Hjälp med halt häst

EgoGirl

Trådstartare
För ca 3 veckor sedan blev hästen halt i fram, endast ett ben. Han fick vila två veckor för att få en chans att läka ordentligt.
Efter två nästan tre veckor var han fortfarande halt. Han visar inget i skritt det är i trav hältan kommer. Har inte provat i galopp.

Tog ut kiropraktorn i fredags och han hittade en låsning i bogen. Men idag är det måndag och hästen haltar fortfarande i trav.

Han är inte varm och vi har knackat efter hovbölder. Inte nyskodd så inga sömstick.

Någon som har nån ideé vad det kan vara för fel?
Kan han vara öm efter låsningen i bogen? Kan tillägga att han inte är jättehalt!

Har inte pratat med veterinär än men ska ringa ut en imorgon.

Sv: Hjälp med halt häst

Bra att du har tänkt prata med vet.. det hade jag gjort nu när det gått såpass långtid och han inte blivit bra..
Hur kommer det sig att ET behandlade när hästen inte har vart hos vet?? Min ET gör nämligen inte det.. Min brukar dock säga att dom kan bli lite halta av behandlingen men då endast i någon dag..Det enda rådet ja kan ge dig är att åka till klinik istället för att ta ut en vetrinär till stallet.. dom kan inte göra så mkt.. på klinik har dom ju röntgen och ultraljud m.m

Om det vore jag så skulle jag åka in till en klinik,där kan de göra en mkt bättre utredning,lägga blockader för att konstatera vart hältan sitter och ev. komplettera med röntgen.Lycka till.

3 veckor är en väldigt lång tid tycker jag, åk till klinik istället så dom får reda ut det ordentligt, att ta ut en kostar bara massor av pengar. Sen kan det vara precis vad som helst. Men som sagt så tycker jag att 3 veckor är en väldigt lång tid för en häst att halta.

Sen så ta aldrig ut en kiropraktor innan hältan är utredd av vet. Det kan skada mer än vad det hjälper att behandla innan man vet orsaken.

Jag tog ut kiropraktorn eftersom hästen blev halt ett par dagar efter att han blivit behandlad av kiropraktor. Tänkte att det kunde hänga ihop med det.

Av egen erfarenhet tar jag hellre ut kiropraktor innan vet. Självklart varierar det beroende på vad felet är.

Det med hältan har dragit ut på tiden eftersom jag gav honom 2 veckors vila och han visar inget i skritt. Men han är bättre i hältan än innan han fick vila.

Liknande trådar

Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
754
Senast: Ajda
·
Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 773
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 880
Senast: Jamtland
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 159

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Sötpotatis
  • Pizza (hemgjord)
  • Vinterföräldrar 24/25

Hund, Katt, Andra Djur

• Specialsök (Röd kong)