Hjälp med hingstval till mitt halvblodssto!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Nerika
  • Startdatum Startdatum
N

Nerika

Jag köpte ett halvblodssto förra året som jag skulle vilja betäcka i år, men saken är att jag är helt grön när det gäller avel, så jag kan inte alltför mycket om detta...fast nån gång måste ju vara den första tänker jag...

Därför skulle jag VÄLDIGT gärna ta emot tips om passande hingst till min tjej, för det känns som en djungel med hingstnamn som tyvärr inte säger mej alltför mycket :confused:

Damen i fråga (Nerika) är i alla fall efter capriccio (som inte är godkänd i Sverige, men i Danmark och Tyskland), han är efter Cor de la Bryère. Hennes mamma är efter Furioso III. Hon har fått flera föl förut, som verkar bra sa förra ägaren. Hon är 1.78 så jag behöver nog en hingst modell mindre antar jag. Nerika har gråa papper i och med hennes pappa, om det spelar någon roll?

Sen är ju saken också att jag har inte råd med alltför dyra och lyxiga hingstar, utan skulle vilja ha en godkänd hingst, helst med levande föl -avgiften, tycker det låter bäst...?
Sen är det ju allt det där med naturlig betäckning, TAI och vad det heter allt, vilket blir det billigaste liksom eller beror det helt på vilken hingst man tar?

Som ni ser har jag många kanske "dumma" frågor och jag skulle VÄLDIGT GÄRNA få lite hjälp av er avels-kunniga!!!
Hoppas på bra hingstförslag... :)

(Är det någon som vet någon bra station i Skaraborg förresten?)

Sv: Hjälp med hingstval till mitt halvblodssto!

Hur ser din häst ut? Antar att det är modell kraftigare? Är det en hoppare? Temp? Du kanske kunde prova ett mindre fullblod för att lätta upp.

Hur dyrt det blir beror ju på en massa faktorer. De flesta hingstar verkar via inseminering. Generellt kan man säga att färsk sperma ger flest dräktiga men det kan oxå skilja sig från hingst till hingst. Riktigt bra hingstar ligger på 80% eller högre. Vill man ha färsk sperma får man åka till stationen där hingsten står. Annars funkar transport sperma ganska bra, men det finns ju alltid en risk att något inträffar så att sperman inte kommer i tid även om jag tror att det är ganska sällsynt. Flera skick kostar extra pengar. Skick från utlandet kan bli väldigt dyrt. Kolla detta först.

Det beror förståss också på stoet. Ett ungt sto är lättare att få dräktigt än ett lite äldre som kanske aldrig haft föl.

Flera faktorer spelar alltså in på hur dyrt fölet blir, inte bara den faktiska kostnaden för språng/fölavg.

Jaa...jag har aldrig haft halvblod tidigare, så ärligt talat har jag jättesvårt för att säga vad hon är för typ liksom...men ganska kraftig typ antar jag att hon är, hon är ju inte tunn och smal så direkt (om man nu kan säga så), fast ändå inte överdrivet kraftig, eftersom hon är så hög så ser hon liksom lagom ut, tycker jag... glömde tyvärr fråga förra ägaren om hon är visad nån gång, hade ju varit kul att veta hur hennes gångarter och sånt är, för ett otränat öga ser ju det mesta fint ut, hennes trav tex ser väldigt lätt ut.

Jag tror att hon snarare är hoppare än dressyr, men återigen så vet jag inte riktigt, hennes avkommor håller nog på lite med hoppning vad jag fattade det som...själv är hon triangelmärkt, någon skada hon fick i ungdomen, så hon är inte riden på många många år...
i år fyller hon 18 år, senaste fölet fick hon förra året...

Tack för lite förklaringar med sperma och så, känns lite rörigt... hur många skick brukar man i snitt få "beställa" då, är det nån som har eftarenhet av sånt, förstår ju självklart att det varierar men på ett ungefär? brukar man få försöka flera brunster, eller händer det att det tar sej på en gång?
Som ni ser så är jag verkligen nybörjare på detta, så jag är bara tacksam för råd i allmänhet! och gärna lite hingstnamn :d

En dum liten fraga, varfor ska du avla pa henne? Ar du ute efter en hast till dig sjalv? Till vad ska du ha avkomman?

maria-mp skrev:
En dum liten fraga, varfor ska du avla pa henne? Ar du ute efter en hast till dig sjalv? Till vad ska du ha avkomman?

Jag är ute efter en ridhäst till mej bara, ingen framtida tävlingshäst direkt, utan mer allround. Har väl kanske lite planer på att börja träna igen någon gång däremot, så hellre hoppblod än dressyr. Fast hoppning på liten skala blir det ju i så fall för mej, eftersom jag själv inte är något tävlingsämne precis. :smirk:
Jag vill inte ha en överkvalificerad häst hemma om man säger så, men om jag skulle vilja sälja ett eventuellt framtida föl, så vill jag ju att pappan är ok liksom så att den ändå blir säljbar i så fall...

Har du någon bild du kan lägga ut på henne??

En hingst som dyker upp i huvudet på mig är Artist. Han ger mindre avkommor, både inom hopp, fälttävlan och dressyr... jag vet inte villkor och priser på honom, samt hur hans exteriör är, men han kan vara värd att kolla upp!!!

Har ditt sto några tidigare tävlingsresultat?? Kan du komma åt resultaten från när hon var visad?? Det är egentligen svårt att säga en hingst som passar på enbart stam och storlek...

Mvh Maria

Kikade lite på Magini nu, är det nån som vet något om honom?

Just nu har jag ingen bra bild på henne, ska se om jag kan fixa det...

Tyvärr så vet jag ju inte ens om hon är visad eller inte, tror inte att hon hann komma så långt som tävlingar heller...

Magini är elitpremierad och har själv gått svår hoppning precis som sin pappa Maraton. Mest känd är han väl som pappa till Briar, men han har avkommor i svår klass i både hoppning, dressyr och fälttävlan! Han står på naturlig betäckning på Ängens stuteri www.angens-stuteri.com

Har ett sto efter Magini. Hon är ganska liten men det skyller jag delvis på mödernet. Har annars sett väldigt växlande storlek på avkommerna. Men det är kanske inte fel att använda en hingst som är lite av en talang både på gång och hopp om du nu vill ha en allround häst.
Har hört någonstans att fullblod i genomsnitt ger hästar med lägre mankhöjd. Vet ej om det stämmer.

Gissar att det var trådskaparen du svarade:confused:

Själv skulle jag gärna betäcka mitt sto med Magini, men han står alldeles för långt bort:)

Jo det var trådskaparen jag svarade;) Ska vara tydligare nästa gång.

Jaa...känner mej faktiskt lite sugen på Magini kanske, han såg fin ut och låter ju rätt bra tycker jag...kul att höra lite om honom och hans avkommor!

Fick egentligen nys på honom eftersom han står på den stationen som ligger närmast mej, tycker det låter bra med naturlig betäckning (:crazy: ) samtidigt vill jag ju inte ta första bästa hingsten heller självklart, han ska ju passa till mitt sto också... grejen är bara att jag vet inte riktigt hur man ska veta om dom passar ihop :confused:

Såg att han var född 1982, är inte det lite gammalt förresten? Någon som vet om hingstar fortfarande är effektiva vid den åldern, eller det kanske inte är någon fara?
VIll ju inte att det ska ta onödigt många försök bara för att han är för gammal eller nåt sånt dumt... någon som vet???

Nerika skrev:
Jaa...känner mej faktiskt lite sugen på Magini kanske, han såg fin ut och låter ju rätt bra tycker jag...kul att höra lite om honom och hans avkommor!

Fick egentligen nys på honom eftersom han står på den stationen som ligger närmast mej, tycker det låter bra med naturlig betäckning (:crazy: ) samtidigt vill jag ju inte ta första bästa hingsten heller självklart, han ska ju passa till mitt sto också... grejen är bara att jag vet inte riktigt hur man ska veta om dom passar ihop :confused:

Såg att han var född 1982, är inte det lite gammalt förresten? Någon som vet om hingstar fortfarande är effektiva vid den åldern, eller det kanske inte är någon fara?
VIll ju inte att det ska ta onödigt många försök bara för att han är för gammal eller nåt sånt dumt... någon som vet???

Det är väldigt individuellt, det finns ngt som heter testikeldegeneration, och det är en åldersrelaterad defekt. Däremot så är det väldigt olika när den kan inträffa, en del hingstar börjar tackla av vid tio - femton års ålder medan andra aldrig drabbas. Vad jag hört så har inte Magini haft problem med dräktigheten. Vår hingst är född -84 och fick ett sto dräktigt på ett språng i slutet av augusti efter att hon seminerats hela säsongen utan att bli dräktig. Däremot ska man komma ihåg att statistiken på hingstar som betäcker naturligt lätt blir missvisande pga att många stoägare med problemston och äldre ston väljer naturlig betäckning.

Han skulle inte ha varit i avel ifall han inte fick ett acceptabelt antal ston dräktiga. Vad jag kan se de senaste åren fick cirka två tredjedelar av de ston han betäckt föl. Titta här http://www.asvh.se/document/fodda_fol05.htm

Maginis pappa Maraton är i avel även han! 30 år gammal! Och är fertil!

Angående hingststation i närheten av dig så har vi använt oss av Nygårdens stuteri. Har fungerat bra och veterinär finns på gården.

När det gäller hingst kanske ett lite ovanligt tips kan vara Jeopardy. Jag har inte hingstkatalogen här, så jag vet inte vad han kostar, men det är inte en jättedyr hingst.

Jag har själv en Jeopardy-avkomma som hoppar riktigt bra (BT-placering och hittills plac. 135). Hon är ue Furidant som ju liksom din häst har Furioso-blod i sig. Dessutom har hon riktigt trevligt temperament; rar och sympatisk. Har sett en del J-avkommor och de är ofta medelstora av ganska lätt modell, ganska rörliga hästar. Skulle själv gärna betäcka med Jeopardy vid tillfälle.

På min hemsida (se under användarprofil under användarnamnet) finns det bilder på min häst (se våra hästar, Resume).

Tack för tipset om Jeopardy, tänkte kolla lite om honom, men hittar inget direkt när jag söker... :confused:
Men din häst såg ju fin ut!

Har läst lite gammalt här på bukefalos och där har det diskuterats Magini, att han skulle ge svåra avkommor (framförallt svårridna vad jag fattade det som), nån som har någon åsikt om detta??
Det tyckte ju inte jag lät alltför bra :(

Vet nån på tal om hingstar när katalogen kommer?? Skulle behöva den känner jag!

Görel skrev:
Hingstkatalogen kom ut i slutet av februari.

Jaså, jag har inte hört nåt om det :confused: jag måste verkligen ha missat detta då, undrade varför den aldrig kom nån gång!!v:rofl:
Vart brukar man kunna köpa katalogen?

Nerika skrev:
Har läst lite gammalt här på bukefalos och där har det diskuterats Magini, att han skulle ge svåra avkommor (framförallt svårridna vad jag fattade det som), nån som har någon åsikt om detta??
Det tyckte ju inte jag lät alltför bra :(

De Magini-avkommor jag träffat har inte varit särkilt svåra, men det beror ju på stoet en hel del också. Och Briar och Okeanos talar väl för sig själva.
Har själv ett Maratonsto (Magini är ju e. Maraton) och hon är definitivt inte svår, utan har det mest underbara temperament som finns och nedärver det till sina föl också.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har en äldre SWB som gått med föl innan men inte tagit sig hos förra ägaren . Men med aktiv ridning och en bra ut kollad...
Svar
5
· Visningar
1 298
Senast: Freazer
·
Avel Jag skriver inte ofta på Buke men läser desto mer, på sistone har det blivit många trådar på avelsforumet eftersom att jag funderar på...
2
Svar
24
· Visningar
4 315
Avel Jag rider ett trevligt sto som ägaren funderar på att ta föl på nästa sommar. Hon är e: Bugatti Hilltorp u:Hazug ue: 1778 Nonius X-14...
Svar
16
· Visningar
1 944
Senast: gylle
·
W
Avel Hej! Har lite frågor angående pass. En hel djungel det där med pass verkar det som. Jag har ett sto som är min gamla tävlingshäst...
Svar
3
· Visningar
1 470
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka