Hjälp med igångsättningsschema efter lång vila

anna__panna

Trådstartare
Hej!

Jag har ett halvblodssto på 13 år som på grund av graviditet och barn nu stått i princip helt sedan september/oktober. Hon är frisk och fin och har inte stått på grund av någon skada. Var i full gång innan hon fick sin vila.
Jag skulle jättegärna vilja ha lite tips på igångsättning och hur ett schema för det skulle kunna se ut nu när hon äntligen ska komma igång igen.
Hur många veckor i skritt ut i skogen innan man kan börja sätta lite krav exempelvis? Hjälp mig med ett grundschema att utgå från.

Tack på förhand!

Jag brukar göra såhär och ja, jag har fått höra många gr att jag sätter i gång väldigt långsamt men även fått beröm från veterinärer bland annat att det är skonsamma igångsättningar.
Börjar med att gå promenader med hästen i ca 20 min 2 dagar i rad sen 1 vilodag. Detta gör jag i en vecka.
Vecka 2, skritt 20 min 1 dag och promenad/tömkörning 20 min 1 dag sen vila (upprepning)
Vecka 3, 25-30 min skritt+ korta travpass både uppsuttet och bredvid, max 2 dagar i rad sen 1-2 vilodagar.
Vecka 4, 30 min ridning och lägger fortfarande även in korta travpass, tömkör eller går promenader fortfarande. Motioneras 2 dagar sen 1-2 vilodag. (beror på hur hästen återhämtar sig, vissa av mina känns som dem behöver 2 dagar i rad i bland, inte alltid, anpassar efter hästen)
Vecka 5, 35-40 min ridning skritt+trav/tömkörning (fortfarande ganska korta travpass men ökar mängden) Motioneras 2 dagar sen 1-2 vilodag
Vecka 6, 40 min ridning och tömkörning lägger även in galopp, hästen går nu 3 dagar i rad och vilar 1-2.
Vecka 7, 40-45 min ridning/tömkörning, jobbar vidare med alla gångarter, vilar samma som vecka 6.
Vecka 8, 45 min eller mer ridning/tömkörning. Här brukar dem vara i full gång.

Detta är på ett ungefär hur jag brukar göra. Jag är även noga med att variera underlaget men det är jag alltid och jag vill inte sitta på ryggen alla dagar men vi alla är ju olika hur man gör eller vill göra. Hoppas du kommer igång med din häst :)

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Min Australian kelpiehane på snart 6 år har varit skadad i över 2,5 månad och trots flera veterinär besök och nästan 2 månader på...
2
Svar
28
· Visningar
5 863
Senast: Linda_A
·
Ridning Har en häst som var fullt igång fram till september förra året, på grund av tidsbrist reds hon sedan sporadiskt fram till mitten av...
Svar
2
· Visningar
737
Senast: Elo
·
Hästvård Hej, min häst har i princip vilat sedan september förra året då han först fick en stor blödning i gaffelbandet som tagit lång tid att...
Svar
7
· Visningar
1 494
Träning Jag behöver tips, och jag varnar redan på förhand för att det kan bli långt. Jag har en sexårig ponny som jag har haft i ganska exakt...
Svar
15
· Visningar
3 279
Senast: Kiwifrukt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama