Hjälp med hö analysen

JessicaM

Trådstartare
Snälla hjälp vad betyder allt detta?? Är det bra elller dåligt??

ANALYSRESULTAT
Fodermedlets sammansättning
och näringsvärde för häst............Per Kg foder . Per Kg torrsubstans

Torrsubstans (TS)...................%........85,0

Omsättningsbar energi (VOS)....MJ........ 8,1............... 9,6

Råprotein............................ gram........71.................84

Smältbart råprotein................gram........40,1.............47

Kalcium (Ca).........................gram.........2,9..............3,4

Fosfor (P).............................gram.........0,8..............1,0

Magnesium (Mg).....................gram.........1,3..............1,5

Kalium (K)..............................gram.........13,4.............15,8

Kalcium/Fosfor (Ca/P).............Kvot..............................3,4

Svavel (S)............................gram..........0,8...............0,9

NDF.....................................gram..........500..............589

Aska....................................gram..........45,7.............53,8

Hur vet jag hur mycket betfor och Hippo Bas Harmoni jag ska ge??? Någon snäll själ som vill hjälpa mig med detta?? :bow:

Sv: Hjälp med hö analysen

Jag skulle inte ge något krafftfoder alls med detta hö.
Jag har räknat på ett halvblod på 500kg, nomalhull...
7kg hö och 200gram soja räcker åt din häst. Då detta hö är energirikt så kommer du snabbt att komma upp i det hästen behöver!

Och du behöver ett mineralfoder.

Jag skulle inte ge något krafftfoder alls med detta hö.
Jag har räknat på ett halvblod på 500kg, nomalhull...
7kg hö och 200gram soja räcker åt din häst. Då detta hö är energirikt så kommer du snabbt att komma upp i det hästen behöver!

Och du behöver ett mineralfoder.

Vadå för Soja???

Jag vill gärna ge hippo bas harmoni för att Kyra tycker så mycket om det och för att det känns rätt. Till det ger jag en matsked mineraler till kvällen. Vill även ge betfor eftersom detta är bra för magen, men att jag häller bort vattnet.

Hur mycket skulle ni ha gett?? Massa med svar nu, skriv på vettja :D

Jag tycker du ska prova att räkna själv, det är inte så svårt. Ta hjälp av de gratisprogram som finns, det krävs att man vet lite själv, och det finns bara ett sätt att lära sig. Läsa och praktisera.

Jag tycker du ska prova att räkna själv, det är inte så svårt. Ta hjälp av de gratisprogram som finns, det krävs att man vet lite själv, och det finns bara ett sätt att lära sig. Läsa och praktisera.

Har försökt med de där gratisprogrammen. Men eftersom det hela är som grekiska tänkte jag att ibland finns det människor som vill hjälpa en med detta och tycker att det är roligt ;)

Det jag får upp när jag gör det är: "Varning: fosfor kvoten är för hög!"
Gör antagligen fel så därför ber jag de som är duktiga på detta och villiga att hjälpa :idea:

Det bryter mot forumreglerna och då ryker hela tråden.

Att någon hjälper mig med att få fram en foderstat till min häst, är det emot reglerna!? :eek:
Som sagt det är ju råd, det är ju sedan upp till mig att antingen lita på det rådet eller inte!!

Ja men då tar jag väl hemskt gärna emot flera råd från vänliga själar då... För jag fattar nada :(

Att ge fördjupade råd om specifika foderstaterna strider mot reglerna, se gärna i forumöverskriften

"Foder Generellt om kraftfoder, stråfoder, mineraler, vitaminer m.m. Ej foderstater för enskilda hästar."

Liknande trådar

Foder & Strö Fick skriva för hand då jag inte lyckas lägga till bild. ....................kg foder.........kg torrsubs TS ..................... 81... 2
Svar
23
· Visningar
9 496
Senast: Newbee
·
Foder & Strö Jag har äntligen lyckats få en analys av stallets hö och tänkte räkna ut en foderstat. Det är bara det att jag knappt förstår någonting...
Svar
3
· Visningar
1 620
Senast: Boj
·
Foder & Strö Tog gräset innan inplastning direkt på vall. Har enbart lättfödda hästar men hur ser denna ut egentligen? ANALYSRESULTAT Fält... 2
Svar
33
· Visningar
3 379
Senast: Muninn
·
Foder & Strö Hej! foderanalysen på höet som ingår i stallet har nu kommit, så ni får gärna hjälpa mig att tyda! Har en ponnytravare som i dagsläget...
Svar
10
· Visningar
2 391
Senast: Speedway
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 31