Hjälp med min fyra åring.

RebeccaSymfoni

Trådstartare
Jag har en fyra åring jag har problem med..
Hon som en klocka i ridhus/ridbana i alla gångarter, men i skritt och trav utomhus går bra men så fort det handlar om att galoppera utomhus så går det inte..
Igår inträffade det som absolut inte får inträffa!
Hon galopperade ut i trafikeradväg och vi gick omkull och jag fick inte stopp på henne!

Det har inträffat förut att hon dragit när vi galopperat i en hage hon galopperade iväg för mig och när jag försökte få stopp på henne men hon gapade och drog upp huvudet och jag försökte svänga henne in på volt men hon inte lyssnat men fick i sista sekunden stannade hon då staketet kom.. Efter händelsen i hagen har jag valt att inte galoppera utomhus..

Igår så travade vi och vi hamnade efter dem två andra jag var ute och red med och då fattade hon galopp och jag trodde för en sekund att hon skulle stanna framme vid sina kompisar då hon bromsade upp när hon kom jämte dem men inte... Hon fortsatte ut genom skogen jag fick panik när jag såg vägen komma och försökte då styra in henne i träd men förjäves och så kom vägen och hon fick inget fäste och vi gled omkull och gled ner i diket och hon stog som förvånad över det som precis hände och kanske lika chockad som jag var.. Jag hade tur att det inte kom en bil från vänster för då vet jag inte hur det skulle gått och dem från höger han precis stanna!
Just nu vet jag inte hur jag ska gå till väga med henne, för om jag tar henne till ridhus/ridbanan så kommer hon gå som en klocka igen för då går hon i lungn och fin galopp sköter övergångarna snyggt.
Hur skulle ni göra?!

Sv: Hjälp med min fyra åring.

Jag hade låtit bli att galoppera ut tills jag hade mer kontroll.
Förklara för dina kompisar att de absolut inte får rida ifrån dig. Det hela hade ju kunnat sluta med en förskräcklig olycka.

När jag började galoppera med min 4-åring ut så gjorde jag det i små uppförsbackar. Blev naturligt för henne att stanna på toppen.

Se till att du väljer ett lämpligt ställe så du har plats att få stopp på henne och inga hästar som drar längre fram. Rid ut ensam eller ha andra hästar som hon får galoppera ifrån så kanske hon inte drar iväg.

Lycka till.

Svårt att svara på när man inte känner vare sig hästen eller dig.
Men jag hade nog satsat på att hitta en säker väg. tex en helt otrafikerad skogsväg. Ridigt på i trav och sett att allt stämmer och att det är 100 fokus på mig, att alla förhållningar verkligen lyssnas på och att det inte är minsta tvekan att stanna när du ber om det. När det verkligen är så skulle jag så odramatiskt som det går fatta galopp och sakta av i princip omedelbart. Berömma massor och sen ta det steg för steg ett galoppsteg längre och längre så länge som hästen saktar av omedelbart du ber om det.

Har du ingen volt eller så du kan rida på ute? Då kan du kanske låta hästen galoppera på volten till att börja med?

Vi har en väg som tar ca 3h som är helt trafikfri som man skulle kunna rida på det är en slinga genom skogen som är breddad.

Om jag ska rida henne på volt utomhus så är den isåfall i en hage som vi har som är rätt plan eller en sandpadock som inte är inhängnad och ligger ute i skogen.

När mna galopperar med andra hästar har vait uteslutet för att hon får någon form av tävlingslysnad så fort man galopperar med andra hästar hon blir extra taggad när man galopperar med dem och har dragit på och bockat extremt...

Hej!

Lät inte kul det där, eftersom hästen är så ung så känns det lite som inridningen eller grundutbildningen inte är helt befäst. Jag skulle nog backa bandet lite och jobba mycket markövningar och dominansövningar. Sedan så rid ut med andra i skritt. Rid förbi varann i skritt och gör halter då den andra skrittar förbi så hästarna får träna att lydigt stå fast den andra går förbi samt inte stressa igång. Gör detta upprepade gånger under ridturen. Gör halter. Stressar hon så jobba henne lugn igen. När ni klarar detta och DET KÄNNS BRA för dig så börja göra detta i trav och skit i att galoppera över huvudtaget tills detta sitter och hon är lugn och lyssnar på dig. Det är en ung häst du har och de testar gärna, om det så innebär att du inte kan galoppera på två månader så jobba med sådana här övningar tills det sittar. Trava och gör halt, trava och sakta av traven, rid förbi varann och håll på så. Har jobbat mycket så med min unghäst och det har fungerat bra. Markövningar är ofta underskattade men de gör mycket, tömkör...flytta hästen åt sidan, finns allt möjligt att göra. Hoppas du blir hjälpt av något i detta. Det viktigaste är att du inte galopperar förrän ni är reda för det och hästen är Lugn, börja med några få steg och ta sedan trav.... sådant här kan ta tid så känn ingen stress.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 106
Senast: Freazer
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 463
Senast: Fiorano
·
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 288
Senast: Miingla
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 668
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama