Hjälp med val av märke på stigläder

Rimfaxe

Trådstartare
Jag vill ha fatt i så tunna som möjligt och smidiga stigläder, helst sådana med nylonkärna i. Såg att Börjes har ett par för under 200 kr (billigt) och jag ska snart beställa annat därifrån o funderar därför på att ta med ett par sådana i beställningen?
Annars har jag sett att det finns fler märken, bl a Jacson och Knights tror jag har nylonförstärkta stigläder. Sen finns det väl en uppsjö kvalitetsmärken också...

Jag ska ha stigläderspännet nere vid stigbygeln, samt bara är 160 cm lång, därför är det extra viktigt att stiglädrena är tunna och smidiga.

Någon här som kan yttra sig om någon av ovanstående märken på stigläder med nylonkärna, eller har andra förslag? :idea:

Sv: Hjälp med val av märke på stigläder

Varför ska du ha vanliga stigläder om du ändå har spännet nere vid foten? Köp ett par webbers istället:idea: Tunnare kan du ju inte få.

Jag har en sadel utan säkerhetskrampor för stigbygeln, bara en fyrkantsring där. ;) Annars hade jag köpt sådana! :idea:

Jag skulle köpa ett par Prestige! Visserligen dyra (1000 kr) men dem är verkligen värda det! Jag har haft samma par sen jag köpte min första häst 2001 och dem är fortfarande som nya! Har även ett par från 2003 som är lika fina nu som då!

Dessutom är stigläder av bra kvalité faktiskt viktigare än vad många verkar tro. Har varit med på en träning då en av tjejernas stigläder gick av i full terränggalopp och hon stod i lätt sits, så hon åkte ju av åt sidan med buller och brak. Det visade sig ju efteråt att hon förstås snålat och köpt dem billigaste på marknaden, typ. Bara en liten tanke...

Ahaa! Då förstår jag.:idea: Isf rekommenderar jag redan nämnda prestiges stigläder.

Kolla att dom är lika långa, oftast så diffar det någon cm i längden!

Jag har stigläder från börjes med nylonförstärkning, kan dock inte garantera att det är dom som säljs idag då mina blev köpta för ett par år sedan.
Dom är iaf väldigt bra kvalitet, smidiga och det skulle krävas mycket innan dom går av.

håller med ovanstående, Prestige är helt klart bäst, tyvärr är dom lite dyrare men jag tycker att det är bättre att satsa på kvalité som håller ett tag än billigt skit som går sönder direkt...

problemet med billiga stigläder är att det är dålig kvallite på dem + att det ofta skiljer på längden. även om dom är lika långa så kan det hända att hålen inte sitter lika på båda läder.

Hm, ja, det är ju detta man inte vet när man står i affären, eller ens har möjlighet att känna på lädren. :confused:

Jag ska ha stiglädrena till dressyrridning, så de lär inte utsättas för enorma påfrestningar. *harkel*

Kraven är alltså:
Tunna
Smidiga
och så måste man kunna trä in stiglädret ovanför infästningen, om ni förstår hur jag menar? Det får alltså inte finnas emblem, pluppar i änden av lädret, som gör att man inte får igenom änden in mellan. Som bilden nedan menar jag:

stiglader.jpg

varför vill du att det ska gå att trä in änden där??:confused:

För att jag ska ha spännet nere vid stigbygeln. ;) Då vill jag inte att änden ska hänga o fladdra kring foten när jag rider. :)

är det isåfall inte lättare att köpa läder som redan ser ut så??

Hööks har "fodral" till stigläder så att remen inte hänger å fladdrar... kan inte länka men art. nr. 330045. Då kan man ha vilka stigläder som helst..

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Specialsök (Röd kong)
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Tillbaka