hjälp med tänket kring protein och energi

A

Annikan

Jag lyckas verkligen inte få hjärnan att greppa detta med vad som är bra, dåligt och kvoter mot varandra vad gäller grovfodret. Någon som känner för att ge mig en liten lektion?

Vad är ett bra värde energi och proteinmässigt för en "vanlig" vuxen häst exempelvis. Finns det någon gräns det ej bör över/understiga för att inte bli katastrof?

Eller har ni tips på någon bra websida med information kring detta och exempel på vad som är bra/dåligt och hur man väger upp det? Jag har hittat en del men de är oftast relaterade till olika fodertillverkares sidor och då tänker jag att informationen kanske är lite partisk till fördel för deras egna produkter....:angel:

Sv: hjälp med tänket kring protein och energi

Här är en sida från SLU med information och ett foderberäkningsprogram som man kan använda.

http://hippocampus.slu.se/hastens_foder/index.cfm?Call=foder

Jag brukar räkna själv utan program och har inte jättestor erfarenhet av programmet. Jag antar att de har räknat med kvoter i programmet, an gör gärna det i Sverige.

Detta med kvoter kan vara ganska förvirrande, bla eftersom det endast handlar om ett förhållande och inte om några mängder. Men enkelt förklarat så ska en lättfödd häst ha en högre kvot och en svårfödd oftast en lägre kvot än normalhästen (om den nu finns). Detta beror på att proteinbehovet ofta är ungefär lika stort för alla hästar av en speciell vikt medan det är energibehovet som ändras. Ju större energibehov desto lägre blir kvoten. Jag brukar inte bry mig om kvoten, inte till alla hästar i alla fall.

Kvoten är för mig en latmask vid inköp av foder. En balanserad kvot innebär t ex att jag ofta slipper köpa dyra proteintillskott, men det handlar ju inte bara om kvoten. Det handlar om hur mycket hö jag behöver ge för att hästens behov ska vara tillgodosett.

Alltså är kvoten, som FA skriver, inte så mycket mer än en fingervisning. En låg kvot kan vara svårt att få ihop till vissa hästar, och kan också innebära att det blir dyrt att fodra.

Leta efter böcker av Christina Planck, de är bra att ha i bokhyllan. Annars finns de på biblioteket.

Tackar - följdfråga. Hur farligt är det om hästen får i sig för mkt protein alternativt för lite protein? Antar att det med energin visar det sig i alldeles för heta alternativt alldeles för slöa hästar om de får för mkt eller för lite i sig....

För lite protein betyder att hästen börjar ta av sin muskelmassa för att klara sig. Hästen tappar muskler alltså. För mycket protein om det kommer från grovfoder gör oftast ingenting, normalt sett klarar hästen det bra och det går ut i urinen.

För mycket koncentrerat protein (kraftfoder) kan få mycket negativa effekter, dels genom kapsejsad mage vilket i sin tur kan vara grunden till fång och andra otrevligheter.

Kl
Jag har en kompis som säger att om man ökar proteinet så förtar det energi, dvs sänker energieffekten om den är för hög.
Hon överutfodrar därför med protein både genom hösilage och protein i linfrökaka för då säger hon att hästarna inte blir feta av energimängden. Detta låter konstigt i mina öron....???
Jag läser mycket om foder och kan en del men hittar inget stöd för det i tex plancks bok.
Jag räknar foderstat enligt det jag hittar i "vetenskapen"
Vad säger ni andra?

Det finns de som hävdar att hästen kan falla ur då det kostar mj att ta tillvara smrp. Hittills har jag inte hittat några belägg för det, och jag har heller inte märkt av det trots att vi har fodrat upp rätt kassa hästar genom åren, samtliga med mycket protein via grovfoder.

Att överutfodra med protein via grovfoder, till en häst som kan gå på bete utan problem, är i de flesta fall inget problem. Tvärtom tycker jag hästarna håller sig mycket blanka, fina och välmusklade på en hög kvot/hög proteinmängd.

Kl
Jag har en kompis som säger att om man ökar proteinet så förtar det energi, dvs sänker energieffekten om den är för hög.
Hon överutfodrar därför med protein både genom hösilage och protein i linfrökaka för då säger hon att hästarna inte blir feta av energimängden. Detta låter konstigt i mina öron....???
Jag läser mycket om foder och kan en del men hittar inget stöd för det i tex plancks bok.
Jag räknar foderstat enligt det jag hittar i "vetenskapen"
Vad säger ni andra?

För att tillgodogöra sig proteinet går det åt energi så din kompis har rätt. Det tar energi om man ger högre proteinmängd än hästen egentligen behöver för att bygga/bibehålla sin muskelmassa.

Man ska ändå vara försiktig med att överutfodra protein om det inte kommer från grovfoder. Överskott av protein från grovfoder är ofarligt men om man ger mycket kraftfoder så kan magen fara illa av det.

Enkelt kan man säga att ju mer lättfödd en häst är desto högre kvot ska den ha. Men det är ju också viktigt att man inte stirrar sig blind på kvoten utan tittar på mj och protein var för sig. Ett hö med 10 mj är ju inget bra val även om proteinet ligger på 70 smb rp eftersom det ger mycket energi på lågt antal kg grovfoder. Hästen kan alltså inte äta särskilt mycket innan mj behovet är uppfyllt.
Ett hö som istället ligger på 7 mj och 70 smb rp är ett mycket bättre val. Då kan hästen äta fler kg grovfoder utan att bli fet och eftersom proteingivan då blir ganska hög så tar den även energi för att bryta ner proteinet.

Det är pga av detta som jag inte tycker att man ska ge lucern hejvilt utan att veta vad grovfodret innehåller. En svårfödd häst som får för mycket protein gör ju också åt energi för att ta hand om proteinet. Resultatet blir då en häst som faller ur trots att energibehovet egentligen är uppfyllt.

Senast ändrad:

Absolut, överutfordring av protein via kraftfoder ser jag nästan som en bön om förgiftning.

Så om energibehovet ligger i överkant på höet och proteinmängden är uppfylld. Då ska man ändå lägga till protein till en lättfödd häst.
Jag hittar inget i böckerna som stöder det?
Till viss del köper jag resonemanget men inte om man redan har mycket protein så lär väl inte ännu mer sänka energin för hästen utan att ge viss belasning på systemet i hästens ämnesomsättning?

Om vi äter en extra kycklingfilé om dagen så kan vi ju ändå inte äta en påse godis............??

Nu kan jag inget om vår mat dvs kött så liknelsen med kycklingfile avstår jag från att kommentera.

Jag tror att detta med ev proteinöverskott är ganska komplicerat och i stort sett omöjligt att räkna ut hur det påverkar en viss häst med en viss foderstat. På ngt sätt har i alla fall jag fått för mig att det beror på dels vilken aminosyrasammansättning det är frågan om och alltså hur pass stort överskottet blir och kanske också vad proteinerna ska användas till. Sedan kostar det en del annat med ett överskott tex salter.

Dessutom är det ju i stort sett omöjligt att bara lägga till proteiner eftersom de samtidigt medför energi i sig själva. Då får du i så fall ge ett proteinkoncentrat. Men det hade inte jag gett i några större mängder till ett grovfoder med mkt protein i då är ju risken stor för tarmstörningar och sjukdomar. Om du ska tillföra proteinet som lusern eller spannmål så ger det extra energi.

Jag ser det mer som att man inte behöver vara rädd för att ge en foderstat med hög kvot till en lättfödd häst. Men att ge det som ngn sorts bantnings.... det vet jag inte riktigt. Dessutom måste det vara olämpligt ur miljösynpunkt då det ökar kväveutsläppet.

Hoppas mitt svar går att förstå.

Så om energibehovet ligger i överkant på höet och proteinmängden är uppfylld. Då ska man ändå lägga till protein till en lättfödd häst.
Jag hittar inget i böckerna som stöder det?
Till viss del köper jag resonemanget men inte om man redan har mycket protein så lär väl inte ännu mer sänka energin för hästen utan att ge viss belasning på systemet i hästens ämnesomsättning?

Om vi äter en extra kycklingfilé om dagen så kan vi ju ändå inte äta en påse godis............??

Jag ska erkänna att jag tog exemplet med kyckling och godis helt ur luften och vill inte veta något om det utan bara hästfoder :-)

Jag måste säga att jag håller med dig ! ;-)
Jag tror inte att grovfoder med hög kvot är annat än bra till lättfödd häst inom rimliga gränser men jag tror inte att man bör tillsätta protein som en bantningskur.

Det känns rimligt att hålla sig till grovfoder till en lättfödd häst och då en kvot mellan 6-8 i mina tankar i alla fall....men inte mer.

Jag ska erkänna att jag tog exemplet med kyckling och godis helt ur luften och vill inte veta något om det utan bara hästfoder :-)
.

Jag trodde nog inget annat heller ville mest visa att det är lite lustigt att man läser på om hästens mat och räknar och har bekymmer men har ingen aning om vad man själv äter, inte jag i alla fall.

(sedan beror det väl på en massa olika faktorer och är nog en diskussion för sig)

I övrigt håller jag med dig. När min ponny bantade fick hon proteiner efter sitt behov och lite till för att vara säker på att hon fick tillräckligt och sedan fick fick hon grovfoder upp till minigivan av ts med minsta möjliga energimängd. Jag minns ej exakt, tror kvoten blev ca 8,5.
Nu hade hon boxvila efter sitt otäcka fånganfall och var troligen IR, inget kul läge att planer utfodring för. Men hon gick ner massor ganska lagom snabbt.

Smyger in en liten fråga här också: hur räknar man ut proteinbehovet om man inte ska blanda in kvoten?

Energin vet jag att det finns en formel för, min häst hamnar då på 63 MJ, men behöver 70-75 för att hålla sig fin. Sen trodde jag man räknade ut proteinbehovet genom att ta energin gånger 6, men då skiljer det ju en hel del på 63*6 och 75*6, men om man inte ska blanda in kvoten så måste det väl finnas nåt annat sätt att räkna på?

Jag kan ingen formel men själv skulle jag lösa det så här:
Energi enligt formel 63*6 = 378

Hästen behöver 75 MJ, men troligen är behovet av protein inte mer än 378, din häst trivselkvot är troligen 378/75 = 5,04.

Ett annat sätt är ju att ta reda på lysinbehovet och se till att det är uppfyllt, då spelar det ingen roll om behovet av smb rp är uppfyllt eller inte!

KER till exempel har med råprotein och lysin i sina tabeller, ingenting om smb rp.

Underhållsbehov smältbart råprotein enligt NRC: 0,63 x kroppsvikten

*KL osv*

Jag som aldrig haft det problemet förrut:
Om smrp-behovet är uppfyllt, "kan" man då strunta i kvoten?
Med mitt skräphö vid bra giva är proteinbehovet fyllt med lite råge (drygt 10%),
men kvoten blir 4.2...

Ska man toppa i alla fall?

Tackar. Tänkte väl att det måste finnas. :) Sen plussar man på för arbete och nåt för ras?

Nu hittar inte jag smältbart råprotein i deras bok men underhållsbehovet i råprotein är som medel 1,26 g RP/kg kroppsvikt.
Jag tycker kanske inte att det säger så mkt eftersom smältbarheten är olika för olika foder.

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har skrivit en text som jag avser att använda för att sprida information om kattskötsel. Den riktar sig till alla som har katter i...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
10 575
Senast: kem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka