Hjälp med tävlingsgrenar!

S

Sabina

Hej!

Jag arbetar som översättare och håller på med några små böcker om ponnyer och ridning. Originalböckerna är från England och där verkar de ha lite annorlunda tävlingsgrenar. Tror jag iaf ;)^

Bland annat tar man upp något som kallas för "Leading-rein class", det är alltså en nybörjarklass där ponnyn leds i ledtygel runt banan och ryttaren rider så gott hon/han kan. Finns det någon motsvarighet till detta i Sverige

Sedan finns det också något som kallas för "First ridden and showing classes". First ridden classes är till för unga ryttare, som nu rider på egen hand. Man rider tydligen flera stycken samtidigt på banan, och sedan gör man en individuell uppvisning. Finns det någon svensk motsvarighet?

Showing classes - är det uppvisningsklass och finns det i Sverige?

Vad är Working hunter pony classes? Det verkar som om grenen är uppdelad i två delar, i första delen hoppar var och en av de tävlande en bana och i del två skrittar, travar och galopperar de tillsammans runt banan, och avslutningsvis galopperar de runt banan en och en. Finns det någon motsvarighet till detta i Sverige?

Tacksam för hjälp med detta! :)

/Sabina

Sv: Hjälp med tävlingsgrenar!

Inget av detta har någon motsvarighet i Sverige. På en del ponnyutställningar kan de ibland ha showklasser, men de brukar då heta som sina engelska förlagor.

Sv: Hjälp med tävlingsgrenar!

Du kan hitta lite mer info om dessa tävlingsformer bla på Welshponnyföreningens hemsida.

Men som Jeps säger så är det inga etablerade tävlingsgrenar i Sverige.

Liknande trådar

Hoppning Nu behöver jag veta, stämmer dessa? I banhoppningstävlingar rids ofta en grundomgång där det gäller att ta sig runt banan felfritt inom...
Svar
2
· Visningar
2 470
Senast: Ewelina02
·
Hästhantering (Vill börja med att säga att den som vill kalla mig dum, naiv och okunnig förstås får göra det, men eftersom jag just nu 1. är lite nere...
2
Svar
26
· Visningar
5 489
Senast: annan1
·
Hästmänniskan Det här passar inte riktigt någonstans tycker jag och lägger det därför här där jag tycker det passar bäst. Härom veckan satt jag och...
2 3
Svar
46
· Visningar
8 457
Senast: Speedway
·
M
Trav Jag vet att det finns en hel del montéryttare och intresserade här så jag tänkte lufta detta ämne, kanske för att förstå anledningen...
Svar
18
· Visningar
1 810
Senast: oki
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Rintränings- och utställningstråd
  • Kattbilder #10