Lordwaldemar
Trådstartare
Hej. Fick idag svar på min höanalys. Dock så förstod jag ganska snabbt att det var grekiska för mig. Är det ngn själ här som är duktig att räkna ut på ett ungefär?
Provsvaren ser ut såhär;
Torrsubstans 75%
Råprotein (rp) 60g per kg
Smältbart råprotein 33 g per kg
Omsättningsbar energi 7,4 mj
Smältbart rp /omsättningsbar energi 4,4 kvot
Kalcium (c) 1,7 gram per kg foder
Fosfor (p) 1,4 g per kg
Magnesium (mg) 0,9 g per kg
Kalium (k) 7,9 g per kg
Kalcium/fosfor (ca/p) 1,2 kvot
Hästen är ett danskt halvblod på 17 år. hyfsat lättfödd men revbenen kan anas dock har han en Höbuk nertill. Dåligt musklad pga vila (graviditet) dock tyckte jag han tappat för mycket därav att jag fixade en höanalys. Han är en herre med väldigt mycket energi. Äter nu 0,5 kg korn 0,5 kg betfor och krafft miner grön 20 g om dagen. Rundbal i hagen med slowfeeding nät så lite svårt att uppskatta hömängd. Äter 3 kg inne på kvällen/natten. Då vi inte har balen i hagen äter dom ca 10-12 kg om dagen. Hästen är av en grövre typ på 165 cm. Ca 700 kg
Är höet av helt kass kvalitet? Och vad bör jag eventuellt komplettera med isådanna fall. Tacksam för svar.
Provsvaren ser ut såhär;
Torrsubstans 75%
Råprotein (rp) 60g per kg
Smältbart råprotein 33 g per kg
Omsättningsbar energi 7,4 mj
Smältbart rp /omsättningsbar energi 4,4 kvot
Kalcium (c) 1,7 gram per kg foder
Fosfor (p) 1,4 g per kg
Magnesium (mg) 0,9 g per kg
Kalium (k) 7,9 g per kg
Kalcium/fosfor (ca/p) 1,2 kvot
Hästen är ett danskt halvblod på 17 år. hyfsat lättfödd men revbenen kan anas dock har han en Höbuk nertill. Dåligt musklad pga vila (graviditet) dock tyckte jag han tappat för mycket därav att jag fixade en höanalys. Han är en herre med väldigt mycket energi. Äter nu 0,5 kg korn 0,5 kg betfor och krafft miner grön 20 g om dagen. Rundbal i hagen med slowfeeding nät så lite svårt att uppskatta hömängd. Äter 3 kg inne på kvällen/natten. Då vi inte har balen i hagen äter dom ca 10-12 kg om dagen. Hästen är av en grövre typ på 165 cm. Ca 700 kg
Är höet av helt kass kvalitet? Och vad bör jag eventuellt komplettera med isådanna fall. Tacksam för svar.