Hjälp med orena gångarter!

S

SteffH

Har en islandshästvallack f.02 som jag ska börja tävla nästa år. Han är femgångare men inte tränad i pass eftersom han inte är riktigt redo för det ännu. Behöver lite tips och liknande med träningen.

Han är inte så rumslig i tölten, aktiverar inte bakdelen ordentligt och går rakt fram med huvudet och följden blir en ful underhals. Blir ibland travtakt och ska man öka tölten blir det oftast galopp istället.

Han är 4-taktig i galoppen och är inte tränad att gå i form eftersom han inte har så bra balans ännu. Markbunden med dåligt sväv.

Traven är ganska energifattig och inte 100% ren.

Hoppas det är någon som vet i alla fall något jag kan göra för att det ska gå åt rätt håll :)

Sv: Hjälp med orena gångarter!

Lägg vikt vid framåtbjudning och lydnad.
Cavaletti i trav
Galoppfattningar, lagom framåt galopp i svag uppförsbacke

Hur tränas han? Bilder?

Gör mycket skänkelvikningar och bakdelsväningar de är bra för att få i gång bakdelen, om hästen är travtaktig i tölten prova sätt boots på bakhovarna är den passtaktig prova sätt fram, eftersom han inte är så gammal orkar han kanske inte gå i ett högre tempo tölt, men annars prova att lägga spöt på bogen när han försöker gå över i galopp. prov att ha boots (fram) när du ska trava, cavaletti bommar är också jätte bra!

Jag har tränat mycket både bakdels- och framdelsvändningar på honom och märker skillnaden :) även tränat övergångar från galopp till tölt för att få fram mer fart i honom och det går framåt. Även använt viktboots fram några gånger, vill dock inte använda dem för ofta så att han tröttar ut sig totalt.

Fick även tipset av en kompis att rida skänkelvikning in en bit från spåret och sedan ut igen och komma fram i tölt direkt för att han skulle få med sig bakbenen bättre :laugh:

jo har provat med viktboots och det funkar bra :) cavalettin sliter vi med fortfarande, då min häst inte riktigt förstår att han måste anpassa steget efter bommarna, men det går framåt iaf ;) visar gärna bilder men vet inte hur man lägger upp, hjälp? :confused:

Mycket klättringar. Hästen får rumpmuskler och kan balansera sig mycket lättare. + ryggmuskler också :idea:.

Skänkelvikning är inte samlande, det lär bara hästen trampa förbi sin tyngdpunkt, vill du aktivera bakdelen är öppna och sluta en bättre övning.
Att rida på volt och öka och minska volten är också kanonbra för bakbensaktiviteten. Tycker det låter som om styrkan i bakbenen saknas och att din häst försöker springa ifrån det jobbiga, leta upp en duktig instruktör som kan hjälpa dig och kämpa på, det tar tid att bygga upp en så ung häst, kanske tävlingsambitionerna kan vänta något år.

Skänkelvikning är väldigt bra för bakhöfterna och beckenet och det är en mycket bra lösgörande övning inte så mkt samlande men mkt lösgörande.
och en lösgjord häst med uppvärmt beckene har bättre förutsättning för att tölta rent!

Så visst är det en bra övning som inte skall underskattas=)

Visst töltar en lösgjord häst lättare men finns inte styrkan hjälper det inte hur lösgjord den är, man måste börja i rätt ände och bygga upp hästen så den bär mest vikt på bakdelen, då kommer tölten och du slipper en spänd häst som går med näsan i vädret för den inte har orken att göra det du ber den om, och det lär du inte den med skänkelvikning.
Det verkar ju inte bara vara tölten som trådskaparen har problem med sin häst, utan det visar sig ju i de andra gångarterna med att hon inte arbetar rätt med kroppen och inte har styrkan än.
Skänkelvikning kommer senare.

jo han behöver helt klart musklas upp, tävlar bara lättare klasser mest för att han ska få komma ut och få omväxling med andra hästar. Det är dock mest tölten som inte är så bra som den skulle kunna vara, de övriga gångarterna går han bra i. :)

Det var ett tag sedan jag skrev det första inlägget nu så det stämmer inte längre till 100% "/ han går nu i form och jobbar bra i både skritt, trav och galopp. Traven och galoppen är rena och vi har börjat jobba med ökningar i trav vilket går ganska bra, endast formen som saknas då. Underhalsen i tölt är tack och lov på väg bort, äntligen! :D töltökningarna går bra i ena varvet men svårigheterna i vänster varv finns där fortfarande. :(

Just nu står han på Bollerup i skåne och här är nog det plattaste stället jag varit på :eek: dock finns det lite mer backar hemmavid så varje lov blir det klättring för vår del. Dessutom slutar jag skolan till sommaren så då blir det hemma på heltid :D

Tackar tackar :laugh: jag hoppas det går någorlunda ok iaf ;)

Liknande trådar

Islandshäst Hej hästvänner! Jag rider en väldigt fräsch, 19 årig islandshäst som kan bli superflott, men själv har jag inte lyckats få fram den...
Svar
2
· Visningar
2 929
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 339
Träning Jag har en ponny som saknar framåtbjudning. Han är lat, och otroligt trög. Jag måste kämpa sk*ten ur mig för att få igång han när vi...
Svar
2
· Visningar
1 477
Senast: raggsock
·
Hästmänniskan Är inte alls säker på vart den här tråden hör hemma så moderatorer (Grundutbildning? Hästmänniska? Gnägg?), känn er välkomna att flytta...
Svar
1
· Visningar
1 297
Senast: incognito
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025
  • Förbereda hundar inför bebis?