Hjälp med häst som hatar grimman

L

lemonadsaft

Har en häst som inte gillar grimman, tränset är det inga problem med och bara man rör henne försiktigt och lugnt kring huvudet annars så är det inga problem. Har en mjuk och luddförsedd grimma så det kan inte göra ont. Om man väntar ut henne så tar hon på grimman - i boxen - men i hagen är det omöjligt, och om man går rakt mot henne och tar på grimman i hagen *attackerar* hon. Det är inga påhopp, men till slut vänder hon baken till och då måste man helt enkelt gå bort några meter eftersom hon tidigare försökte döda stallväggen, min lilla ängel (hrm)
Det börjar bli ett riktigt problem att inte kunna ta in hästen förrän alla andra pållar är inne och det är kolsvart ute, då hon vill komma in. Har inte heller lust att muta in henne med mat då man vill rida då det är ljust, då hon ju lär sig att om hon dummar sig får hon mat.
Det är ett tydligt problem eftersom hon då inte visar mig någon respekt, Annars räcker det om man ryter till åt henne om hon dummar sig etc biter och vänder baken mot, men inte i det här fallet helt enkelt. :crazy:
Någon som har några tips? :S

Sv: Hjälp med häst som hatar grimman

Jag tror inte att det handlar om själva grimman.

Låt hästen ha grimman på sig i hagen så blir hästen lättare att fånga.

cirkus skrev:
Jag tror inte att det handlar om själva grimman.

Låt hästen ha grimman på sig i hagen så blir hästen lättare att fånga.

Det brukar vi ha i vårat stall och det fungerar ju hur bra som helst! :bump:

lemonadsaft skrev:
Har en häst som inte gillar grimman, tränset är det inga problem med och bara man rör henne försiktigt och lugnt kring huvudet annars så är det inga problem. Har en mjuk och luddförsedd grimma så det kan inte göra ont. Om man väntar ut henne så tar hon på grimman - i boxen - men i hagen är det omöjligt, och om man går rakt mot henne och tar på grimman i hagen *attackerar* hon. Det är inga påhopp, men till slut vänder hon baken till och då måste man helt enkelt gå bort några meter eftersom hon tidigare försökte döda stallväggen, min lilla ängel (hrm)
Det börjar bli ett riktigt problem att inte kunna ta in hästen förrän alla andra pållar är inne och det är kolsvart ute, då hon vill komma in. Har inte heller lust att muta in henne med mat då man vill rida då det är ljust, då hon ju lär sig att om hon dummar sig får hon mat.
Det är ett tydligt problem eftersom hon då inte visar mig någon respekt, Annars räcker det om man ryter till åt henne om hon dummar sig etc biter och vänder baken mot, men inte i det här fallet helt enkelt. :crazy:
Någon som har några tips? :S
Funkar det inte om du har halsrem?

Saken är den att hon extremt lätt får skavsår så vill inte ha grimma mer än till och från hagen ;S

Vad gör hon om du tar ett långt grimskaft och lägger runt halsen och sen tar den ett varv över nosen? Så har jag ledit in många hästar från hagen.

Det beror nog inte på grimman i sig, utan det beror nog mest på att hon vet att hon har övertaget...
det är många hästar som är svårfångade i hagen, och enda tipset där är egentligen bara att träna på att fånga in den, och aldrig låta den vinna...

då hon ju lär sig att om hon dummar sig får hon mat.

Jag håller inte med, det hon lär sig är att om hon kommer får hon godis. Så ser jag på det iaf, jag brukar (de dagar jag är lat och inte orkar gå och hämta hästarna) ropa på ett speciellt sätt som för hästarna betyder "Kom så får ni godis" och det fungerar ypperligt. De dagar jag inte ropar så vet de att de inte får godis, men oftast kommer de galopperande ändå.

Jenny

Jag bytte från lädergrimma till mjukare nylon, sen ställde jag mej en bit ifrån och pratade och tittade på alla andra hästar utan honom, till slut blev han så nyfiken så han blev tvungen att komma. Visade en morot och höll fram grimman, efter att tag stoppade han huvudet själv, fick moroten och allt var klart. Nu får han bara morot nån gång ibland. Gäller o ha ett himla tålamod :)

problemet är inte att inte komma nära henne, problemet är att när man kommer nära blir hon arg och sur..

Börja med att ha en halsrem runthalsen, får hon lätt skav så klä på ett rejält nosludd. kanske fårludd som är mjuk o bra, lättare att fånga då kanske, tyvärr vet jag att alla hästar inte är lätt fångade, jag ha en egen indevid hä'r hemma, som jag har tränat nu i 5 år, hela hans liv har han varut svår fångad i hagen, det går inte att gå fram och sätta på han grimman, man märker också vilket humör han är på, när man går ut i hagen, detta e väldigt jobbit då han rids och tävlas, jag vill kunna hämmta in han på dagarna när resten av hästarna är kvar i hagen, många gånger får jag släppa in honom, men då e problmeet att få ut han ensam ur hagen utan att få hela floken lösa. Min ponny är så här bara för att han "misshandlades" som liten, han har ett väldigt lågt förtroende för människor, endå har jag haft han så länge och vet att jag ladrig skulle göra han illa, vissa dagagr e han väre och visa dagagr e han betyderligt lättare. Han är en känsligt och svår indevid, just nu går han med grimma i hagen bara fär att vara lite lättare att kunna fånga, många gånger måste jag muta honom för att han ens ska våga gå fram, jobbit men sant, har tränat han mkt och gjort horseman övningar, inget funkar, har till o med låtit han vara ute ett par extra timmar då han inte vleat gå in, frågade han varje halv timme honhan ville följa med in, det enda han gjorde var att vända sig om och gå, 21:00 på kvällen kunde jag inte låta honom vara kvar ensam ute, släppte in han, och som sagt han var helt borta inne i ahns egna lilla värd, kollade man i hans blick såg det ut som han kollade rakt igenom mig, svårt problem, men jag får ta det som det är, mina anndra ponnyer som gör så här, tränar jag mkt och gör horsemann övningar, på dom märker jag att dom bara kör me mig och testar, efter många övningar och respekt så dom förstår att jag är ledaren och bestämmer, kan jag fånga dom jätte lätt i hagen, allt är från indevid till indevid. :D

Att hon vänder baken mot dig och försöker sparka dig är inte något som du ska tillåta. Du kan testa driva bort henne nästa gång idå du känner att hon tänker hota med att sparka, det ska inte accepteras. Använd dig av grimmskafftet som hjälp att driva bort henne.
Hon visar tecken på dominans över dig då hon gör så och då du backar berättar du att det är okej för henne att bestämma och ta plats. Visst ska man inte stå kvar om det är så att du kan bli skadad, tänk också på det att en dominant häst kan bli väldigt farlig. Har du någon som kan hjälpa dig praktiskt så be om hjälp.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vi som vet om att vi har bortskämda hästar; HUR bortskämd är din häst? Tanken slog mig nu på morgonen när jag skulle ta ut...
Svar
0
· Visningar
595
Senast: Funderarn
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 193
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
1 945
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 403
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar