Hjälp med man?

Sv: Hjälp med man?

moonlightgarden skrev:
Första gången man stubbar så klipper man bort allt, ta det lungt det växer ut ganska så fort igen jag lovar. Klippte av allt på min i december. Å nu i mars så lärade det trimmas lite för att det började bli för långt.

Anledningen till varför man tar bort allting första gången är ju för att man ska få alltihopa att ställa sig upp å det görs inte frivilligt annars. Efteråt så form klipper man det bara lite för att få en ännu snyggare böj på halsen :)

hehe, däremot ställer sig manen frivilligt när man råckar RYCKA den för kort å VILL att den ska ligga ner snällt... :cool:

min pålle är håröm så jag klipper hennes man. Först med vanlig sax till lagom längd, sen tunnar jag ut den eftersom den är ordentligt tjock, klipper med saxen rakt upp, sen använder jag trimsax, ser ej klippt ut utan jag får ofta beröm för hennes välryckta man :p

Klipp med sax helt enkelt :) Eller be någon om hjälp om du inte är bra på att klippa rakt :p

Zlatan skrev:
Haha jag trodde du menade en sådan av det manliga könet. :D

"Hjälp med man?
Vad kan man hitta på med denna eländiga man? Kom med förslag.." :rofl:

Haha:rofl: Ja det kunde ju misstolkas;) Men jag visste inte vad jag skulle skirva.. Fick mig iaf ett gått skratt:rofl:

Alla; Tror jag skall ge mej på å rycka manen sedan.. Men vi får väl se hur det går, Vi ska iaf inte ut på tävling om det skulle se helt förgävligt ut:angel:

Min kompis brukar raka undersidan av manen för att tunna ut. Ingen som ser heller å det är ju bra.

Syns det inte sedan när man gör knoppar då?

Messy skrev:
hehe, däremot ställer sig manen frivilligt när man råckar RYCKA den för kort å VILL att den ska ligga ner snällt... :cool:

Jo men det är ju en självklarhet eftersom att det är vad man precis inte vill att den ska göra...

Fast jag tycker juförsig inte att den direkt står upp utan ser ut som ett bombnedslag som gått snett...
(Vi har en häst som ser ut på detta visset på ridskolan, det ser för jäkligt ut måste jag få säga :crazy: )

ja enda gången det är sött är när hästen går på tygeln å ser busig ut, så det blir lite ponny över det hela... :)

Det gör faktiskt inte det. Kan kanske bero på att hon tunnar ut såpass så att resterande man lägger sig ganska slät när hon knoppar..

Du har ingen bild eventuelt? På när mannen är knoppad alltså :)

Hm, funderar kanske då isåfall.
Nja på ridskolehästen ser det faktiskt bara för jäkligt ut, det är ju ingen ponny så h*n har inget bussigt över sig alls. Ganska lat är den faktiskt så det ser bara illa ut över huvud taget där...

Okej, får försöka komma ihåg att ha koll då :)

Mitt halvblod har väldigt tjock man, jag vill inte att hon ska ha stubb, vill ha sån charmig man som reser sig lite och ser busig ut (svårt att förklara :))
Brukar klippa den först med vanlig sax för att få längden rätt, sen klipper jag med urtunningssax för att få den tunnare och sen antingen rycker jag eller tar med trimkniv för att den inte ska se fult klippt ut. Då ser den ut till att va ryckt, och hon blir så sööt :D:D

Om jag vore du så skulle jag rycka ur den tills den blir så tjock som du vill ha den.. Sen om den fortfarande är för lång skulle jag ta mankniven och fixa till längden på den.. Men har du aldrig använt mankniv förut så be någon duktig om hjälp. Har man ingen snits på kniven blir et oftast jäkligt fult.. (samma med sax)
Sen skulle jag fläta ner den hårt åt det hållet du vill ha den.

I luggen skulle jag rycka bort det slitna (ljusa). Tjockleken skulle jag ha kvar.. Det är ju bara fint!
Ryck lite i manen varje dag så blir det inte så jobbigt...
Lycka till!

Liknande trådar

Hästvård Står i valet och kvalet att kapa en del på ena hästens mastodontsvans. Den är tjock, extremt tung, korkskruvar ihop sig, blir skitig och...
2
Svar
23
· Visningar
3 003
Senast: Trott
·
Trädgård & Växter Vi har en sommarstuga i zon 2 med en stor trädgård (ca 5000 kvadratmeter) som vi har varit nöjda med länge. Men trädgården börjar bli...
Svar
3
· Visningar
1 587
Senast: Asa_S
·
Hästvård Ni som har hästar ponnys med tjock man och har den kort, hur gör ni med dessa inför tävling? Hur sjutton får man till knoppar som håller...
Svar
9
· Visningar
2 576
Senast: orion_x
·
Utrustning Har en treåring under inridning och har som säkert många andra det delikata problemet att jag hittar inget vettigt att lägga på hans...
Svar
9
· Visningar
1 731
Senast: oki
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Scenföreställningar

Hund, Katt, Andra Djur