Hjälp med inkallning!

T

Toviie

Jag har problem med inkallning på min cavalierkille som är ett år nu. han kommer när jag ropar om det inte är andra hundar i närheten.

och då får han alltid godis och massor med beröm. men är det andra hundar i närheten så lyssnar han inte.. han bara stickar rakt fram till dom utan att bry sig om mig.. och är han kopplad och vi möter en annan hund så drar han så mkt han bara orkar utan att bry sig om mig.. vad ska jag göra för att det här ska bli bättre?

Sv: Hjälp med inkallning!

Min vovve började göra utfall mot andra hundar när vi var ute och gick. Det jag gjorde var att ta tag i ledarskapet. Först nu märker jag att han ser mig som ledare. Har kanske inte några konkreta tips att ge förutom att det troligtvis handlar om att din hund inte ser dig som sin ledare till 100%. Jag trodde att jag var ledare åt min hund eftersom han var lydig och snäll på många andra vis, men en ledare ska också kunna bestämma vilka hunden får och inte får hälsa på och "bestämma" hur hunden tillåts reagera vid olika situationer.

De tips jag kan ge är att räta på ryggen och ge hunden något annat att tänka på när ni möter andra hundar. Att skälla och bli arg hjälpte inte mig, det gjorde allting bara ännu värre. Kanske anmäl dig och hunden till en lydnadskurs, där får vovven och du verkligen träna på att möta andra hundar. Lycka till!

Det du kan göra isätllet för att ha hunden lös medans du tränar den är att använda dig av långlina och dubbelkoppling. Det är ett bra sätt att täna hunden till att så småningom vara lös och komma oavsett om där kommer hundar eller annat.
Sen håller jag med om att det är bra att gå någon kurs då där är mycket hundar och många störmoment. Försök sättta hunden ner när du ser någon hund och försök att fånga din hunds uppmärksamhet. Se till att hunden är koncentrerad på dig medans den andra hunden går förbi och därefter mycket beröm.

har gått både lydnadskurs och agilitykurs med honom och då funkar det jättebra och han bryr sig inte om dom andra hundarna, så jag tror att jag ska prova ha honom i lina och öva som ni sa och så.. tack för tipsen!

Liknande trådar

Övr. Hund Jag funderar kring en hunds beteende, jag har mina teorier men skulle gärna vilja höra andras input, kanske om någon är mkt kunnig inom...
Svar
18
· Visningar
858
Senast: Lingon
·
Övr. Hund Vad tycker ni om hundägare som låter sina (väldresserade) hundar gå lösa? Jag har lagt ner väldigt mycket jobb på att träna min hund...
26 27 28
Svar
551
· Visningar
20 948
Senast: hollypolly
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 267
Senast: Hermelin
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 990
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka