macbeth
Trådstartare
Hej! Det här är min första tråd jag startar på Buke (= läskigt ).
Jag behöver tips och inspiration på vad jag kan göra för mat av det jag redan har hemma (inga pengar att köpa något nytt förrän på fredag). Men tänker också att det här kan bli en allmän skåpsrensningstråd där alla som vill kan posta sina ingredienser och få mattips och recepthjälp.
Ok, våra matvaror:
Palsternacka
Vitkål
Potatis (3st)
Rödbetor
1 liten gul lök
Vitlök
1 litet sallatshuvud
1/2 tetra passerade tomater
1 burk vita bönor i tomatsås
1 påse frysta ärtor
1 påse frysta blandade grönsaker (morot, gröna bönor, ärtor, majs)
Torkade gula ärtor
Torkade vita bönor
Torkade sojabitar (sådana man förväller och steker)
Torkad sojafärs
Silkestofu
Utöver det har vi basvaror som, mjöl, havregryn, pasta, ris (lite), socker, olja, kryddor, ketchup (lite), tomatpuré (lite), havremjölk, smör.
Framförallt palsternackan och vitkålen börjar bli lite dassig och behöver ätas upp snarast, så gärna tips på vad man kan göra med dem (inte nödvändigtvis tillsammans). Hushållet består av en vuxen och ett barn i skolålder (lågstadiet).
Någon matkreativ som har tips att ge oss?
Jag behöver tips och inspiration på vad jag kan göra för mat av det jag redan har hemma (inga pengar att köpa något nytt förrän på fredag). Men tänker också att det här kan bli en allmän skåpsrensningstråd där alla som vill kan posta sina ingredienser och få mattips och recepthjälp.
Ok, våra matvaror:
Palsternacka
Vitkål
Potatis (3st)
Rödbetor
1 liten gul lök
Vitlök
1 litet sallatshuvud
1/2 tetra passerade tomater
1 burk vita bönor i tomatsås
1 påse frysta ärtor
1 påse frysta blandade grönsaker (morot, gröna bönor, ärtor, majs)
Torkade gula ärtor
Torkade vita bönor
Torkade sojabitar (sådana man förväller och steker)
Torkad sojafärs
Silkestofu
Utöver det har vi basvaror som, mjöl, havregryn, pasta, ris (lite), socker, olja, kryddor, ketchup (lite), tomatpuré (lite), havremjölk, smör.
Framförallt palsternackan och vitkålen börjar bli lite dassig och behöver ätas upp snarast, så gärna tips på vad man kan göra med dem (inte nödvändigtvis tillsammans). Hushållet består av en vuxen och ett barn i skolålder (lågstadiet).
Någon matkreativ som har tips att ge oss?