Hjälp med hingstval!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Icca
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 872

Icca

Trådstartare
Det lutar åt att jag lånar syrrans sto för betäckning. Hon är 163 cm e:Maraton-Hertigen-Krevad. Hon har sex avkommor sedan tidigare efter hoppstammade hingstar, alla kl I föl, 4 visade på 3-års och 2 är ännu för unga.

Nu till "problemet", under alla år har syrran fått höra att hon borde lägga en dressyrhingst på henne. Så i år är tanken att det ska bli av och det är här jag behöver hjälp!! Har ingen som helst koll på dressyrhingstar eller vad som kan tänkas passa på henne (i dressyrväg då). Hon behöver en hingst med/som ger bra framparti samt bättre galopp, därmed inte sagt att övriga gångarter får vara dåliga. Hon lämnar inte överdrivet stort så gärna en som ger lite storlek.

Avkommorna hittills har en hel del åsikter och humör :devil: men är samtidigt känsliga, med bra ridbarhet så en bra skalle på pappahäst är önskvärt! Är inte rädd för att lägga en "tyngre" hingst på henne då hon inte lämnat några pansarvagnar hittills. Hingst på fryst går bort.

Har inga superbra bilder men lägger in ett par så ni får en uppfattning.. Hälsningar Monika

Som 4-åring
anovas3prem.jpg

Som äldre dam
213495082RL097127457.jpg

Sv: Hjälp med hingstval!

Om du kan tänka dig nåt ungt så finns ju Hampton, verkar ha utmärkt psyke, lätt och högställd, mer dressyr inriktad men hade bra poäng på hoppningen också! Jätte vacker!
Vet dock inget som storleks nedärvningen...

Är inte så jätteinsatt när det gäller gångartshingstar men jag har sett flera fantastiskt vackra och rörliga fölungar efter Warsteiner. Dom syns i mängden!

såg att Ravell fanns tillgänglig i år:idea:. Han har ju själv en bra ridbarhet och ett mycket bra temprament. Bra gångarter och en snygg exteriör. han kanske kan vara en kandidat?

Ungt är jag inte rädd för :)! Hon har ju haft några avkommor så jag har ju en uppfattning om vad hon lämnar. Typmässigt liknar de sina fäder, satt och tittade i H**ks katalog (tror jag det var) i höstas och undrade vad min Ellen gjorde i katalogen, men det var pappa Cortus :D.

Det man inte vet är då istället hur hingsten förärver sig. Har spanat lite på Hampton men även Herzensdieb. Två intressanta kandidater, frågan är vad de kan tänkas ge för temperament?

Hälsningar Monika

Gillade det jag såg av honom på hingstvisningen när han godkändes, men hur har det gått för avkommorna? Hans äldsta kull borde väl vara 10 år i år. Någon som vet?

/Monika

Skall definitivt kolla upp honom bättre :)! Någon som har en exteriörbild? Funderar dock på om det kan bli "för" ädelt? Det kanske det inte kan bli ;). Annars så gillar jag mödernet. Ser att han bara har 75 i Blup på benen, någon som vet mer om detta?

/Monika

Liknande trådar

Avel Har ett fullblod jag tagit tre avkommor på. Hon ger fantastiskt temperament , men nu tror jag det bara går och ta ett föl till på henne...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 026
Senast: Karoliten
·
Avel Funderar på att betäcka mitt sto igen:) Skulle egentligen velat sälja henne till avel men har inte hittat någon jag vill sälja till än...
Svar
5
· Visningar
1 646
Senast: Jealle
·
Avel Går i tankar om att betäcka mitt ena sto nästa år. Jag behöver råd och tips om avel då det var 12 år sedan senaste fölet hemma. Framför...
Svar
5
· Visningar
1 139
Senast: Görel
·
Avel Jag skriver inte ofta på Buke men läser desto mer, på sistone har det blivit många trådar på avelsforumet eftersom att jag funderar på...
2
Svar
24
· Visningar
4 337

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka