Hjälp med tjockiskatt!!

C

corona

Jag har två katter, en hona och en hane.

Efter att jag kastrerade honan för ett par månader sedan har hon gått upp en hel del i vikt. Det syns på henne och det känns när jag lyfter henne... hon har blivit en liten tjockis :o

Nu funderar jag på hur jag ska göra för att få henne att gå ner lite i vikt.
Båda katterna rör sig fritt i lägenheten och de äter tillsammans.

De får burkmat morgon och kväll och så har de fri tillgång på torrfoder (och vatten naturligtvis) hela dygnet.
Är det dumt att ha fri tillgång på torrfoder??

Kruxet är ju dessutom att det är honan som behöver gå på diet, inte hannen.

Några bra tips??

Sv: Hjälp med tjockiskatt!!

corona skrev:
De får burkmat morgon och kväll och så har de fri tillgång på torrfoder (och vatten naturligtvis) hela dygnet.
Är det dumt att ha fri tillgång på torrfoder??
Ja om du har en tjock katt så är det väl inte optimalt. Då är blötmaten bättre. Kan du inte ge hannen extramat när hon är inlåst eller tvärt om nån gång/dag om du är rädd att han inte "tål" diet?

Har samma problem, fast då med hanen som är en tjockis...ena honan är en smalis. Att bara röra på sig fritt skapar ingen motion, du måste aktivera dom. Min veterinär tyckte jag skulle köra bantningfoder på hanen, men inte honan villket då skapar problemet: jag måste vakta när dom äter :(...Men självfallet så går det ju bra det med om man ids. Att ha fri tillgång är kanske ingen hit ;). Jag kör med kontrollerad utfodring, 3 ggr/dag och inget mer.

hmm...kontrollerad dietmat kanske? du ger hannen hans vanliga mat och honan hennes lightmat...får dom bara t.ex 2-3 ggr om dan så svälter dom inte ihjäl direkt..

Ja, jag har egentligen bara torrfodret för att hon tycker om det.

Han är inte så förtjust i det, och äter han det händer det att han spyr då han är en "hetsätare" (dock äter han torrfoder extremt sällan).

Det ultimata vore alltså att:

* Ta bort torrfodret hel under en tid och enbart ge blötfoder 2 ggr om dagen?
* Samt ge dem mat i separata rum,så att han kan äta det vanliga fodret och hon kan äta "light-mat"?

Hur går man tillväga om man vill köpa "diet-mat"? Det får man köpa i mer välsorterade djurbutiker antar jag.
Något man ska tänka på??

Mynta2 skrev:
Att bara röra på sig fritt skapar ingen motion, du måste aktivera dom.

Hade det varit hannen hade det varit så lätt. Han älskar att jaga/busa/apportera m.m
Men lilla fröken tycker att "vi människor" är lite trista och vi duger enbart till kel.
Leker,det gör man med brorsan och det ytterst sällan :crazy: :)

Dessutom är de innekatter, så de får inte motion genom att vara ute.

Någon med bra tips på hur man får igång en liten "tråkmåns" till katt?? :D
Leksaker av alla de slag är testade... :confused:

corona skrev:
Det ultimata vore alltså att:

* Ta bort torrfodret hel under en tid och enbart ge blötfoder 2 ggr om dagen?
* Samt ge dem mat i separata rum,så att han kan äta det vanliga fodret och hon kan äta "light-mat"?

Ja och nej. Det bästa vore absolut att ta bort torrfodret och bara ge våtfoder 2-3 ggr/dagen. Du ska dock INTE ge den överviktiga katten light-mat. Bästa sättet att banta en katt är genom att ge den artriktig kost vilket innebär proteinrik och kolhydratfattig mat. Light-foder är fullproppat med kolhydrater och inte alls bra bantningsmat (light-foder är faktiskt inte tänkta att banta katter med, bara underhålla bra vikt).

Ge vanlig MJAU burkmat, det är bästa bantningsmaten.

Sol skrev:
Ge vanlig MJAU burkmat, det är bästa bantningsmaten.

De äter inte Mjau. Jag har försökt flera ggr, men de v ä g r a r! :confused:

corona skrev:
De äter inte Mjau. Jag har försökt flera ggr, men de v ä g r a r! :confused:

Men eftersom katten ändå ska banta gör det väl inget om hon vägrar? Hon lär ju knappast svälta ihjäl framför fyllda matskålar, bara för att maten är äcklig. För eller senare börjar hon äta.

Liknande trådar

Övr. Katt Vi har tre katter en hona på två en hane på knappt ett och en äldre hona på 8år. Den yngre honan har varit löpen och är nu dräktig,den...
Svar
8
· Visningar
682
Katthälsa Mina små galenpannor är pigga och glada, bägge är nu kastrerade och i samband med kastreringen av den andra så tog vi bort fri tillgång...
Svar
16
· Visningar
1 227
Senast: Marvin
·
Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
1 255
Senast: Bison
·
Katthälsa Hej! Jag ger idag RC Veterinary Urinary S/O Moderate Calorie till mina två katter. Min svarta katt har haft urinsten för flera år sen...
Svar
0
· Visningar
757
Senast: Nikan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama