HjÄlp med sadel

Kramtizzlan

Trådstartare
Finns här någon westernsadel kunnig människa =) Jag skall köpa en westernsadel till mig och min häst! Allt är nytt för mig.... Hästen har just nu en wintec hoppsadel med rött järn = Vid...... Så en vis sadel behövs! Är det då en full quarterbom jag skall ha?
Och det här med conchos... har hittat en som är 20cm mellan C!
Är 18 "normal"

Provade en kompis sadel som vi tycker ligger bra.... och jag kanske mätte fel då jag tyckte jag fick den till 25.... Men som sagt jag vet inte riktigt var jag skall mäta...:confused:

Tips & råd? :D

Sv: HjÄlp med sadel

Sök gärna på youtube så får du lite bättre ideer på hur en westernsadel bör sitta =)

Jag är också väldigt nyfiken på just detta ämnet.

Var kan man lära sig alla fackuttryck och hur det fungerar runt en westernsadel?
Hade funderngar på att skrämma upp pappa på ett kallblod i framtiden, men då måste jag dock ha en bekväm sadel - alltså får det bli en westenvariant.

Det är en djungel det här med sadlar... Att enbart mäta för att hitta en passande sadel är svårt för att inte säga omöjligt. Du kan får ett hum, men sedan måste man prova och prova för att hitta rätt. Ett bekymmer med westernsadlar är att bomstorlekarna inte är några speciellt fasta mått. En sadel av ett märke med quarterbom motsvarar kanske inte alls en sadel i ett annat märke med quarterbom. Be att få prova andras sadlar på din häst för att se vad som skulle kunna passa och leta sedan vidare utifrån det, är mitt råd. Eftersom du redan sett att din kompis sadel verkar passa så kanske du ska försöka leta efter en av samma märke och med samma bomviddsbeteckning som den?

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
12 085
Senast: liiinnea
·
Utrustning Hej! Jag har fått hem min första häst (engelskt fullblod) och har funderingar kring sadel. Jag kan lite om att passa ut sadlar men har...
Svar
7
· Visningar
1 409
Senast: Ace
·
Utrustning Hej! Jag har bestämt mig för att köpa en westernsadel till mitt lettiska halvblod och ha att lulla omkring med i skogen. Jag har noll...
Svar
1
· Visningar
654
Senast: kossankaj
·
  • Låst
Gnägg Såg att det fanns en tråd sedan 2011 där folk skrivit om konstiga/otrevliga provridningar.. Men det var 2011, så varför inte skapa en...
Svar
5
· Visningar
2 506
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka