Hjälp med sulky??

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare palmis_tjejen
  • Startdatum Startdatum
P

palmis_tjejen

Hej! :banana:
Jag bifogar en länk där ni hittar en bild på en sulky. Vad är det pilarna pekar på?? Vad har man dem till?

Skulle någon kunna hjälpa mig hade jag varit tacksam! :bump:

Sv: Hjälp med sulky??

De där "gummikuddarna"?
Dels förhindrar dom att det skramlar ifrån stängerna när man kör och dels skyddar de lacken.
Ifall de har någon övrig funktion så är det mer än vad jag känner till...

Men vad gör själva stängerna som gummikuddarna sitter på? Varför har man dem?

Men vad gör själva stängerna som gummikuddarna sitter på? Varför har man dem?

De kallas för sidostänger, och de är rörliga. Man kan parera hästen med dessa, eller ge den stöd. Vanligast är kanske att de används i kurvor. Kusken kan då flytta dessa med foten när han/hon känner att hästen behöver stöd.

Stängerna använder man till att parera hästen med ifall det behövs. Ofta bryter hästen inåt i kurvorna, då är det bra att kunna räta upp den med ena stången t ex. När man rider har man ju benen att parera med men så kan ju inte kusken göra....
Hästen måste vara rak för att vara så "effektiv" som möjligt. Oftast är de det men ibland kan det behövas lite hjälp. Det är då man använder stängerna.

De kallas för sidostänger, och de är rörliga. Man kan parera hästen med dessa, eller ge den stöd. Vanligast är kanske att de används i kurvor. Kusken kan då flytta dessa med foten när han/hon känner att hästen behöver stöd.

Ursäkta trådkapningen men där är du ju! Snälla kan du inte logga in på MSN....

Liknande trådar

Utrustning Hej Denna ponny har en schleese dressyr sadel som ligger bra, söker efter en liknande hoppsadel men i en betydligt billigare prisklass...
Svar
0
· Visningar
252
Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
985
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Jag har fått röntgenbilder på en häst som jag är intresserad av. Fick dem idag så kan inte fråga någon veterinär. Om någon är lite...
Svar
16
· Visningar
2 634
Senast: Nevermind
·
Foder & Strö Hej alla bukefalister. Jag har precis fått reda på att min ena har gräsallergi. Han kan vara allergisk mot följande ( en eller alla)...
Svar
18
· Visningar
650
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka