T
tokigaullis
Jag är medryttare på en jätte gullig och super snäll 20 årigt nordsvensktrav sto. Hon är inte grundinriden alls, kan varken skänkel, vikthjälp eller något sånt. Som alla travhästar så är hon alltid ställd åt vänster så höger sida är hon mycket stel i. Hon hetsar sig fram när man ska rida, taktar på stället, passar, de är inte så att hon bara tar bettet och springer iväg, de gör hon inte. Men hon verkar inte veta hur man tar de lungt, när vi ska ut på "skritturer" så halvt passtravar hon från stallet och sen hela rundan, hon skrittar först när man kommer in på grusvägen, 100 m kvar till stallet.
Min fråga är då: Någon som har några bra tips? Kan man "rida in" en 20-åring? Både jag och framförallt hästen ska ju kunna njuta av ridturen.
Har tänk att jag ska börja tömköra henne. Bara i skritt med massa halter och bågar och sådant.
Finns det någon här som har liknande problem som vill dela med sig av sin erfarenhet.
Tacksam för alla svar!!
Min fråga är då: Någon som har några bra tips? Kan man "rida in" en 20-åring? Både jag och framförallt hästen ska ju kunna njuta av ridturen.
Har tänk att jag ska börja tömköra henne. Bara i skritt med massa halter och bågar och sådant.
Finns det någon här som har liknande problem som vill dela med sig av sin erfarenhet.
Tacksam för alla svar!!