Hjälp med hingstval?

zarmino

Trådstartare
Hej!

Min medryttarhäst ska betäckas i år, och jag undrar om ni duktiga och pålästa på buke skulle kunna hjälpa mig med lite hingstval? Stoet i fråga är 16 år, efter Solid - Pontus. Länk till ASVH:s sida: http://http://www.blup.se/sv-SE/horses/97777-sonette-swb

Hon har korrekt benställning, lång rygg, ska fixa en helbild på henne snarast. Vad vi är ute efter är en hingst med kort rygg, bra ridbarhet och goda rörelser. Hon har ordinära gångarter, men ägaren är inte ute efter någon Grand Prix-häst som avkomma, men en liten förbättring vore ju att föredra! Hon är vettig i huvudet, inte stoig och gillar att jobba, har en tendens att bli kort i halsen och lite kort och taggad i ridningen ibland, men det går att rida bort.

Vore väldigt tacksam för svar!

Sv: Hjälp med hingstval?

Om du är osäker på ditt hingstval så tycker jag det är bra att titta efter "multitalanger" Alltså oftast hopphingstar med gång alt dressyrhingst med hoppteknik. Det sista inte lika vanligt dock. :)
Använder mig oftast av sådana hingstar själv...

Några exempel:

Ludvigs Campion
Qalle
Lambourghini
Biggles
Common Sence
Nobel

Detta är några exempel bara ur huvudet... Har själv använt mig av Qalle och Lambourghini. Har bokat Biggles i år...

Tack så mycket för svaret, det ska vidarebefordras till hästägaren!

Ingen annan som har några tankar eller förslag?

Är det gångartshäst som stoägaren är ute efters så skulle jag titta på just gångartshästar ! Vill hon att den skall kunna hoppa också så en gångartshäst om inte hoppar alltför tokigt.

Solid vet jag pinsamt nog ingenting om, men jag har själv en häst med Pontus som morfar, tyvärr är det en HAN annars hade jag betäckt flera gånger om...

Jag skulle kolla efter en modern högställd typ med mycket luft under magen och gärna en hel del fullblodsinslag - hennes stam känns mycket rejäl och gammelsvensk !

Hur stor är hon ?
Hur är halsansättningen ?

Tack!
Hon är runt 167, med en bra halsansättning.
Vi har fått upp ögonen för Roosevelt eller Okeanos, eller eventuellt Florestan-blod alltså Friendship eller Figaro R. Dock är hon inte betäckt förut och 16 år, så det bör ju helst vara en hingst med bra fertilitet.

Av de hingstar med Florestan blod som finns att tillgå i Sverige så tycker jag att Falsterbo är den mest tilltalande

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ganska nyligen köpt mitt första riktiga Avelssto och jag börjar redan nu forska i nästa års hingstval! Det är en ren...
Svar
11
· Visningar
2 330
Senast: Liizette
·
Avel Jag VET, det är inte jätteaktuellt just nu men hästen kom precis hit och jag kan inte låta bli att börja planera :angel: Tilläggas bör...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
9 195
Senast: Behati
·
Avel Som jag tidigare skrivit så blir det med största sannolikhet HdH till vårt sto. Men både jag och min sambo är eniga om att vi måste...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
4 978
Senast: shady
·
C
Avel Vore tacksam för lite idéer och tips på en bra och komplett hingst till mitt sto. Har precis bestämt mig för att nog ska betäcka om och...
Svar
2
· Visningar
825
Senast: Cessan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka