Hjälp med hingstval till två ston...

Sv: Hjälp med hingstval till två ston...

Därför att hon har gett två jättehärlig avkommor tidigare, bla sto nummer 1 :love:

Nu har jag tittat lite närmare på de här fyra herrarna, och de är ju riktigt fina alla fyra:D

Roderik går nog bort, pga att jag har hört (och läst) att hans avkommor lätt blir tittiga, och det har vi tillräkligt med som det är :angel:

Bourbon tycker jag av någon anledning inte riktigt om, vet inte varför, magkänslan får styra den här gången

Nactus verkar ju super:banana: , snygg, verkar ge trevliga, mångsidiga avkommor, precis det vi söker. Risken är väl bara att de kan bli lite stora, eller vad tror ni?

Akribori tycker jag också om. Någon här visade en bild på sitt 2-åriga Akribori-sto, så himmelsk:love: Men återigen oroar jag mig för temperamentet...

Jaja, helt klart är ju att det inte är lätt det här med hingstval. Topp tre-listan just nu ser ut såhär:

Nactus
Aerline H
Akribori

Nactus går naturligtvis helt bort eftersom han är efter Napoleon. Suck *trött* :smirk:

men borde han inte gå till sto nr två?
De är väl inte besläktade?
Angående att du var orolig för att nactus lämnar stort så tror jag inte att du behöver vara orolig, jag har 2 st e. Nactus, den ena 1,57 i mkh, den andra 1,65!
Tror det hänger mest på stoet isf.
Men jag måste dock påpeka att han faktiskt lämnar trevliga avkommor med bra temperament, dock lite busiga som unghästar, men absolut inte dumma eller skarpa i temperamentet!
Och de allra flesta får oftast både bra gång och hoppförmåga då nactus har en väldigt allround stam sj!
Han är e.Napoleon-maraton- guvernör!
Måste bara fråga var du bor?
För nactus står ju på naturlig betäckning här i skåne om du inte redan visste det?
Akribori tror jag mycket på ocks¨å, funderar på honom eller roderik till mitt ena nactus sto i år faktiskt:d

Förresten, måste bara säga att det är mitt lilla nactus sto på bilden!
:D

Igår VAR jag definitivt trött :o Givetvis går Nactus bra till sto nummer 2, det var egentligen till henne jag tänkt mig honom först. Gillar hans utseende och uppsyn, han ser så klok ut :love:

Jag (och hästarna) bor i sydvästra Småland, så Skåne behöver ju inte bli så långt att köra. Dock vet jag inte hur ägaren vill ha det med naturlig betäckning, men det äldre stoet har iaf blivit betäckt naturligt innan.

Tack för ditt svar!

Hur menar du när du skriver att du inte vet hur ägaren vill ha det med naturlig betäckning?
Göran heter han förresten och är hur trevlig som hels och om det är något du undrar är det ju bara att ringa och fråga?;)

Alla stoägare vill inte utsätta sitt sto för naturlig betäckning p g a skaderisk.

hjärter_dam verkar vilja skicka henne till naturligt, och hos göran och cilla har jag ALDRIG sett ett sto som blivit skadat vid naturlig betäckning...

Men det förekommer. Jag vet t ex ett sto vars slidvägg blev penetrerad vid betäckning, hela tarmpaketet trillade ut och stoet förblödde. Det här var över 20 år sen då inga andra metoder användes. Olyckan kan ju faktiskt vara framme var som helst oavsett hur skickliga de är som hanterar hästarna.

Jo, det har du en poäng i, men det är ju risken man får ta...
Man kan ju inte vara säker vid semin heller, kanske inte pga skaderisken, men om man betäcker naturligt vet man iaf att man får rätt hingst:D
Kolla bara hur det blev med ...vad hette han stonefire?
hehe...lite annorlunda...d-day-roderik?

Alla stoägare måste få göra sitt eget val. Mitt sto har betäcks naturligt och seminerats. Det jag var mest orolig över var att min sparkglada dam skulle ha ihjäl den gamle hingsten :D

jo, men självklart ska alla stoägare bestämma själva, det är inte så att jag försöker tvinga på henne att betäcka med nactus:cry:
Jag bara svarade på några frågor!
Inget illa menat alls...

Liknande trådar

Avel Okej, så jag har efter ett par års funderande bestämt mig för att ta föl på mitt fina dressyrsto. Då detta blir första gången jag testar...
Svar
15
· Visningar
3 517
Senast: Stina12
·
Avel Hej allihopa! Tänkte om det var någon mer än jag som ska betäcka med ponnyhingstar nästar år och som tycker att det kan va ganske...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
9 342
Senast: moonstruck
·
Avel Jag är så himla sugen på att ta ett föl längre fram. Har ett väldigt trevligt sto med många bra egenskaper. Hon har det mesta jag vill...
2
Svar
39
· Visningar
4 375
Senast: Bison
·
Avel Jag har tänkt betäcka mitt sto och funderar på hingst.... Stoet är 148 cm, har bra överlinje, mycket bra kors, länd, lår, bra ben och...
2
Svar
34
· Visningar
4 376
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar