zerberus funkar med spotlitemärrar. Men då har vi humöret...?

Mera tankar kring vad som passar till ett Spotlite-sto. HAn själv lämnar bra med franska ston och med ston från Super Bowls hingstlinje ((ffa Super Arnie).
Det finns en del hingstar med denna korsning. Kanske en sådan?

Den kommer med största sannolikhet att säljas, men det är inte helt bestämt. Vet inte riktigt vad jag känner för Jobie... Det är pappas häst egentligen och han är nog inte direkt såld på honom iaf... Det är så svårt att välja.

Du verkar ha lite koll. Vad säger du om Zerberus? Det främsta dem gett ihop ( Zerberus o Spotlite ) är Sissel Godiva...

Mitt första väl hade varit Enjoy Lavec, men då måste jag råna en bank
Har en förkärlek till Super Photo Kosmos, men vet inte hur det hade blivit, han ligger precis på gränsen för vad vi har råd med också...

Tur att det finns så många som kan sånt här på Buke!
Klipper in från föregående tråd.

Ska ni sälja, så får ni knappast betalt för en efter Jobie Tempest. Kanske kan bli en rätt "tuff" avkomma också. Då skulle jag hellre ta en annan hingst.

Zerberus gillar jag också, men tveksamt hur hans marknadsvärde är om 2-3 år. Nja.

Super Photo Kosmos en annan bra hingst, men även här tveksamt marknadsvärde om 2-3 år.

Kiss Francais tror jag inte ett smack på, men jag har väl inga jättegrunder att basera detta på. Tycker inte om "typen" och hans avkommor (de äldsta är 3 år) har hittills dålig startprocent och inte gått något anmärkningsvärt. Kanske har jag fel och de bara är lite sena?

Sugar Trader har inlett betydligt bättre och känns intressant. Nu får vi se om de fortsätter att utvecklas. Det finns potential att det kan vara en riktigt bra hingst, men ännu inte beprövad. Kommande året lär ha stor betydelse för hans (och avkommornas!) kommande marknadsvärde.

Order By Fax är ännu helt oprövad. Känslan är "nja", men visst kan han bli bra.

Lycka till!

Svarar lite om ditt sto också. Hon kommer ju från Lady Ann Reeds eftertraktade möderne. Härifrån kommer många topphästar och mamman till ditt sto var själv en bra tävlingshäst.
Nordin Hanover som lämnade hyggligt med rätt klent stomaterial har också ett bra möderne.
JAg har sett en bror till din märr tävla, en mycket kapabel kille med framtiden för sig.

Skulle du välja en hingst med Supergill i stamtavlan så får du med Lady Ann Reed även på hingstens sida. Fortsätter man på den linjen så med t ex Steinlager får du 4+5 på Lady Ann Reed men även linjeavel på Texas som kanske inte är så roligt. JAg har dock inte heller någon aning om linjeavel på LAR är något att ha. Bara spånar....

Jag vet inte riktigt om hon är tuff eller vek... har bara haft henne i två månader och hon beter sig lite underligt ibland.

Oftast är hon go, men ibland så verkar hon inte gå att lita på. Så därför vill jag gärna undvika hingstar som man "vet" ger tuff temperament. Därav har jag precis som du tvekat på Jobie Tempest, men har bara hört saker om honom från vissa. Men det verkar ju vara fler som är inne på samma linje om honom.

Alla de hingstarna du nämner har varit på tapeten här hemma.

Själv gillar jag Super Photo Kosmos mest tror jag, pga vad jag har hört att han lämnar bra temperament på avkommorna utan att dem blir dåliga.

Suger Trader har vi också pratat om en del. Hans temperament? har hört negativa saker innan...

Zerberus är en ny bekantskap för mej, så vet lite om honom, men han är vår nyaste kandidat.

Kiss Francais har många andra haft som förslag... men jag är inte helt förtjust i hans typ.

Åh gud vilken djungel:crazy:

Att ha med Lady Ann Reed igen är något jag funderat lite på innan. Skulle va roligt, då en av anledningarna till att vi köpte stoet va just att hon hade henne i stammen.

Fler än Supergill som har henne i sin stam?

Är som sagt ny på detta så har inte så bra koll. Suger i mig som en svamp!

Antar att det är Lava du sett? Han är hennes bästa syskon vag jag vet. Vad tycker du om honom? Hans pappa är Enjoy Lavec har jag för mig... DET är en hingst jag vill använda på Monstera. Nån som vill donera pengar? Inte?

Senast ändrad av en moderator:

Alla de hingstarna du nämner har varit på tapeten här hemma.

Själv gillar jag Super Photo Kosmos mest tror jag, pga vad jag har hört att han lämnar bra temperament på avkommorna utan att dem blir dåliga.

Suger Trader har vi också pratat om en del. Hans temperament? har hört negativa saker innan...

Zerberus är en ny bekantskap för mej, så vet lite om honom, men han är vår nyaste kandidat.

Kiss Francais har många andra haft som förslag... men jag är inte helt förtjust i hans typ.

Åh gud vilken djungel:crazy:
Sugar Trader har inte jag hört något negativt om hans temperament och inte något negativt om avkommorna heller. Det står i "veterinär besiktningen" från avelsvärderingen att han uppträdde nervöst. Misstänker att det kan ligga till grund för en "stämpel" son hänger med? Som sagt, jag har inte hört något negativt.

Att ha med Lady Ann Reed igen är något jag funderat lite på innan. Skulle va roligt, då en av anledningarna till att vi köpte stoet va just att hon hade henne i stammen.

Fler än Supergill som har henne i sin stam?

Hingstar som finns/funnits tillgängliga i Sverige är (har säkert missat flera):
Supergill (med sönerna Running Sea, Earthquake, Turbo Thrust, Staro Showbiz, Calvin Capar, Express It, Rite On Line, Toss Out, Striking Sahbra, Tony Oaks, MAlabar Mans söner Magnetic Power, MAlabar Circle Ås, Power To Charm. Supergill som morfar: Egon LAvec, Civil Action, Couch Doctor)
S.J:s Caviar (Mr Pine Chip, Mythical Lindy)
Steinlager
Amer I Can
King Lavec
To The Gate

Är som sagt ny på detta så har inte så bra koll. Suger i mig som en svamp!

Antar att det är Lava du sett? Han är hennes bästa syskon vag jag vet. Vad tycker du om honom? Hans pappa är Enjoy Lavec har jag för mig... DET är en hingst jag vill använda på Monstera. Nån som vill donera pengar? Inte?
JA, det är Lava jag sett. Verkar hyperkapabel men inget att lita på. Om det är nerver eller annat kan jag inte svara på. En fin häst i vilket fall.
Tyvärr så kan jag inte donera :o Om tillräckliga pengar fanns skulle jag inte valt den hingst jag valt till mitt sto...

Sugar Trader har inte jag hört något negativt om hans temperament och inte något negativt om avkommorna heller. Det står i "veterinär besiktningen" från avelsvärderingen att han uppträdde nervöst. Misstänker att det kan ligga till grund för en "stämpel" son hänger med? Som sagt, jag har inte hört något negativt.

Håller med dig fullständigt. Fler hingstar än Sugar Trader har drabbats av denna stämpel och som bevisligen ändå haft kanonpsyke på tävlingsbanan.

Det kan vara så att det är därifrån det kommer.

Running Sea och Calvin Capar har vi kikat lite på... Fanns många...

Angående Lava så galopperade han ju sista starten på upploppet, har dock inte sett honom göra det innan. vet du nåt annat om honom?

Liknande trådar

L
Trav Vill ha lite feedback gällande val av hingst till mitt sto.. Vad tror ni om dessa val...
Svar
3
· Visningar
1 751
Senast: oki
·
Trav Nu är läget ungefär lika förvirrat som det brukar vara så här års. Vi har fem ston som ska betäckas. Givetvis har vi en massa egna...
Svar
12
· Visningar
1 993
Senast: johnpatrik
·
Trav Vi skulle ju inte betäcka i år... Nu står vi med tre ston som högst troligt ska bli betäckta. Trots allt.... HJÄLP OCH FUNDERINGAR...
Svar
0
· Visningar
1 276
Senast: Cambrie
·
Trav Vår märr Chocolate Soup som vi från början inte hade tänkt att betäcka alls behöver vi ett hingstförslag till.(Enligt uppgift brukar hon...
Svar
7
· Visningar
1 196
Senast: via
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad Gör Ni På Toaletten?
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Textilåtervinning

Hund, Katt, Andra Djur