Hjälp med symptom sökes!

FrittePower

Trådstartare
Ett stall i närheten har flera hästar insjunknat och flertalet veterinärer har varit ute - utan resultat! Då man ej vet orsak kan Strömsholm eller annat stort djursjukhus inte ta emot dem pga evt smittorisk.

Symptomen är
- Feber mellan 39-41,6 grader som högst.
-dåliga tarmljud
-slingersymtom
-Står i kiss ställning länge innan det kommer något, svårt kissa.
-Huvudryckningar
-Bleka slemhinnor
-gula ögonvitor

Avföringen ser normal ut.
Innan medicineringen varken drack eller åt dem något, nu ibland...

Medicinering hittils
-antiflammatoriskt
-smärtstillande
-dropp
-B-vitaminstillskott

Provtagningar Blod visar
-minskat antal vita blodkroppar

Provtagningar Rektal visar
-förstorad mjälte

Bakgrund
Alla drabbade hästar står i en och samma hage på lösdrift, det är en större hästgård med fler hästar men ej fler drabbade.
De i stallet har gissat att den ekologiska halmen kan vara orsaken, en foderexpert har noggrant undersökt det men ej hittat några ovanliga/giftiga växtdelar i det. Hösilaget tas ur samma bal till alla hästar på gården - och då andra ej drabbas tror dem inte den är orsaken. Halmen är en bal till endast denna hage. Dem drabbade hästarna är dem mest glupska och äldsta - vilket stödjer teorin om evt förgiftning?
Men ingen vet!

Är det någon som har varit med om något liknande eller kan ha någon teori/förslag? ALL HJÄLP MOTTAGES TACKSAMT!

Senast ändrad:
Sv: Hjälp med symptom sökes!

Finns inga ekar på markerna så ja, det är uteslutet. Men bra du skrev eftersom jag glömt nämna det i originalinlägg.

Hörde nåt idag om just halm, ibland besprutar man säden så att den inte ska växta och bli så hög. Det ska inte vara bra för tex dräktiga ston att äta detta. Kanske kan va nåt att kolla upp om halmen, eller säden, har blivit besprutat?

Någon form av förgiftning, finns det några andra hästar som uppvisar samma symtom? Är vattnet från egen brunn? Om så är fallet, ta vattenprover. Har bekanta som gick igenom detta för 2 år sedan, lurigt nog så drabbades endast en häst, eller snarare endast en visade tydliga symtom. Orsaken visade sig vara deras vatten.

Det var intresant!

Hästarna vattnas med vattenkopp.
Vattnet är ur egen brunn men kontrollerat så det borde vara grönt.

Det är flera hästar som blivit dåliga.

Det där låter riktigt otrevligt.

Jag tror på förgiftning. Eller kanske de förskräckliga encephaliterna (WEE, EEE osv), men de ska ju inte finnas i Sverige. Har någon av hästarna varit utomlands?

Kolla fodret. Inte bara leta efter giftiga växtdelar utan också analysera avseende toxiner från svampar och bakterier. Vissa mögelsvampar producerar toxiner som kan ge upphov till encephaliter (hjärninflammationer). Även botulism är ju tänkbart utifrån anamnesen. Toxiner behöver inte sprida sig till hela balen och många förgiftningar är dosberoende. Problemet med botulism är att den sjuka balen ofta är uppäten när symptomen dyker upp, inte lätt att hitta alltså.

Gula slemhinnor - leverpåverkan. Vanligt vid förgiftningar. Stor mjälte sannolikt en stressreaktion. Bleka slemhinnor troligen detsamma, så länge hb och EPK är ok finns ju ingen anledning att misstänka en regelrätt anemi. Slingersymptom tolkar jag som neurologiska problem - balanssvårigheter, snubblar, slingrar fram, kotar över?

Vill veta levervärden, njurvärden och om den övriga blodbilden är ua?
Har man gjort någon neurologisk undersökning? Resultat av den?

Generellt har jag fått lära mig att problem med ataxi (kordinationssvårigheter, balansstörningar) tyder på giftiga växter eller mykotoxiner. Ekollon tror jag inte på, det brukar yttra sig som förstoppning följt av blodig avföring (och död).

Hur länge har h'starna varit sjuka? Har febern legat stabil eller går den upp och ner? Är hästarna kontaktbara eller verkar de lite lustiga? Ser de ok? Pupillstorlek, reflex... Osv..

Stort tack för era svar!!! (jag är syster till frittepower och har själv en häst i det drabbade stallet). Ska försöka svara på Tant Esters frågor så gott jag kan:

Häst utomlands? Jo min häst importerades från Island och kom till Sverige (och detta stall) i slutet av oktober. Annars har ingen häst varit utomlands. En av hästarna har varit på Strömsholm en dryg vecka innan den första hästen insjuknade.

Prov från halmen skickat till SVA, skulle ta en vecka att få provsvar.

Lever, njurvärden och övriga blodvärden ua (förutom det syrran avgav om låga vita), och med slingersymptom menar vi precis det du angav.

Neurologisk undersökning? Nej, inte vad jag sett. Jag har varit med vid två av fyra vet.besök. De har mest inriktats på de akuta symptomen, sätta dropp osv. Kontaktbara? Jodå, men de två mest sjuka är loja och slöa. De övriga i den hagen också mer slöa än annars.

Bakgrunden är följande: I lördags eftermiddag ströddes lösdriften med en rundbal halm som hästarna sedan mumsat på. I måndags vid morgonfodringen upptäcktes att en av hästarna var sjuk och den togs in på stall med feber och dåliga tarmljud, resten av hästarna kollades och ytterligare två i samma hage uppvisade liknande symptom. De andra hästarna kollades fortlöpande och på kvällen visade alla i den hagen (sammanlagt var de åtta valacker där) några symptom. Ex att de var lugnare än annars, låg ner mer, minskade tarmljud på ena sidan. Ingen feber på dessa fem dock. I angränsande hagar var det ingen häst som visade några symptom varken då eller senare.
På tisdagen insjuknade en fjärde häst (med feber och aptitlöshet), han kvicknade dock till under dagen liksom häst nr 3 som sedan dess mår "bra".
Häst 1 och 2 har stått under mer eller mindre ständig tillsyn. Deras feber och hälsotillstånd går upp och ner och har väl egentligen inte förändrats så mycket sedan i måndags.

Ingen av de veterinärer som kommit ut vet vad det handlar om så vi är evigt tacksamma för uppslag kring hur vi kan gå vidare. Mykotoxiner har även vi varit inne på, vet någon hur det behandlas? Hur kan man verifiera att det är det det handlar om?

hej tror ändå de kan va halmen eftersom bara dom hästarna fått det... mkt märkligt...:confused:

Låter inte så trevligt.. Men ryckte till på att det va i östergötland och måste fråga i vilket område?

Hej Venus - jo, jag tror också på halmen. Eftersom det bara är hästarna i denna hage som drabbats (finns ytterligare ett 20-tal hästar i direkt angränsande hagar som är fullt friska och de äter samma hösilage och dricker vatten från samma källa).

Men, jag är tacksam för alla infallsvinklar och funderingar. Fråga gärna om det är något jag uttryckt otydligt. Vi börjar bli smått desperata med tanke på att de två hästar som är sämst inte visar på någon större förbättring och det är tveksamt om de kommer klara sig.

Aha. Så det är hagen som är den gemensamma nämnaren. Hur utfodras hästarna - får de mat i hagen under dagen? På vilket vis - ställs en hösilagebal ut eller ges de portioner från en bale som delas med de andra hästarna?

Ligger hagen intill en väg eller gångväg - kan någon avsiktligt ha förgiftat dem?

Varför halmen? Äter de av den? Kommer övriga hästar inte i kontakt med den?

Vad fodras de med förövrigt?

Har de gått i hagen länge? Inget nytt där, staket eller så? Vad är det för sorts hage - visset gräs, grus?

Äsch, det står ju i din syrras redogörelse.

Mykotoxiner i halmen verkar då vara ett hett tips. Finns mig veterligen inget motgift, det är understödjande behandling som gäller. Och det får de ju.

Stort tack för svaret!!!

Hästarna går i lösdrift och har en större hage bestående av såväl mer öppna ytor som skog Gräs som underlag och där det är extra geggigt är det dränerat och någon slags duk. Till alla hagar tillhör en större halmad ligghall med vattenkopp. Hästarna brukar äta av halmen men de har nog aldrig tidigare varit lika intresserade av halmen som denna gång. Alla hästar fodras 3 ggr dagligen med hösilage (portionsvis, och alla hästar ges från samma bal) ute i hagarna och kraftfoder ger ägarna inne i stallet i samband med omvårdnad och ridning. Inget i hagen är nytt utan denna flock har gått där sedan de kom hem från sommarbetet i oktober.

Jag skulle inte tro att de kan ha utsatts för förgiftning. Stallet ligger ensligt och utan passerande trafik eller gångvägar.

Vet du om det kan ge några bestående men ifall det är mykotoxiner?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka