Hjälp med mystisk knöl/svullnad

B

brageh

Har varit med mitt 3åriga sto till kliniken p.g.a en mystisk knöl som hon fått på yttersidan av vänster bakben ovanför kotan mellan böjsenan och gaffelbandet. Den är hård och något varm.

Trots ultraljud och röntgen kunde dem inte komma på vad det var, och gav oss rådet att avvakta. Det finns inget gammalt sår eller märke på området och det uppkom plötsligt, hon har nog haft det i 3 veckor nu.. Tycker att det har blivit lite bättre nu på slutet men är ändå osäker.

Är det någon som hört talas/varit med om något liknande och kanske kan komma med någon hjälp? :confused:

Sv: Hjälp med mystisk knöl/svullnad

Att tillägga är väl att hon inte är det minsta halt. Det är en travhäst som gått på vila under en längre tid p.g.a hon växt.

Körde henne för första gången efter vilan idag trots den mystiska knölen och hon kändes bättre än någonsin, vilket gör mig än mer förbryllad :S

hej, det här är säkert helt fel.
men hade en fjording för ett år sedan och hon hade två knölar.
sk. fettknölar. De bildas när fettet inte har någonstans att ta vägen.
Ät säkert ute å cyklar =)

missen skrev:
hej, det här är säkert helt fel.
men hade en fjording för ett år sedan och hon hade två knölar.
sk. fettknölar. De bildas när fettet inte har någonstans att ta vägen.
Ät säkert ute å cyklar =)

Faktiskt, så det skulle det kunna vara.. Då hon blivit rejält tjock efter vilan! Har funderat på om det är av den anledningen att hon stått så länge och inte blivit körd som det uppkommit något skit i benet.
Vet inte så mkt om fettknölar, kanske någon kan förklara lite mer?

Min häst har något liknande fast på bringan. Är som en hudflik som hänger ner som är lite varm och hård. Men hon är inte halt eller öm.

Efter ett par dagar har den nu börjat gå tillbaka. Har ingen aning om vad det är men gissar på att hon fått en smäll och att det bildats en blödning eller ett ödem. Men tycker att hon borde vara öm då. Man får klämma på den hur mycket och hårt man vill hon bryr sig inte.

Först trodde jag det var en muskel som gått av men då borde hon ju varit rejält halt och nu känns det inte alls som det är en muskel i längre.

/Maria

min valack har en liten bulle på framsidan av ena bakkotan, som är rätt hård. uppkom i samband med boxvila. ohalt, ingen ömhet eller värme..
har blivit kollad av 2 olika vet men dom vet inte vad det är.
när den inte försvann fortsatte jag träna honom och den blev varken bättre eller sämre. fattar inte vad den gör där.. :mad:

Ja nog är det mystiskt detta.. Att tillägga är väl att svullnaden blir mindre och tycks nästan försvinna "helt" när jag kör henne, ungefär som att benet drar ihop sig.

Har beslutat att ge upp hennes travkarriär nu p.g.a den här knölen.. Tråkigt, men operation är för dyrt och för lång konvalescens. Den är inget hon lider av, men tror att det kommer skava sönder böjsena/gaffelband till slut om jag tränar henne hårdare och börjar tävla

Har försökt sälja henne en tid nu men det är svårt, vilket är förståeligt..

Är det ingen som har några idéer om det här, som kan ge lite nytt ljus på det hela?
Har ni några förslag på hur jag skulle kunna gå tillväga med den här knölen?

Hur ser knölen ut???

Min travare som är ridhäst nu fick i går en avlång knöl på bakbenet som är hård som ben. Sitter över kotan på ena bakbenet. Han är inte halt och inte speciellt varm heller.

Ska försöka ordna med en bild på knölen framöver..

Det är inte ett överben då?
Oftast är det ingen fara, om det inte "stör" nåt närliggande ligament tex.
Är hästen inte halt är det säkerligen ingen fara. Är det varmt och växer är det aktivt, då bör man ta det lugnt med hästen under den perioden.

Javisst det kan det, hästen kan ha slagit i någonting, eller ha fått en spark tex. (man vet ju liksom inte vad dom pysslar med i hagen när man inte ser dom)
Min har 4 överben på olika ben, och två av dom har jag ingen aning om hur hon har lyckats få :smirk:
Det 3:e överbenet är efter en sårskada, och det 4:e efter att några snorungar kastat sten på henne när hon stod i sjukhage och inte kunde fly :devil:

Senast ändrad:

Nope, inget överben.. Är som en stor klump, svårt att förklara då varken jag eller vet. vet vad det är.. Ska som sagt försöka få fram en bild!

Här kommer SKRÄCKbilderna.. :cry:

ben1.jpg

ben2.jpg

ben3.jpg

Eftersom att ingen vet vad det är och jag inte har råd att kosta på operation (dessutom inga garantier på att det blir bra) så kommer hon förmodligen att tas bort i slutet av den här veckan.. Känns förj*vligt då det är en så fin och snäll häst! Aldrig varit med om en så orädd och snäll 3 åring..

Allt ska man då råka ut för

Skumt.:confused:
Som jag förstått det så hindrar knölarna henne inte, så jag fattar inte varför du inte tränar på och ser vad som händer??
Att slakta henne nu gör ju att du i all framtid kommer att fundera på VAD det var för nåt, och OM det hade hindrat hennes karriär.

CK skrev:
Skumt.:confused:
Som jag förstått det så hindrar knölarna henne inte, så jag fattar inte varför du inte tränar på och ser vad som händer??
Att slakta henne nu gör ju att du i all framtid kommer att fundera på VAD det var för nåt, och OM det hade hindrat hennes karriär.

Precis vad jag gjorde också. (Tråden är gammal) En dag var hon fantastiskt fin, dagen efter så var benet helt svullet. Efter det har hon aldrig blivit bra och är halt för dagen.. Därför vill jag inte låta henne lida mera och någon framtida travkarriär är det inte att tala om

Liknande trådar

Katthälsa Hej! Jag är ny här på forumet men tänkte att det kanske finns några kunniga och erfarna kattmänniskor här! Min katt kom in för 5...
Svar
4
· Visningar
3 709
Senast: Jenka
·
Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 455
Senast: Liten
·
Hästvård Hej! Tänkte rådfråga lite här för att se vad ni kloka bunkefalister anser och tror om detta. Jag har ett 7 årigt arabsikt...
Svar
2
· Visningar
1 498
Senast: Grannox
·
Hästvård Svullnaden upptäckte jag i lördags, mitt på knäet som en päronform ungefär. Hästan är pigg och ohalt, skrittar trots svullnad tjugo...
2
Svar
25
· Visningar
4 399

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka