Hjälp med westernsadel!!

L

L1ndy

Hejsan!!
Jag har köpt en westernsadel efter att min häst ändrat sig och inte kan ha min engelska sadel. Har tänkt köpa en westernsadel länge och slog till nu.
Jag gjorde en mank och ryggprofil och skickade in till Börjes för jag var intresserad av en Trail Rider Simco där. Enligt dom ska den passa med en normal tjock pad vilket jag också köpte.
När jag la på sadel blev jag först väldigt glad då de flesta sadlar jag testat legat väldigt nära manken.. (har ett varmblod) och jag har därför inte kunnat ha sadeln. Denna såg bra ut.
Så till problemet. När jag drar handen mellan bogbladet och sadeln så är det ganska tajt. Hon har tappat muskler strax bakom bogbladen och har som "gropar" där.
Hur ska jag nu göra. Vill ha så många tips som möjligt om hur jag ska testa att denna sadel inte passar eller om hon kan ha den. Vill även ha tips på sadlar som har höga horn trots att dom är lite vida i bommen.

Tack för alla tips!!!
//Desperat!!

Sv: Hjälp med westernsadel!!

Du får nog vända dig till någon kunnig som kan komma ut och titta på det. Det är lite bökigt att göra det bakom en skärm.

Naturligtvis förstår jag att det är omöjligt att bakom en skärm berätta om min sadel passar. Men jag hade även andra frågor ang sadlar. Ex märke modell som kan passa en häst med manke men som inte är alltför smäcker.
Sedan kan ju många sitta på små tips som gör att jag kan undersöka om sadeln passar.

Tacksom för fler tips!!

Har haft samma bekymmer förut men då hitta jag en pad som man kan bygga up vid behöv och befria bogbladerna. Istället för köper olika sadlar hela tiden då gör paden att sadeln passar så länge den är inte för trångt från början. Mer info finns i en tråd i denna forum "Western Pad" tror jag det hetter.

(Jag anser att denna tråden ligger fel, bakom "Att ha westernhäst" skulle passa bättre)
Om jag har fattat rätt så vet du inget om western alls och har inga du känner som vet heller?

Enligt din beskrivning verkar sadeln inte passa och i princip alla på Buke skulle med ganska stor säkerhet rekommendera att man köper ngt annat än en Simc* från B*rjes, t.ex. en begagnad av ett kvalitetsmärke.
Märke/modell är superindeviduellt för varje häst, det får man se sig om efter.
Angående andra tips finns det en hel del gamla sadeltrådar som du verkar kunna ha nytta av, sök dig fram!
En bild på hästen sadlad hade kunnat underlätta också...

Det är ju frågan om vad du menar med att jag inte vet ngt om western alls men om det är att jag inte kan avgöra om sadlen passar.. så ok. Jag är ny men har ridit ett par clinics för Staffan L och fastnade då helt. Har ridit engelsk sedan barn och ja det tar tid att ställa om sig. Men helt tom är jag inte.

Enligt mig är inte S***o ett skit märke och är väldigt nöjd med sadeln i övrigt. Jag har ställt in mig på att jag måste sälja vidare den men för det vill jag vara helt säker på att det inte går.

Visst känner jag dom som kan detta men på grund av olika anledningar har jag inte haft möjlighet att kontakta ngn för att få hjälp. Det var därför jag tänkte att ngn här kanske har samma problem eller känner till problemet. Tyvär är det svårt att hitta en sadel som passar min lilla dam och jag vill verkligen börja sätta igång henne. Gjord av pengar är man inte heller. Köper dock ingen 1500 krs sadel för det.

(Jag anser att denna tråden ligger fel, bakom "Att ha westernhäst" skulle passa bättre)
Om jag har fattat rätt så vet du inget om western alls och har inga du känner som vet heller?

Enligt din beskrivning verkar sadeln inte passa och i princip alla på Buke skulle med ganska stor säkerhet rekommendera att man köper ngt annat än en Simc* från B*rjes, t.ex. en begagnad av ett kvalitetsmärke.
Märke/modell är superindeviduellt för varje häst, det får man se sig om efter.
Angående andra tips finns det en hel del gamla sadeltrådar som du verkar kunna ha nytta av, sök dig fram!
En bild på hästen sadlad hade kunnat underlätta också...

Oavsett var tråden ligger så kan vi ju försöka hjälpa TS och inte vara snorkiga över huruvida TS kan nått om western eller ej...

Simco är en helt okej sadel för en rimlig peng. I synnerhet om man vill ha en första sadel och inte vill lägga ut alltför mycket pengar.

Jag kan inte ge dig tips om någon speciell sadel som kan tänkas passa men såhär på rak arm så låter det som att sadeln är litet trång.

De sadlar du tidigare provat hade ramlat ner över manken säger du? Det kan ju vara så att de sadlarna passat men trillat ner över bogarna då hästen är dåligt musklad.
I sådant fall kan det hjälpa med extra paddning som du redan fått tips om i tråden.

Många travare pasar bra i semiQuarter bommar. Men långt ifrån alla.

Har din häst fått annat foder/för lite foder/för dåligt med proteiner? Varför har hon ändrats i kroppen? Finns chansen att hon lägger på kring manken på betet?
Det är väldigt vanligt att de faller ur under våren för att fylla på under sommarbetet.

Du kan ta ett lakan och lägga mellan pad och häst och rida. Skydda stibyglar och sådant som kommer i kontakt med hästen så det inte blir smutsigt ifall du måste lämna tillbaka sadeln.
När du sadlar av skall du ha ett fjärilsmönster på lakanet utan torrfläckar eller extrema smutsfläckar.

Var bor du? Kanske nära någon här som du kan besöka, prova någon sadel av....

mvh Eva

Simco är en helt okej sadel för en rimlig peng. I synnerhet om man vill ha en första sadel och inte vill lägga ut alltför mycket pengar.

Jag kan inte ge dig tips om någon speciell sadel som kan tänkas passa men såhär på rak arm så låter det som att sadeln är litet trång.

De sadlar du tidigare provat hade ramlat ner över manken säger du? Det kan ju vara så att de sadlarna passat men trillat ner över bogarna då hästen är dåligt musklad.
I sådant fall kan det hjälpa med extra paddning som du redan fått tips om i tråden.

Många travare pasar bra i semiQuarter bommar. Men långt ifrån alla.

Har din häst fått annat foder/för lite foder/för dåligt med proteiner? Varför har hon ändrats i kroppen? Finns chansen att hon lägger på kring manken på betet?
Det är väldigt vanligt att de faller ur under våren för att fylla på under sommarbetet.

Du kan ta ett lakan och lägga mellan pad och häst och rida. Skydda stibyglar och sådant som kommer i kontakt med hästen så det inte blir smutsigt ifall du måste lämna tillbaka sadeln.
När du sadlar av skall du ha ett fjärilsmönster på lakanet utan torrfläckar eller extrema smutsfläckar.

Var bor du? Kanske nära någon här som du kan besöka, prova någon sadel av....

mvh Eva

Tack Eva för bra tips.
Den sadel jag nu köpte var en semiQ och visst.. hade jag kunnat mer om westernsadlar hade jag nog aldrig köpt en SemiQ men nu är det gjort =)
När jag fick henne hade hon gått med föl och tappat mycket muskler. Jag jobbade upp det och hon blev jätte fin. Stod då i ett stall med en till häst som inte ville vara ensam. När jag red ut sprang hon i boxen och var ordentligt stressad många gånger när vi kom tillbaka. När denna häst sedan blev halt och var tvungen att stå på box så var det inte möjligt att rida. Detta höll i sig väldigt länge och eftersom jag led med den andra hästen ville jag inte utsätta henne för denna stress då hon var halt och har pålagringar. När detta hände hade vi precis varit på en 4 dagars clinic som gått kanon. Så summan av det hela var att hon tappade all ryggmuskulatur. Nu har jag flyttat henne och har inte det problemet. Hon går nu på hösilage, krafft grund, betfor, B och E vitamin.
Kanske ni har andra förslag på foder??
Jag har tyvär inte hästen i närheten där jag bor. Vi söker just nu hus och hoppas att snart kunna henne nära mig, helst på min egen gård =)
Nu blev detta långt men nu kanske ni förstår varför jag har svårt att hitta en passande sadel. Ska testa en med Qbom och padda upp.. Men först ska jag rida i denna och se hur det ser ut efter.
Jag bor i Härnösand och har hästen ett par mil norr om kramfors.

Naturligtvis förstår jag att det är omöjligt att bakom en skärm berätta om min sadel passar. Men jag hade även andra frågor ang sadlar. Ex märke modell som kan passa en häst med manke men som inte är alltför smäcker.
Sedan kan ju många sitta på små tips som gör att jag kan undersöka om sadeln passar.

Tacksom för fler tips!!

Har nog samma problem som du en skapligt grov manke som kräver vidden men den är också för hög och sadlarna blir att komma ner på... Double C sadlarna ska vara lite högre och kunna passa hästar med hög manke... har jag hört! Blev dock inte så jag löste problemet... ;) (Tjock padd med cutback el. kanske cut out är ett tips annat tips).

Om man skall ha en bra sadel så är det bommen som är det avgörande.Visst har lädret med kvaliten att göra men den har inget med hur sadeln passar.Det finns inte många firmor som gör sadelbommar till westernsadlar, så Simco har samma bom som många "kvalitetsadlar" har.
Bommarna tillverkas som standard Regular ca 5 ½ tum, semi-Qvarter ca 6 tum, Qvarter ca 6½ tum, Arab ca 6 3/4 tum.Skall man ha någon annan storlek så får man specialbeställa den.Då blir priset där efter.Riggningen och fendrar mm kan variera mycket på samma bom,men det har en mer kosmetisk betydelse än själva passformen.Även "kvalitetssadeln" har en standard bom om det inte är ett custombyggd sadel.

Om man skall ha en bra sadel så är det bommen som är det avgörande.Visst har lädret med kvaliten att göra men den har inget med hur sadeln passar.Det finns inte många firmor som gör sadelbommar till westernsadlar, så Simco har samma bom som många "kvalitetsadlar" har.
Bommarna tillverkas som standard Regular ca 5 ½ tum, semi-Qvarter ca 6 tum, Qvarter ca 6½ tum, Arab ca 6 3/4 tum.Skall man ha någon annan storlek så får man specialbeställa den.Då blir priset där efter.Riggningen och fendrar mm kan variera mycket på samma bom,men det har en mer kosmetisk betydelse än själva passformen.Även "kvalitetssadeln" har en standard bom om det inte är ett custombyggd sadel.

Fast Simco använder inte samma bommar som de flesta andra, dom har ett eget fabrikat som heter "Pro-Tuff" och är gjort i ett "torrt" plastmaterial. Ralide's bommar som de flesta använder är gjorda av en "fet" plast. Jag har båda sorterna hemma och det är stor skillnad!

Senast ändrad:

Nu har jag skickat tillbaka min Trail Rider Simco då den var för smal och har nu fått hem en Lucky S. Jag prov red den när jag fick den och red henne så hon blev svettig. När jag sedan tog av sadeln så hade hon inga torra fläckar utan var jämt svettig över hela anläggningsytan. Passar den då?
jag trodde att jag hade dragit åt sadelgjorden det som behövdes men efter en stund kände jag att den var ganska lös. Trots att den satt ganska löst och jag galopperade i en uppförsbacke så låg sadeln kvar i sadel läge. Är detta ett bra tecken??

Hoppas nu att denna sadel är den rätta!!!

Nu har jag skickat tillbaka min Trail Rider Simco då den var för smal och har nu fått hem en Lucky S. Jag prov red den när jag fick den och red henne så hon blev svettig. När jag sedan tog av sadeln så hade hon inga torra fläckar utan var jämt svettig över hela anläggningsytan. Passar den då?
jag trodde att jag hade dragit åt sadelgjorden det som behövdes men efter en stund kände jag att den var ganska lös. Trots att den satt ganska löst och jag galopperade i en uppförsbacke så låg sadeln kvar i sadel läge. Är detta ett bra tecken??

Mycket bra att sadeln låg på plats utan att vara särskilt spänd, mycket bra.
Inga torrfläckar och fjärilsmönster låter som att du hittat en sadel som ligger bra.

Det "låter" ju som att den passar, det lilla man kan uttala sig...
Ett tips vad gäller hästar som är lite muskelfattiga nedanför manken är att använda en relativt tjock och "stel" pad tills den har musklat på sig lite, typ en tjockare ullpad. Den ger inte med sig och lyfter sadeln lite utan att tippa den bakåt som tex en buit up pad gör.

Liknande trådar

Utrustning Hejsan! Jag undrar vad ni som är duktiga på sadlar skulle säga om hur denna ligger och passar på denna rygg? Jag tycker att kurvan på...
2
Svar
22
· Visningar
1 574
Senast: morgaine
·
Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 618
Senast: Nepenthe
·
Utrustning Är i akut behov av ny sadel till hästen. Har några andar trådar här där jag testar två sadlar, Prestige Michel Robert(34/17 ullstoppad)...
Svar
7
· Visningar
2 641
Senast: Oknytt
·
R
Utrustning Som en fortsättning på min tidigare tråd… Står här med en ny häst, fick tyvärr inte med någon sadel. Testade att rida ca 20 min med min...
Svar
19
· Visningar
1 599
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Stor enkel hundras med lagom driv
  • Uppdateringstråd 30