hjälp med täcken.....

L

LAPTOP

Har funderingar på att köpa ett horseware rambo el rhino till min häst. Hade ett domani med hals som jag visserligen var jättenöjd med men det blev slaktat!! :(
Nu har jag provat Shires men det hänger lite långt ner i bogen på honom så det känns som att det är som gjort för att ge skav. Vet inte hur det är med thermo master som Hööks har om de håller regnet ute alltid.
I alla fall så tänkte jag på horseware, men då kommer storleks frågan samt modell frågan fram.
Han drar 145 i normala fall, han är ca 160 men en liten muskelknutte. Jag tänkte köpa ett Wug Plus med halsdelen och 370 grams fyllning, o på sikt köpa ett lite mindre fodrat undertäcke som man dels kan ha om det blir riktigt snorkallt under det vanliga täcket o dels ha som ett övergångstäcke under regntäcket. Frågan är bara om det blir för tjockt med 370 gram o hals i Skåne? Här är ju visserligen oftast mer snålblåst o regnrusk så det kansek är befogat... MIn häst är lite frusen o ändå är han inte klippt i år..
ALternativet är att köpa TMs vintertäcke med avtagbar hals.
Men som sagt om det inte håller tätt så är det ju att kasta pengarna isjön...
Som ni hör så har jag verkligen beslutsångest...hjälp
dela med er av era åsikter.... :bow:

Varför köper du inte ett nytt Domani om du nu var nöjd med det? Personligen hade jag valt en billigare modell än Horseware om täcket nu blivit slaktat i hagen.

egentligen har du rätt med Domani, men det är rätt så klent yttermaterial på de täckena så det jag är rädd för är att det strimlas kvickt igen...
Fast hästen som slaktat det går inte med min längre

Ok. Jag tycker du ska ha ett 200g. och jag skulle ta 145 cm. Horseware är rätt stora i storleken men om din häst nu är grov funkar det nog.

Om du köper ett 370 g. ser jag ingen anledning till att ha ett t i l l täcke på under - hur snorkallt blir det i Skåne? Det är ju en häst och dom är väldigt tåliga mot kyla och vattentäta dessutom.

Jag skulle önska att alla verkligen tog sig en titt på sina hästar för att se deras individullea behov som oftast inte är i närheten av vad vi tror.

tack för dina svar. Vi har ju sällan jättekallt i skåne, det är nog mer som du säger att man fryser själv så då vill man oxå bylta på sin häst.. ;)
Problemet här nere är oftast att det snålblåser o är ganska fuktigt om det inte regnar småspik hela dagen... så det är väl mest det som kan vara påfrestande för hästen.
Vad tror du om att ha hals? Tror du att det blir för varmt för hästen om det inte är riktigt kallt? Va tycker du annars om mina funderingar på sortiment?

Visst är det så. Mina hästar har just flyttat och står numera i uteboxar. Imorse var det -20 och jag trodde de skulle vara djupfrysta men de såg oberörda ut trots frost i skägget. De var täckade med ylletäcke+300g. stalltäcke. Ingen av dom har halstäcke.

Horseware gör bra täcken även om jag tycker de blivit liiite överskattade. Har du råd och tror att täcket får vara i fred i hagen så satsa på Horseware. Jag gillar även Shires täcken men det hade du redan provat.

Jag tror inte det blir f ö r varmt för hästen med halstäcke men å andra sidan tror jag inte heller det blir för kallt utan...

Liknande trådar

Utrustning Jag sitter och velar vad jag ska köpa för täcke till Ica (får pengar i födelsedagspresent och julklapp av mamma). Förutsättningarna...
Svar
19
· Visningar
2 542
Senast: mackan
·
Utrustning Jag har tänkt köpa ett Horseware Amigo med 150 g foder, för jag vill ha ett lite tunnare thermotäcke att ha i "mellansäsongen" och...
Svar
10
· Visningar
1 312
Senast: Mitrolle
·
P
Utrustning Jag skulle gärna vilja veta lite vad ni har för prylar till era hästar, vilka märken/producenter ni tycker är bra och dåliga osv osv. Så...
2
Svar
35
· Visningar
6 216
Senast: Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Burkmat
  • Kalla hamburgare