hjälp med tänket kring protein och energi

Sv: hjälp med tänket kring protein och energi

Det är väl smältbarheten av protein i hö vi pratar om här?
Det har jag också läst kan har stora individuella variationer på hästarna.

Man räknar väl inte smältbart råprotein enligt NRC vad jag vet? Analys för häst från USA, som jag har på ett hösilage är bara i råprotein.
Man kan dock räkna om enligt formel och jag har använt freefarms omvandling till smältbart råprotein.

Ska läsa mer i Plancks bok om proteinet......
På en 2-dagars foderkurs jag gick sa Cecilia Muller SVA, att man i första hand ska balansera energin i fodret efter hästens behov och sedan anpassa resten? Att det var den ordningen man skulle tänka foderstaten i.
Hon sa också att hästar klarar ganska höga kvoter energi/protein utan problem om det är från grovfoder.

Sv: hjälp med tänket kring protein och energi

Det är väl smältbarheten av protein i hö vi pratar om här?
Det har jag också läst kan har stora individuella variationer på hästarna.
Jag tror också det handlar om hö.

Man räknar väl inte smältbart råprotein enligt NRC vad jag vet? Analys för häst från USA, som jag har på ett hösilage är bara i råprotein.
Man kan dock räkna om enligt formel och jag har använt freefarms omvandling till smältbart råprotein.
Blev det ungefär samma då med sthus NRC formel och min NRC formel? är mest nyfiken för jag undrar om smältbarheten är så låg. Det står nog lite om det i boken Hästens utfodring.

På en 2-dagars foderkurs jag gick sa Cecilia Muller SVA, att man i första hand ska balansera energin i fodret efter hästens behov och sedan anpassa resten? Att det var den ordningen man skulle tänka foderstaten i.
Hon sa också att hästar klarar ganska höga kvoter energi/protein utan problem om det är från grovfoder.

CM verkar vara mkt kunnig och dessutom en mkt trevlig föreläsare, har lyssnat på föreläsningar om grovfoder.

Men man gör på olika sätt i olika länder. Här i Sverige utgår man från energibehovet men inte i alla andra länder. Det finns ju massor av sätt att räkna på.

Nu är jag inte expert på detta, tycker bara det är intressant, men om jag skulle räkna så för min lättfödda fångponny så hade hon fått brist på allt annat än fett.

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har skrivit en text som jag avser att använda för att sprida information om kattskötsel. Den riktar sig till alla som har katter i...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
10 575
Senast: kem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka