Hjälp med man?

Linduzz

Trådstartare
Vad kan man hitta på med denna eländiga man? Kom med förslag..
Hon har ganska tjock man.. Ska man klippa? Rycka, eller låta det vara å fläta?
Om jag skall rycka, hur gör man då? Min syster har alltid vart snäll å gjort det men nu står jag inte hos henne längre..
Sen vad kan man göra åt hennes pannlugg? Den är tjock och står åt alla hål å kanter..

Man Bild
http://www.fotogalleriet.se/arkivet/synligt_13/01840000-01849999/big/1847012.jpg

Pannluggen
http://www.fotogalleriet.se/pic_show_id1847013.html

Sv: Hjälp med man?

Om den är så pass tjock å hästen går med på att rycka, skulle den inte gå med på att ryckas så skulle jag stubba. Det har jag gjort med min, hon går det verkligen inte att rycka å har hur tjock man som helst.
När man rycker så tar man en tus å håller i den å drar upp resten av håret i en rörelse uppåt tills tusen är lagomt stor för att rycka. Sedan snurar man ett varv å så rycker man till.

Du kan ju prova rycka pannlugen vet ja :angel: Närrå en borste som är expert på att få med sig hår ifrån hästen som används flitigt å dagligen så kommer pannluggen att tunna ut sig.

Japp :)

Nystubbad:
{859E7727-A378-46DD-B269-C8A682D73309}.jpg

Lite utväxt:
{B39CE763-AAD4-4862-9CAB-8ECD12F6DC3C}.jpg

Copyright: Maria Löfman

neeeej inte stubba!
Ryck lagom lång (8-10 cm)... å behåll pannluggen, den va sööööt!!!

men ryck i omgångar så att du inte får ofrivillig stubbman :D
tunna ut först å SEN korta av..

å seeeen: UPP MED KORT!!!!

ja, jag har klippt ur min shettis man.
den är så tjock att kammen inte ens når igenom.
om du tar en urtunningsax, tar en bit med man, kammar igenom så gott det går och så klipper du av halva längden med den saxen.
efter det har jag hållt efter och sprayat med glansmedel.
luggen har jag badat i glans.
sen har det blivit bra.
blanda i vanlig rapsolja ca 1-2dl/dag i fodret.
det hjälpte min häst och jag har inte behövt klippa mer.
men man måste hålla efter hela tiden.
lycka till.

jagb hade också ryckt en gång ordentligt, klipp pannluggen med saxens öglor ned o "knivarna" upp, klipp nerifrån o upp. låt det vara lite längre i mitten o kortare på sidorna. så det blir ungefär som ett difust V, ser lite frächare ut. efter du har ryckt manen kan du jämna ut topparna lite med en sax.

var får man tag på urtunningskam? o hur ser sånna ut?

Jag skulle INTE trimma pannluggen (älskar yviga pannluggar:love: ) möjligtvis bara rycka ur dom ljusa topparna.
Manen skulle jag rycka ur RIKTIGT ordentligt (så det nästan inte är nått kvar typ) och sedan fläta ner.
Jag skulle inte tro att det räcker med en "ryckning" för att få det riktigt snyggt utan se det som ett halvårsprojekt!!

Haha jag trodde du menade en sådan av det manliga könet. :D

"Hjälp med man?
Vad kan man hitta på med denna eländiga man? Kom med förslag.." :rofl:

HeJ!

Ge pålle ståndman!! Tror den skulle bli jättesöt i det..

Då blir dessutom pannluggen ett sött tillbehör till manen..

/ Lavinia, som stubbat sin eftersom hon envisas med att klia en 10 cm bit av den på somrarna

Jag skulle först klippa upp manen (10cm kvar typ).. sen rycker du. Om man håller manen rätt upp (upp i taket) O då klipper rätt av så blir det inte lika fult när du sedan släpper ner den. Om du förstår? :)

Sen bara ta bort det lite av topparna på pannluggen, den ska va tjock!

Det finns urtunnings-saxar speciella till hästar. Jag tycker du ska behålla längden men tunna ur ordentligt! Jag tror t.ex. Hööks ska ha "urtunnings-saxar". :smirk:

Första gången man stubbar så klipper man bort allt, ta det lungt det växer ut ganska så fort igen jag lovar. Klippte av allt på min i december. Å nu i mars så lärade det trimmas lite för att det började bli för långt.

Anledningen till varför man tar bort allting första gången är ju för att man ska få alltihopa att ställa sig upp å det görs inte frivilligt annars. Efteråt så form klipper man det bara lite för att få en ännu snyggare böj på halsen :)

Liknande trådar

Hästvård Står i valet och kvalet att kapa en del på ena hästens mastodontsvans. Den är tjock, extremt tung, korkskruvar ihop sig, blir skitig och...
2
Svar
23
· Visningar
3 003
Senast: Trott
·
Trädgård & Växter Vi har en sommarstuga i zon 2 med en stor trädgård (ca 5000 kvadratmeter) som vi har varit nöjda med länge. Men trädgården börjar bli...
Svar
3
· Visningar
1 587
Senast: Asa_S
·
Hästvård Ni som har hästar ponnys med tjock man och har den kort, hur gör ni med dessa inför tävling? Hur sjutton får man till knoppar som håller...
Svar
9
· Visningar
2 576
Senast: orion_x
·
Utrustning Har en treåring under inridning och har som säkert många andra det delikata problemet att jag hittar inget vettigt att lägga på hans...
Svar
9
· Visningar
1 731
Senast: oki
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Scenföreställningar

Hund, Katt, Andra Djur