Hjälp med hingstval till stort HBL sto e:Bayron

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Fullfart
  • Startdatum Startdatum
F

Fullfart

Har funderingar på att betäcka mitt sto men är inte så kunnig på området. Vet inte riktigt hur man ska tänka när man väljer hingst..? Tänkte kolla om det finns någon här som kanske kan komma med lite konkreta tips och råd.

Har ett stort hbl sto på 1.78, e:Bayron ue:Warrigall.
En stor och trevlig dam med fint steg. Jag vill gärna få fram en mindre häst som lämpar sig för hoppning.

Vad ska jag tänka på? Vad för sorts hingstar kan tänkas passa med min häst?
Jag har fastnat lite smått för Maloubet och Balougraph, är det galet?

6927_141226932987_531277987_2469338_2566408_n.jpg

Omusklad efter lång vila pga graviditet och knäskada...

2827_79608622987_531277987_1655264_6215263_n.jpg

Tacksam för alla svar jag kan få!:bow:

Sv: Hjälp med hingstval till stort HBL sto e:Bayron

Har du kikat på Cuper? Han lämnar lagom stora avkommor, har bra typ och kan både hoppa och röra sig. Han står på Hästak. Han hade säkert passat ditt sto! Kika på honom! :idea:

Tack för ditt svar.

Ska kika på honom! Mer förslag eller tankar?

En hingst som borde kunna passa både dina önskemål och ditt sto är Majim G. Han ger lite mindre avkommor och har själv tävlat med bra resultat i både dressyr och hoppning. Dessutom finns det ett ganska stort fullblodsinslag i honom som kan lätta upp.
När det gäller Maloubet så är han ju visserligen inte så stor själv. Men han har inte så många bedömda avkommor ännu så att man kan säga om han kommer att lämna sin egen storlek eller inte till dem. Bland de få som är visade så finns det stor spridning på storleken från något mindre än han själv till nästan samma som ditt sto.
Balougraph är ju inte direkt liten själv och dessutom är han grov så det blir samma sak där. Mycket svårt att säga om han lämnar avkommor som stämmer med ditt önskemål om lite mindre avkomma.

Cuper däremot kanske inte är bästa valet om du vill minska storleken han lämnar överlag stora avkommor och har + 2,4 i mankhöjd. Vilket innebär att hans avkommor i medel är 2,4 cm större än medelhästen.

Senast ändrad:

Hmm, innan jag ger tips vill jag bara poängtera att det är lite skevt att använda ett stort gångartsstammat sto om man vill ha fram en liten hopphäst.

Hingstar att titta på är bla Tornesch, Dirco Hästak el om du vågar dig på fryst Quite Easy (gissar att det även skikas färskt på hdonom. Synd att Qalle inte finns kvar annars hade han varit perfekt i alla avseende!

Lite skevt? Utveckla gärna...

När jag tänker -liten hopphäst- så tänker jag allt från 1.70 och neråt. Då detta sto inte lämpar sig för hoppning, dels pga sin storlek, men i övrigt är en kanonfin häst med bra stam, så vore det väl dumt att inte utnyttja det? Nog måste det väl gå att få fram en fin hopphäst med denna dam som moder?

Så liten för mig kanske inte är liten för dig? Så om vi säger så här - allt mindre än vad jag har idag gör mig nöjd. Och varför kan man inte använda sig av ett "gångartsstammat sto" för att få fram en hopphäst?

Förklara gärna mer utförligt, jag är som sagt inte insatt i det här med avel.

Dirco hästak gillade jag, mycket stilig!

Okej, liten häst för mig är under 165 cm. Det jag menar att det är skevt är att man i aveln hela tiden försöker förbättra avkomman i jämförelse med föräldrarna. Man kan inte ändra på föräldrarnas egenskaper i avkomman. Och vill man ha en liten hopphäst avlar man hellre på ett mindra hoppsto och inte ett stort gångartssto.

Jag tycker absolut inte att det är fel på att mixa hopp och gångartsblod. (Mitt eget mestadels hoppstammade sto är dräktigt med en ren gångartshingst). Men för att försäkra ett avelsframsteg bör du använda en hingst som ändå bevarar och gärna förstärker hennes goda egenskaper.

Kul att du gillar Dirco:).

Gick in och kollade på blup.se och ditt sto heter Bayroness? Hon hoppade 8-9 på treårstestet så att avla hoppning på henne är nog inte helt dumt:). Dock rasade hoppöängen som fyraåring, men det kanske var pilotfel? Hon har inte så höga gångartspoäng, så en hingst med vettiga grundgångarter är ett måste. Än en gång beklagar jag att Qalle inte längre finns i avel:(.

Senast ändrad:

Varför använder du dig inte av en dressyrstammad hingst som ändå visat sig kunna hoppa? Till exempel Briar? :idea: Förstår inte varför du ska blanda in hoppblod i din donna. Bättre du tar tillvara på hennes dressyrblod och lägger en dressyrhingst på henne, som även kan hoppa!

Att använda Briar till ett sto på 178 cm känns inte som att det blir särskilt litet inte.

Att använda Briar till ett sto på 178 cm känns inte som att det blir särskilt litet inte.

Jag vet att Briar lämnar stort men med ett sto på 178 cm så spelar det nog ingen roll. Avkomman lär ändå bli minst 170 cm hög oavsett hingst..

Jag tror att dobbis reagerade på att du skrev att det är bättre att använda en dressyrstammad hingst som hoppar bra, tex Briar.

Briar är hoppstammad.

Men i övrigt så håller jag med dig, stammen ser bättre och mer enhetlig ut med en dressyrstammad hingst med goda hoppegenskaper.
När dessutom stoet hoppar bra så tycker jag absolut det är en god idé.
Däremot hade jag personligen inte valt att lägga på Briar på ett så stort sto.

Det var en stor pilotmiss när hon visades som 4 åring, vad jag förstod hade de inte ens visat henne i alla gångarter. Ska dock inte uttala mig, har inte riktigt koll på vad som hände där. Som 3 åring visades hon av uppfödaren - Fam. Bengtsson (Rolf Görans). Så jag kan gissa att det fanns en helt annan kompetens än vad hon som köpte henne efter 3 års testet hade.

Det är jätteroligt att läsa era tips och tankar! Jag är som sagt helt okunnig på området, så det är jättenyttigt för mig att se hur ni resonerar.
Jag har trott mycket att hingsten kan trolla bort och förbättra mitt stos svagheter. Men det är inte riktigt rätt att tänka så va?

Det jag egentligen är mest intresserad av att veta är hur jag ska tänka och välja för att inte hästen ska bli 1.85 hög.
Jag är ju fullt införstådd med att det kan bli en stor häst, men för mig är allt under 1.78, mindre och bra. Så om den stannar runt 1.70 är jag nöjd.

Sen är jag inte ute efter någon superhoppare, utan en trevlig och fin allroundhäst, men gärna en sportigare typ.

Har sett ordet "dubbeltalang" användas i forumet - är det något sådant jag ska titta på? Jag kanske även bör nämna att Bayroness är något inåt-tåad, precis som sin far.

Är en häst som Maloubet helt galet?
Läste även lite om Dirco, som blev nämnd här ovan, och han anses vara en ren hoppstammad häst va? Lämnar enbart hopphästar? Hur lämpar det sig då på mitt "dressyrsto"?

Kan någon kunnig här kanske svara-spekulera på varför en häst som Bayroness blir uppfödd av fam. Bengtsson? Har som fått för mig att det är enbart hoppning som gäller för dem... men tydligen inte.

Tack för alla svar!

Kan någon kunnig här kanske svara-spekulera på varför en häst som Bayroness blir uppfödd av fam. Bengtsson? Har som fått för mig att det är enbart hoppning som gäller för dem... men tydligen inte.
Kan ju spekulera lite.
Hennes mamma Ruter Dam har lämnat avkommor som tävlat i bägge disciplinerna, så jag tror att hon kan räknas som en multitalang. Vilket ditt eget sto också kan räknas som, hon gjorde ju bra ifrån sig inom hoppningen som treåringen men enligt stammen är hon mer dressyrhäst.

Det du ska tänka på när du ska välja hingst är inte en som tar bort hennes fel utan först och främst en som kan stärka hennes bra egenskaper. De egenskaper som du vill att avkomman ska ha, som gör det värt att ta föl på henne. När du har hittat dessa egenskaper så väljer du en hingst som har så många som möjligt av dem MEN inte de dåliga som stoet har. Som t ex tycker du att storleken i det här fallet är en nackdel välj då en hingst som ger mindre avkommor. Hingstar som då Majim G, Acacio eller Lambourghini om de har de positiva egenskaper du vill ha.

Masse - Tack för ditt svar! Ska sätta mig ner och fundera vad jag gillar... sen är det bara att sätta sig och leta och läsa då?
Var hittar man alla dessa hingstar?

Jag är medveten om att en korrekt benställning är i stort sett omöjligt att hitta på en häst idag, men hur pass mycket bör jag ha detta i åtanke i mitt val? Jag antar att hingstarna är så exteriört korrekta en häst kan bli, eller? Men finns det något jag bör se upp med, för att inte få ett föl med totalt förvridna framben?

Du kan få en del hjälp speciellt om de lite mer beprövade hingstarna genom att titta här http://www.blup.se/sv-SE/rank/stallion
Här har du en databas över svenska hingstar som har minst 15 stycken bedömda avkommor. Det är ren statistik och den blir säkrare ju mer använd hingsten är. Men en medel häst har 100 så allt över är också över medel, precis som allt under är under medel då.
Du kan söka här på olika saker som typ, hoppning, dressyr, extremiteter o s v
Om man tittar på vad du önskade i den här databasen d v s lite mindre hopphingst med bra ben så får man fram Acacio http://www.blup.se/sv-SE/horses/5137-acacio-ex-acagion
Som har 123 för benen på sina avkommor (23 över medelhingsten) 117 i hoppning (17 över medelhingsten) och -2,9 i mankhöjd (som innebär att han ger 2,9 cm mindre avkommor i snitt än medelhingsten)

För att hingsten ska vara godkänd att använda för avel i Sverige och ge en "renrasig" (gröna papper) SWB avkomma ska den lösa licens. När det blir gjort nästa år kommer du att hitta faktablad över de hingstar som är klara här http://www.asvh.se/avel/faktablad.htm
Nu kan du se vilka som var godkänd i 2009 och även vilka villkor de har haft.

Jag tror att dobbis reagerade på att du skrev att det är bättre att använda en dressyrstammad hingst som hoppar bra, tex Briar.

Briar är hoppstammad.

Men i övrigt så håller jag med dig, stammen ser bättre och mer enhetlig ut med en dressyrstammad hingst med goda hoppegenskaper.
När dessutom stoet hoppar bra så tycker jag absolut det är en god idé.
Däremot hade jag personligen inte valt att lägga på Briar på ett så stort sto.

Aha! :idea: Jag menar så klart en dressyrhingst. ;) Men Briar är faktiskt ett bra val (enligt mig) Där får avkomman en chans att bli både hopp och dressyrhingst eller åtminstone något av det och TS verkar ju dessutom vilja ha hoppblod men ändå bra gångarter.

Tycker det är helt vansinnigt att lägga Briar på ett så stort sto. Oavsett avelsmål. Alldeles för stor risk att hästen växer ifrån sig själv och får problem utifrån det (benbitar, tillväxtzoner osv). Dessutom är Briar en stor rejäl häst och ts sto bör man använda en lättare hingst som kan göra avkomman mer modern. Det är väl ett avelsframsteg som eftersträvas?

Liknande trådar

Avel Jag har ett islandssto som är avelsbedömd med helt okej poäng och som har en bra och spännande stam. Stoet är dessutom en väldigt...
Svar
3
· Visningar
1 521
Senast: Marty
·
Avel Jag har en fundering och feel free att idiotförklara mig för jag har ingen aning om hur det fungerar. Har en hingst som blir tre till...
Svar
12
· Visningar
2 270
Senast: MaRomer
·
Avel Hej! Jag planerar att betäcka ett hispanoarab-sto med en PRE hingst. Detta är min och stoets allra första gång och jag skulle gärna...
Svar
2
· Visningar
1 653
Senast: Alina
·
Avel Jag går i hingstfunderingar till mitt sto som skall betäckas nu under våren. F. 2003 170cm hög e. Rubiquil (Rubinstein I) u. Inette ue...
Svar
0
· Visningar
1 583

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka