Ireland
Trådstartare
Jag behöver tips på hur jag ska träna upp kontakten mellan mig och min treåriga jack russel hane. Vi tränar mycket inomhus utan störning, med godis, och det fungerar OK sålänge det är han och jag och det är nåt godis han tycker om. Problemet är utomhus eller med minsta störning omkring (kan räcka att vår andra hund är med). Han är föga intresserad av godis, vad det än är. Så utomhus vid promenad eller på agilityträning mm (vi tränar bara agility för skojs skull, men skulle gärna börja i grupp när vi fått upp vår kontakt), så tar han inte godis. Ibland tar han godisen och går sedan och gräver ned den. Alltså inget man kan få uppmärksamhet med. Pipleksaker är han intresserad av ibland, men då endast en kort stund. Han kan springa efter leksaken, men hämtar inte eller tar den i munnen, utan springer förbi den och gör sen nåt annat. Jag vet inte hur jag ska få hans uppmärksamhet och öva upp vår kontakt? Jag vill så gärna börja på agility med honom men med alla störningar runtomkring får jag inte hans uppmärksamhet, jag har inget av intresse att locka honom med. Han tittar på allt annat och får han en chans så springer han fram till de andra hundarna eller människorna och "stänger av öronen". Hemma är han relativt lydig, kommer när man ropar, kan gå lös på tomten och i skogen, funkar bra med andra hundar mm. Men jag vill ha hans uppmärksamhet. Han är ganska undergiven av sig mot människor, kan det vara därför han inte vill ta ögonkontakt?
Tips någon?
Tips någon?