hjälp med kontaktövningar

Ireland

Trådstartare
Jag behöver tips på hur jag ska träna upp kontakten mellan mig och min treåriga jack russel hane. Vi tränar mycket inomhus utan störning, med godis, och det fungerar OK sålänge det är han och jag och det är nåt godis han tycker om. Problemet är utomhus eller med minsta störning omkring (kan räcka att vår andra hund är med). Han är föga intresserad av godis, vad det än är. Så utomhus vid promenad eller på agilityträning mm (vi tränar bara agility för skojs skull, men skulle gärna börja i grupp när vi fått upp vår kontakt), så tar han inte godis. Ibland tar han godisen och går sedan och gräver ned den. Alltså inget man kan få uppmärksamhet med. Pipleksaker är han intresserad av ibland, men då endast en kort stund. Han kan springa efter leksaken, men hämtar inte eller tar den i munnen, utan springer förbi den och gör sen nåt annat. Jag vet inte hur jag ska få hans uppmärksamhet och öva upp vår kontakt? Jag vill så gärna börja på agility med honom men med alla störningar runtomkring får jag inte hans uppmärksamhet, jag har inget av intresse att locka honom med. Han tittar på allt annat och får han en chans så springer han fram till de andra hundarna eller människorna och "stänger av öronen". Hemma är han relativt lydig, kommer när man ropar, kan gå lös på tomten och i skogen, funkar bra med andra hundar mm. Men jag vill ha hans uppmärksamhet. Han är ganska undergiven av sig mot människor, kan det vara därför han inte vill ta ögonkontakt?
Tips någon?

Sv: hjälp med kontaktövningar

Vad är det för typ av godis du har provat?
Vilka sorters leksaker har du provat?

Om jag har en hund som tappar fokus på mig så har jag gjort såhär:

1. Hittat ett jättegott godis (hushållsost, halvrostad leverpastej, mjukost på tub, grillad kyckling/fläskfile som blev över från middagen etc). Vissa hundar tycker inte att det räcker med bara korv eller frolic.
  2. Letat olika typer av leksaker. Fårskinn, kaninskinn, leksaker man kan dra på backen och få igång jakten etc.
  3. Vi fokuserar på övningar som kan få igång leken. Då t. ex. kastar jag boll och kutar fram tillsammans med hunden, ser superlycklig ut över att det finns en boll - då brukar hunden ryckas med och peta på bollen = party party och massa belöning. Det viktiga är att man själv är entusiastisk, så mycket att du känner dig superfjantig brukar räcka ;) Här kan du ju ha hunden kopplad och springa med den.
  4. Jaktlekar med mig - jag tar en leksak eller godis och ber en kompis hålla i hunden och hetsa den. Jag går iväg ganska långt ifrån hunden och kutar åt andra hållet, ropar på hunden och viftar med leksaken/godiset. När hunden springer ifatt mig är det party. Om hunden inte kan vara lös så är en inhängnad viktig.
  5. Ha hunden kopplad och spring helt slumpmässigt runt med den, fram och tillbaka, riktigt energiskt. Så att den får upp ett intresse av dig. Höger, vänster, finta, bakåt, spring 10 m rakt fram, sväng vänster o.s.v. så att hunden inte kan förutspå vart du ska och blir intresserad.
  6. Koppla hunden och sätta fast den, leka med den andra hunden framför eller leka med mig själv tills hunden blir ivrig och vill leka. Då tar jag den och leker, om den inte leker så mycket som jag vill så spänner jag fast den igen och fortsätter leka med mig själv eller andra hunden igen. Principen är att man straffas om man inte vill leka och man belönas när man visar intresse.

Nyttja faktumet att du har två hundar och öka konkurrensen. Om din andra inte vill vara med utan hitta på annat så får den inte vara med tills den visar intresse.

Det allra viktigaste däremot är att du bjuder på dig själv. Lek med hela kroppen, hoppa, tjoa och visa att du faktiskt är rolig! För hundar som inte lärt sig leka måste man överdriva med i början tills de kommit på att det är kul. Då kan man lugna ned sig lite :)

Senast ändrad:

Du fick många bra tips i föregående inlägg, så jag kan inte mer än hålla med.;)

Men jag har samma problem som du har en Parson Russel och han är oxå väldigt svårflörtad.
Han vill inte heller alltid ha godis, spelar ingen roll vad jag än har provat. Har testat allt från hundgodis - torkad lever - blodpudding - skinka- kyckling - kött- Vom- ja allt gottit man kan tänka sig. Men är han inte sugen så är han inte.
Ibland får man igång honom med bus ibland inte.

Men det är bara att kämpa på och fölöjliga sig själv, busa så att du själv skäms och lite till...;)

Dessa envetna, ofokuserade, lätt distraherade, busiga, helt underbara, pigga, glada och älskvärda russlar.:love:

Håller med med tillägget att vill hunden inte vara med så kommer det vara kontraproduktivt att börja "tjata". Då får den ligga och vila eller vara uppbunden istället. Bara den inte har möjlighet att roa sig själv. Ser hunden sugen ut på att få vara med så provar man igen. Annars hamnar man lätt i en situation där du som förare kämpar allt hårdare för att vara rolig och hunden halvintresserat tittar på.

Russlar har normalt sett en ganska stor jaktkamplust -utnyttja det! Dra leksakerna längs med marken med lite ryckiga rörelser och använd helst leksaker som man kan ha dragkamp med. Får hunden en pipleksak som den kan springa iväg med så är liksom samarbetet slut där. Då roar hunden sig själv.

Jag rekommenderar dessutom en allmänlydnadskurs. Agility är jättekul men för alla andras skull är det bättre om hunden åtminstone har lite grundlydnad.

Ja det funkar aldrig att vara på en hund som inte vill, de blir bara distraherade ändå och det hela blir krystat och man tappar "förtroende" som rolig lektant (i brist på bättre ord).

När jag fick hem min omplacering handlade mycket av min träning att backa tillbaka och låta honom sukta efter kontakt själv. Han lade så mycket fokus på alla andra hundar att oavsett om jag stoppade korv i ansiktet på honom eller tjoade och stojade. Då började jag med att spänna fast honom vid ett staket och köra agility, leka och busa med de andra så att han bara fick titta på. Och varje gång han visade minsta tecken på att vilja vara med fick han belöning och klapp men sitta fast fortfarande. Sedan när han visade den entusiasm jag ville ha så fick han träna själv jättekorta stunder. Och så från det har vi blandat alla möjliga övningar - det är bara fantasin som sätter gränser.

Liknande trådar

Hundträning Jag har skrivit här förut att vi köpte en valp i november och vi har nu två spaniels. Gamla hunden är fem år. Vi har nu fått...
2 3
Svar
53
· Visningar
5 661
Senast: Milosari
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 973
Senast: Sesca
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 141
Senast: Hermelin
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 425
Senast: Trassel12
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka