Hjälp med ponnyhingst

Sv: Hjälp med ponnyhingst

Jolly Roger då? Högt meriterad C-ponnyhingst (New Forest), har tävlat EM bland D-ponnyer, och har SM-medaljer i både fälttävlan och dressyr, vill jag minnas. Har dessutom gått bra med flera olika ryttare, så det verkar ju vara en ponny med bra ridbarhet och lynne.

Har varit och kollat på New Forest hingstarna, och den som var minst var Xandino på 136cm...
Dessa New Forestarna är mellan 136-140:
Jolly Roger
Willoway Golddigger
Xandino
ESSE Golden Boy
Vernons Veuve Clicquot
Stackarps Pablo
Sörbys Lotus

Du kan betäcka med Gotlandsruss!:idea:
Det ska finnas flera bra korsningar mellan russ och storhästar. Har hört om ett par stycken som tydligen skulle vara jättetrevliga :) .

Annars kanske man kan betäcka med Exmoor (finns de i sverige?), Dartmoor eller Connemara (vilka storlekar?).

Det lutar åt Vernon´s Veuve Clicquot om han ska lösa licens nästa år. Tänkte prata med ägaren.

Jag har själv haft en korsning russ/arab. Väldigt trevlig ponny.

Vad finns det för Russ, exmoor och dartmoor hingstar. Är inte så insatt i dessa raser.

Här är en korsning dartmoor/XX som jag tycker är fin, hon är tydligen 139 cm.
Velvet4.jpg

En till

Dartmoorponnyn är "känd" för sitt fina temperament så det kanske inte skulle vara så dumt att korsa med fullblod!

Sv Dartmoorsällskapets hemsida

Tack för alla svaren.

Nu vet jag lite mer vad jag ska titta efter för hingst =)

Jag VET att du vill avla ponny ! Men jag tycker ditt sto ser jättefint ut för att avla halvblod med ! Gillar VERKLIGEN modellen ! Det känns "säkrare" att få en halvblodsunge med lagom höjd än en ponny med det stoet !

Men okej, du vill ha ponny och som jag ser det verkar du vilja ha lite grövre. Jag tror att det finns någon New Forest som är i kat B. Fast det är ju ett tips bara rakt ut, utan nån kunskap mer än om höjden...

Tyvärr så är ju dom flesta ridponnyhingstar som är godkända genom ASRP väldigt stora och en del över ponnymått så dom är ju uteslutna om du vill avla ridponny. Däremot finns ju några Brittiska ridponnyhingstar av mindre modell i sverige numera. Varför inte testa en sån? Tänk på vad engelska uppfödare alltid säger : Bästa sättet att starta framgångsrik ridponnyavel är att betäcka ett bra fullblodsto med bästa tänkbara ridponnyhingst av mindre modell, om du sen får ett stoföl så står hela världen öppen för dig. En av englands genom tiderna mest framgångsrika ridponnyhingstar med söner exporterade till alla världsdelar är hingsten Smalland Mambrino som hade welshfar och fullblodsmor. Så varför inte satsa på Downland Wildfowler som är besläktad med hingsten som var far till Smalland Mambrino???
:banana: :banana: :banana:

Men ASRP har väl även godkänt renrasiga ponnyer.. de har kanske ändrat det.. Titta gärna på ASRP´s hemsida(jag hinner inte ;) ). Det är ju trevligt om fölet får så gröna papper som möjligt. ;)
Det kan ju vara att det finns någon lite mindre hingst där som kan passa..
Ulrika

Det finns tyvärr inga new forest hingstar som är godkända och håller B-ponny höjd längre. De som funnits tex Sörbys Magnific RNF 125 och Tomacs Herkules RNF 138 är kastrerade. Det visades en på hingstpremiering häromåret Hembys Little Mitch men han godkändes tyvärr inte exteriört vilket jag tycker var synd eftersom han förutom storleken hade en annorlunda stam samt tävlingsmeriter. Tyvärr finns det inte heller många new forest hingstar som är mindre C-ponnyer heller….

Om du vill lägga en new forest hingst på ditt sto och kriterierna är att den inte ska lämna för stort, finnas i eller nära Skåne och den ska lämna hoppning/fälttävlan samt ett stadigt temperament skulle jag nog rekommendera dig att titta på Sörbys Lotus RNF 120. Lotus själv är 138 cm och hans far Silverlea Top Hat RNF 107 (som tyvärr inte finns i avel längre) var 134 cm och jag upplever att Lotus nedärver med new forest mått mätt mindre avkommor än genomsnittet. Jag har sett en hel del på tävlingsbanan i hoppning och de är på väg uppåt i klasserna och gör ett gott intryck. Lotus är premierad A både exteriört och prestationsmässigt.

Jag tror också att en korsning med russ eller dartmoor skulle kunna bli mkt trevligt. Pegasus RD 5 (som väl för övrigt var far till dartmoor/fullblodskorsningen som det visades bilder på tidigare i tråden.) har ju egna tävlingsmeriter i hoppning upp till lätt A och i lätt fälttävlan och har gjort ett trevligt intryck på mig när jag har sett honom. Russhingstar kan jag för lite för att uttala mig om.

Finns det små New Foresthingstar kanske? Finns Pappan till Edenhof Hurricane fortfarande kvar? Horsehagens Charlie Brown eller vad han nu heter/hette?

Horsemosens Charlie Brown RNF 104 finns inte kvar i svensk avel längre. Tror dock att han är i livet fortfarande i Danmark men har inte riktigt koll på om han verkar i avel, han börjar ju bli lite till åren kommen. Annars lämnade han en hel del mindre avkommor det stämmer, och flera har hoppat riktigt bra! Det finns en son till honom i svensk avel Rolökke Fixe RNF 150 som har finfina tävlingsmeriter i hoppning men som tyvärr inte har betäckt någonting alls. Varför vet jag inte, om det inte funnits något intresse från stoägarna eller om ägarna inte haft möjlighet att ta emot ston? Synd är det i alla fall. Fixe finns i Åsa och är 139 cm i alla fall.

Jag föreslår Rolls Royce! Han är ELIT-premierad, och har ju lämnat massor av fina avkommor! Både exteriört och prestiationsmässigt! T ex Touchwood Winston (även godkänd hingst), Cyrrano, Chapman, och många, många fler! :love:

Han är i år 26 år, men har i år haft 100% dräktighet! Och är helt fantastiskt välbehållen! När han visades på SCS Riksutställning i år, så var det nog inte ett öga som var torrt..

Jag har ett sto e. Rolls Royce, kolla bilder mm på min hemsida: www.freewebs.com/amirett

Han är 146 cm hög. Så då är det ju frågan om det blir en ponny eller stor häst.. Men det finns ju också t ex Öxenholm Mango (Msv hoppning, C-ponny), Garryhack Frederick (146 cm, Grade A hoppning, FEI dressyr), Uranus (146 cm, massor av meriter i fälttävlan), Dale Mist (148 cm, Msv hoppning, Msv dressyr?, fälttävlan), Blue Sham (143cm, godkänd p g a sina meriter i hoppning).

Gå in på: www.connemaraponny.org för att läsa mera om hingstarna! :)

Det lutar åt Vernon´s Veuve Clicquot om han ska lösa licens nästa år. Tänkte prata med ägaren.

Hade tyckt det varit superkul om du valt honom då det är jag som tävlat honom de senaste åren :bump: :D . Ägaren I.Å. planerade att lösa licens redan iår efter SM:et, så jag gissar på att hon kommer göra det nästa år också.

Här är ett par bilder på honom som inte finns på newforest-sidan.
Travökning
Galoppökning
Sidan
Vackra huvud
Stolt pojke

(oj, blev fler än tänkt :o )

Själv skulle jag vara MYCKET intresserad av en avkomma BRP/XX att använda i min ridponnyavel!!! Även welsh/XX är intressant.

Denna BRP-hingst med XX vore kanon!
rotherwoodpanache.JPG

Rotherwood Panache BRP 3, 129 cm

Flundran

Jag slår ett slag för welshponny av cobtyp hingsten Henfynyw Tywysog, vacker, gångarter (vann Bfinalen på SM i år ) storleken (B-ponny)
De avkommer efter honom med fullblod och arabmammor har varit jättevackra med rejäla ben. Bra i huvudet med.

Victovie Tack så mycke för bilderna. Han ser jätte fin ut :love:
Hur e han att rida??

Tack alla ni andra för svaren. :rofl: Jag har nästan bestämt mig för Vernons Veuve Clicquot RNF 149 eller så kommer jag betäcka med arab hingsten Milagro och får ett angloarab föl.

Vi får se lite till våren.

Men kom gärna med fler förslag ;)

Jag tycker Milagro är en mycket trevlig hingst. Har sett honom hemma flera gånger men även vid utställning 2 gånger.

Dart Light RNF 113 har betäckt en hel del halvblod och fullblod. Har själv haft 3 avkommor efter han. Två av dem undan mitt angloarab sto. Alla håller ponny måttet. DL har själv meriter i hoppning bla en sm medalj från 92. Han har oxå sonen Valentin Bello Sun RNF 143 som är godkänd, samt meriterad i hoppning. mvh

Victovie Tack så mycke för bilderna. Han ser jätte fin ut :love:
Hur e han att rida??

Tack alla ni andra för svaren. :rofl: Jag har nästan bestämt mig för Vernons Veuve Clicquot RNF 149 eller så kommer jag betäcka med arab hingsten Milagro och får ett angloarab föl.

Vi får se lite till våren.

Men kom gärna med fler förslag ;)

Är Milagro godkänd för Angloavel? Annars lär ju avkomman hamna i B-register (slaskregister)? Jag använde egen (godkänd) arabhingst på fullblodssto och den avkomman hamnade i B-register och det är nån egen uppfinning som svenska angloarabföreningen har. Är det nån som vet om det är ändrat nu?
:banana: :banana: :banana:

Liknande trådar

Avel Jag skriver inte ofta på Buke men läser desto mer, på sistone har det blivit många trådar på avelsforumet eftersom att jag funderar på...
2
Svar
24
· Visningar
4 337
A
Avel Behöver hjälp med att välja hingst. Jag har ett sto född 02, som aldrig har varit dräktigt. Hon reds in som 4åring (och hade bara gått i...
Svar
4
· Visningar
1 348
Senast: angeeliicaa88
·
Övr. Grenar Hej alla glada bukefalister :) Jag har en fråga och det är om ni vet några fotografer eller arkivsidor där man kan hitta sitt fullblod...
Svar
3
· Visningar
1 681
Övr. Grenar Jag behöver hjälp med stamen på min dam. Hon är e. Le Mans och ue. Richard of York. Vet inte mycke om dessa herrarna, så jag...
Svar
10
· Visningar
1 134
Senast: Nikitaxx
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka