Hjälp med min hetsiga nordis.

T

tokigaullis

Jag är medryttare på en jätte gullig och super snäll 20 årigt nordsvensktrav sto. Hon är inte grundinriden alls, kan varken skänkel, vikthjälp eller något sånt. Som alla travhästar så är hon alltid ställd åt vänster så höger sida är hon mycket stel i. Hon hetsar sig fram när man ska rida, taktar på stället, passar, de är inte så att hon bara tar bettet och springer iväg, de gör hon inte. Men hon verkar inte veta hur man tar de lungt, när vi ska ut på "skritturer" så halvt passtravar hon från stallet och sen hela rundan, hon skrittar först när man kommer in på grusvägen, 100 m kvar till stallet.
Min fråga är då: Någon som har några bra tips? Kan man "rida in" en 20-åring? Både jag och framförallt hästen ska ju kunna njuta av ridturen.
Har tänk att jag ska börja tömköra henne. Bara i skritt med massa halter och bågar och sådant.
Finns det någon här som har liknande problem som vill dela med sig av sin erfarenhet.

Tacksam för alla svar!!

Sv: Hjälp med min hetsiga nordis.

Jag är medryttare på en jätte gullig och super snäll 20 årigt nordsvensktrav sto.
Det är ingen nordsvensk, det är en kallblodstravare ;)

Som alla travhästar så är hon alltid ställd åt vänster
Här förstår jag inte vad du menar? :confused:

Hon hetsar sig fram när man ska rida, taktar på stället, passar, de är inte så att hon bara tar bettet och springer iväg, de gör hon inte. Men hon verkar inte veta hur man tar de lungt, när vi ska ut på "skritturer" så halvt passtravar hon från stallet och sen hela rundan, hon skrittar först när man kommer in på grusvägen, 100 m kvar till stallet.
Jag tror absolut du kan få henne lugn. Skritta mycket på långa tyglar, ingen stress och ingen trav eller galopp förrän hon kan skritta avslappnat.
Mycket halvhalter kanske funkar på henne?

Ja kallblodstravare är hon :P

Alla travhästar som jag har stött på som kommer direkt från travet och skall ridas in de går ställda åt vänster, och jag har haft praktik på en hel del travstall. Så det är min erfarenhet.

Ja skrittar alltid på lång tygel, är mkt mjuk i min hand, men hon taktar på stället och vinglar fram på vägen.. osäker typ hur hon ska reagera med en ryttare på.. jag vet inte hur dom gjorde när de vande henne med sadel.
Halvhalter gör ja hela tiden, stannar och gör halt, men direkt från halten så börjar hon takta fram, jag sitter och prtar lungt med henne stressar absolut inte upp mig, en lungnade hand på halsen ja allt ja kan komma på. Ibland vänder ja och går tillbara några meter o vänder igen, om de va ett ställe som hon reagerade extra på.

Jag har en KBT som kom till mig som 16-åring direkt ifrån travet, dock inriden. Det som hjälpt oss är att rida på ridbana för instruktör och bara koncentrera oss på att få ner tempot och att kunna ställa även till höger. Han tar det mycket lugnt på ridbanan numera och oftast även i skogen. Utan instruktör hade jag inte kommit så här långt! Lycka till!

Jag har en KBT som kom till mig som 16-åring direkt ifrån travet, dock inriden. Det som hjälpt oss är att rida på ridbana för instruktör och bara koncentrera oss på att få ner tempot och att kunna ställa även till höger. Han tar det mycket lugnt på ridbanan numera och oftast även i skogen. Utan instruktör hade jag inte kommit så här långt! Lycka till!

Instruktörer kan allt vara bra men ja är mest orolig över att hon är 20 år och att de kanske blir värre om man försöker lära henne något nu, "man kan inte lära gamla hundar sitta"...
Så vill gå försiktigt fram.

Fast man behöver ju inte rida hårdpass bara för man rider för instruktör, man kan enbart skritta och träna på det sättet om det behövs. Förhoppningsvis så kan instruktören hjälpa till och se vad hästen klarar och inte klarar.

Gör halt så fort hästen börjar takta. Låt hästen inte takta, tala om att det är fel genom att då göra tvärt om (stanna istället för att öka). I början blir det många halter, men det kommer att bli bättre.

Gör halt så fort hästen börjar takta. Låt hästen inte takta, tala om att det är fel genom att då göra tvärt om (stanna istället för att öka). I början blir det många halter, men det kommer att bli bättre.

Jo jag håller allt på med det. Men kan man verkligen lära en gammal häst? hästar är ju kloka det vet jag men när hon vart hetsig hela livet utan att någon sagt ifrån..

Men kan man verkligen lära en gammal häst? hästar är ju kloka det vet jag men när hon vart hetsig hela livet utan att någon sagt ifrån..

Hon kan väl skritta i hagen?
Alltså är det ingen ny, onaturlig rörelse du kräver, utan något som är högst naturligt, och något hästen mår bra av. Speciellt en äldre häst, då det sliter väldigt på dem att takta hela tiden.

Kan du inte prova att gå ut och gå med hästen?
Och som någon sa ovan. Halt varje gång hon taktar, där måste du vara superkonsekvent.

Hon kan väl skritta i hagen?
Alltså är det ingen ny, onaturlig rörelse du kräver, utan något som är högst naturligt, och något hästen mår bra av. Speciellt en äldre häst, då det sliter väldigt på dem att takta hela tiden.

Kan du inte prova att gå ut och gå med hästen?
Och som någon sa ovan. Halt varje gång hon taktar, där måste du vara superkonsekvent.

Jo de är klart hon gör.
Jag är verkligen konsekvent, gör alltid halv eller vänder om hon börjar takta, passa. De tar vell tid. De får jag räkna med men som du säger hon mår bätte av att ta de lungt.

Vad händer då om du inte kortar tyglarna alls utan bara sitter där lugnt trots hetsig häst? Vet att när min är väldigt pigg så är det bästa att bara ignorera och skritta på och då lugnar han ganska snabbt ner sej.

taktar hon alltid också när du bara går på promenad? För i såfall kan du leda mycket, samma väg(ar) som ni brukar rida. Direkt hon börjar takta gör du halt och kan backa henne ett eller två steg. Sen gör du halt igen och sen börjar skritta igen och så kan du göra så några gånger tills hon lyssnar. Det brukar funka på min medryttarhäst när hon är som hetsigast på promenader och sen när hon lyssnar på dig från marken så kan du ju testa rida igen :)

men om hon inte är hetsig under promenader så vet jag inte :/

Liknande trådar

Ridning Jag rider en kallblodstravare som har lite stressbeteende kvar sen travet. Han vill också göra allt i högt tempo, gärna fullt ös...
Svar
9
· Visningar
2 381
Senast: KSF
·
Träning Har en häst på 5 år som jag haft mindre än ett år. Från början va han stel, dålig framåtbjudning osv Efter några månader börja han gå...
Svar
7
· Visningar
1 123
Senast: Tjockisina
·
T
Ridning Jag har nyligen börjat rida ett varmblodssto och behöver hjälp med upplägg för att börja utbilda. Det är just det att hon står mitt...
Svar
12
· Visningar
1 436
Senast: Thundra
·
M
Träning Hejsan . Rider en 5 årig islandhäst . Hon är mycket snäll&social märks knappt att hon är unghäst . Har dock 2 problem . När man rider...
Svar
2
· Visningar
757
Senast: mollyfranzen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama