Hjälp med utrustning

P

Pacific

Vi ska nu börja på allvar med inkörning av vår snart 17åriga kallblodstravare. Hon är körd i sin ungdom men eftersom vi inte vet något så tar vi det försiktigt och börjar om från början. Hon är aldrig startad på trav men ska nog vara travtränad. Såldes som ridhäst som 3-åring.

Hon är tömkörd i loksele 2 dagar i veckan sen i september och nu i helgen ska vi släpa för första gången. Har skaklar som sitter ihop därbak som vi ska använda oss av. Tar hjälp av tränare som kört in hästar tidigare.

Vi har fått/lånat en loksele av en vän som nog är närmare 100 år gammal (selen alltså) och ska lämnas in nu på tillfixning hos sadel/selmakare, är det olika föressten?

Det vi nu behöver är ett huvudlag. Vi vill ha ett väldigt enkelt huvudlag utan utsmyckningar och utan skygglappar. Ska man ha nosgrimma?

Vi behöver också tömmar, vad ska man satsa på? Är beredd på att lägga ner lite pengar för ett par bra, dock inte hur mkt som helst då vi bara ska hobbyköra hemma samt låta henne släpa stockar och grenar vi fält.

Jag har ett rakt tränsbett hemma med rörliga ringar, fungerar det som körbett eller är det bättre med ett ledat bett?

Var kan man köpa tömmar, huvudlag m.m.?

Sen har vi inte heller någon baksele och antar att det måste köpas? När jag kollar på bilder från "förr" så har ingen baksele men jag har förstått att man ska ha och jag förstår också varför. Men undrar också varför man itne hade det förr?

Hoppas någon kan hjälpa mig med inköpsställen och råd.:bow:

Sv: Hjälp med utrustning

Jag tycker du kan be din sadel/selmakare (är oftast samma sak) om hjälp med att sy ett måttanpassat huvudlag, det blir oftast bäst och då får du det precis som du vill ha det. Det senaste vi lät sy upp kostade runt 1000:- så det tycker inte jag är så farligt. Ang tömmar så skulle jag kolla på Tärnsjö, dom har riktigt bra tömmar till bra pris, håller för det mesta. Sadelmakaren i Svenljunga är annars riktigt bra om inte din sadelmakare vill/kan sy ett hududlag.

Ang. bett så tycker jag du ska använda det hon går bra på, det är bara onödigt att krångla till det med något annat.

Jag vet inte vilka bilder du har sett men på alla bilder där hästar drar vagnar förr i tiden som jag sett har dom haft baksele, men det var ju inte lika vanligt vid skogs/jordbruk men där är det ju heller oftast inte lika nödvändigt. Baksele kan du också beställa via Tärnsjö eller Sadelmakaren i Svenljunga, eller som sagt din egen sadel/selmakare, vill du komma billigt undan finns det även på Börjes och Hööks, det beror ju på vilken kvalitet man vill ha.

Lycka till! :)

Tack för tipsen!

Jag gillade huvudlaget som dom hade på Svenljunga sadelmakeri, utan nosgrimma då. Hittade även ett fint på drive out för bara 158:- men det kanske bara är skit?

Vad tycker du om Svenljungas tömmar? Dom var ju lite billigare än tärnsjös. Dock tycker jag det är jätteviktigt med kvalité på tömmar och lägger gärna lite extra pengar på ett par bra. Vilken längd och bredd ska man ha på dom? Ska man välja på tärnsjös tömmar på arbetssidan eller dom som ligger under tömkörning?

Bilderna jag sett utan baksele har uteslutande varit i skogs och jordbrukskörning. Har även bekanta somtävlar i skogkärning och plöjning som kör utan baksele det var därför undrade jag.

Jag tycker ju att man ska ha nosgrimma, men det är väl en smaksak :)

Svenljungas tömmar är jätte bra dom med! Jag har inte provat huvudlaget från Drive Out men jag skulle inte lita på ett som bara kostar 158:-, inte för att verka snobbig men man får alltid vad man betalar för och jag vill vara 100 på att grejerna håller.

Längden beror ju lite på vad du har för häst och hur nära du sitter i vagnen, men köp inte för korta! Bredden beror ju också på vad du har för storlek på händerna och vad du tycker är bekvämast att köra med, själv tycker jag att breda tömmar är bedrövliga men jag har jätte små händer så det kan ju bero på det :D

Jo självklart får man vad man betalar för, det var därför jag blev lite skeptisk till det priset.

Vi vet ju inte vad vi kommer ha för vagn än men eftersom vi ska släpa en del kan jag tänka mig att dom behöver vara rätt långa.. räcker 16 m? Verkar som 18 mm är vanligast bredden. Tror vi som ska köra har ganska normalstora händer:p

16 meter och 18 mm tjocka tycker jag låter "helt normalt" :) Tänk bara på att skaffar ni en enaxlad vagn så ska det vara silettdäckel på selen (som inte är så vanligt på lokselar) men kör ni med tvåaxlad vagn så ska det vara en "vanlig" fast däckel.

Ok vi har ju inte bestämmt vagn än. Men på den selen vi har är det dubbla gjordar om det var det du menade? Eller det kanske det är på alla? läste lite nogrannare nu och såg att det stog däckel och inte gjord. Vad är däckelsorterna för något?

Mycket frågor men bättre att fråga än att inget veta:angel:

Senast ändrad av en moderator:

Två gjordar ska det vara oavsett.

En silettdäckel har rörliga skackelfästen eftersom skacklarna på en enaxlad vagn är fast och kan dra selen på sniskan om det lutar om inte skackelfästerna är rörliga. Detta är en silettdäckel:

13907585.jpg

En fast däckel har fasta skackelfästen och ska därmed användas till ledade skacklar som det är på dom flesta tvåaxlade vagnar (du kan lyfta bara en skackel utan att få med den andra upp) Detta är en fast däckel:

15792157.jpg

Så den översta selen med rörliga skackelfästen, den remmen löper längs hela däcklen utan att vara fastsydd? Eller hur funkar det?

Dessa skackelfästen öppnas då aldrig utan man trär bara in skaklen?

(Jag håller på att lära om mig helt, lära mig rätt, så hoppas ni står ut med mina dumma frågor...:o )

Precis, en på en silettdäckel så löper skackelfästerna genom däckeln, så drar man på ena sidan så åker den upp på andra sidan.

Om man måste öppna snabbkopplingen (skackelfästet) beror på vad du har för skacklar, på den översta bilden är det ju bara stoppiggar på skackeln och då kan man trä den rakt in utan att öppna, på den nedersta bilden är det ju en sk maratonögla på skackeln och då måste man öppna snabbkopplingen för att få i skackeln.

Här är en öppen snabbkoppling:
15792158.jpg

Tack för all hjälp:bow:

Nu har jag pratat med dom på tärnsjö och ska beställa deras arbetstömmar som är 12 m långa och 18 mm breda. :banana:

Har även fått nys om att en bonde vi känner har en flakvagn som vi säkert kan låna då han inte har något djur att köra med.

Är grymt peppad nu:D

baksele till loksele köper du billigast på granngården. Ska beställas och kostar 380 kr. Heter HMC baksele och görs av källqvist. Bra kvalitet!

De är stora i strl.

Liknande trådar

Anläggning Under rådande snöoväder började jag att fundera på snöröjningen här hemma på vår gård. Jag tänkte på hur man gjorde förr, när hästar...
Svar
12
· Visningar
1 091
Senast: Cattis_E
·
Körning Jag har ett shettissto på 8 år vi har haft sedan hon var 1. Hon rids av mina barn och vi har kört in henne. Jag har tömkört henne en del...
Svar
11
· Visningar
2 304
Senast: Mezcal
·
Kropp & Själ Långt men tacksam om någon orkar läsa.. Jag har haft mer eller mindre ständiga problem med ryggont sen en ridolycka 1999. Värken har...
2
Svar
31
· Visningar
5 421
Senast: Alexandra_W
·
Körning Jag är jättesugen på att köra min häst, som är inkörd hos förre ägaren. Har mest bara kört shettisar i mitt liv och aldrig varit sådär...
Svar
7
· Visningar
1 191
Senast: IdaaaSun
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka