Hjälp med maratonvagn

M

Mezcal

Jag ska skaffa en maratonvagn till min nodsvenk/tinker korsning. Han är inte inkörd ännu (ca 1½år). Jag undrar om följande mått skulle kunna vara rimliga i storlek. Kan tilläggas att jag tror att han blir ca 155cm.
1.80 lång
1.30 bred
Väger 225kg
skacklarna är 1.90 långa
95 breda i bak och 60 i fram
Hjulen i fram är 65 cm i diameter och i bak 70cm
Svängeln är ca 73 cm bred

Är det jätte obekvämt med gummiklädda stålhjul?
Hoppas på bra svar!

Sv: Hjälp med maratonvagn

Var kommer vagnen ifrån och vilket fabrikat är det?
Om den är byggd av Tidaholmsvagnar eller Troed Hansson så kan du säkert fråga dem om de tror den kommer att passa din häst.

Jag tycker den låter ganska lagom, men det är ju svårt att veta exakt hur stor en unghäst blir som är korsning mellan två raser. Det kan ju slå åt både ena och andra håller.

:banana:

Vagnen är ett hemmabygge men skaklarna är gjorda av nån från tidaholmsvagnar. Ska tillägga att den är ett VÄLDIGT fint hemmabygge ser ut som de vagnarna man köpar från t.ex tidaholm m.m.

Jag kan sätta in bild imorgon om ja köper vagnen. Jag har en bild som säljaren har tagit men ja vet inte om ja får lägga in den. Så imorgon ifall ja köper den så kommer bild.
hoppas, hoppas, hoppas att den är av mina förväntningar så att den följer med mig hem. :bump:

Tack!!!
Jag längtar jätte mycket till imorgon :bump:

Nu kommer bilden. Den är inte så bra för det blev mörkt innan jag hann ta nån bild.´
100_3178.jpg

kan tilläggas att den behöver målas om.

den såg ju jättefin ut...kanske ser värre ut i dagsljus..hehe. nä det tror jag inte. Hemmabygge verkligen??

man har styrfördröjning för att man ska kunna svänga hästen snävare runt t.ex. träd utan att vagnen tar i. Det består av en kolv som gör att vagnen inte svänger lika mycket som vad hästen gör

Ja det är ett hemmabygge. Jag ska måla om vagnen i andra färger så om nån har nåt förslag(gärna bild) så är de mycket uppskattade. Jag vill gärna ha nån kombination med limegrönt & 2-3färgade fälgar.

Liknande trådar

P
Körning ok, here´s the deal; shettis, ny sele, draglinor för första gången, shettisrockard. Och svängel. Och svängel fattar vi noll med. den ska...
Svar
11
· Visningar
1 481
Senast: MadicDomino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama