Hjälp med kattras

Tiffany

Trådstartare
Vi har en ny familjemedlem. Mannen och dottern har varit och hämtat hem en kastrerad hankatt (hittekatt) från ett katthem.
Katten är väldigt stor med kraftig benstomme så jag tänker att det finns någon raskatt i hans bakgrund. Inte bara vanlig huskatt.
Vad kan det vara? Kraftig benstomme, korthårig, gråmelerad och vit. Det gråmelerade ser lite ut som på en brittisk korthårig katt ( heter det så?). Verkar vara lite av den loja, sävliga sorten men han har inte fått gå ut än så vi vet inte riktigt.
Dessutom har han deformerade framtassar han har en extra trampdyna på varje tass. Är det någon här på buke som vet något om denna missbildning?
Vill gärna höra vad ni kattvänner tror?

Alla katter som inte har stamtavla räknas som huskatter. Huskatter kan ha alla möjliga sorters utseenden, de kan till och med likna raskatter utan att för den sakens skull ha minsta lilla gnutta av den rasen i sig. Den extra trampdynan heter polydaktyli i folkmun "skeppskatt". Och britter kan nog ha alla möjliga färger och teckningar så att rastypa en huskatt efter färg är nog lite svårt :p

Du har en äkta rasren huskatt :) det roliga är att alla raskatter från början var hus/bondkatter i sitt hemland, därav ofta deras rasnamn, Maine Coon, Brittisk korthårig, Siames, Burma, Devon Rex, Turkisk Van, Egyptisk Mau, Russian Blue, osv, osv. Det finns tom en rasvariant av huskatter i Sverige, Europé. https://sv.wikipedia.org/wiki/Europé_(kattras)

Den extra trampdynan är som @Modig_Korn sagt en missbildning som absolut inte ska avlas på men som vissa samvetslösa BYB använder som säljargument på Blocket och falska påståenden att det är en ras. Skeppskatter (som det heter i folkmun) var ofta mycket inavlade (användes för att hålla efter råttor på långa havsresor) därav missbildningen.

Ibland kan de se ut som raskatter utan att för den delen ha någon ras i sig förutom huskatt.

Jag har en som alla veterinärer tror är maine coon eller en väldigt stor norsk skogkatt. Det är han inte såvitt jag vet.

Det är en huskatt dom kan se ut hur som helst. :up: En huskatt kan tex ha föräldrar som är raskatt (dvs stamtavla) men så länge den inte har stamtavla så är det huskatt! Jag är enormt emot rasspekulation och tycker det är grymt viktigt att alltid använda ordet huskatt på ALLA katter utan stamtavla så att statusen höjs! :banana::banana::banana:

Liknande trådar

Övr. Katt Jag förlorade min partner in crime sedan nästan femton år, i fredags. Saknaden är avgrundslös och jag tycker att allt saknar mening...
2
Svar
25
· Visningar
2 853
Senast: EmmaBovary
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar