Hjälp med GYMKHANA LEKAR !!!

M

matildaholst

Nu är det såhär att jag och min kompis ska ordna gymkhana för våran ridgrupp. Men vi har nästan inga förslag vad vi ska ha för lekar..:confused:

Så snälla om ni vet några lekar SKRIV !!! ;)

Nivån i våran grupp är hög så inte för enkla eller ska jag säga sega, haha :D

Vi älskar fart och fläkt !!! v:laugh:

Vi är inga SM-ryttare i gymkhana utan bara en vanlig hopp-grupp så inga "spring brevid hästen i full galopp och samtidigt kasta dig upp" så duktiga är vi inte riktigt :rofl:
 
Sv: Hjälp med GYMKHANA LEKAR !!!

Här kommer några exempel:
rid i full fart och stoppa ner ett spö i en hink och tillbaka.
rid fram till en bom, ryttaren hoppar av och springer balansgång på bommen. upp igen och tillbaka alternativt, spring tillbaka med hästen.
full fart ner till ett fat med sockerbit i mjöl som ska plockas upp med munnen
full fart ner till hink med äpple som man ska bita en bit ur med enbart munnen
rid slalom så fort som möjligt
full fart och ställa något på en tunna eller liknande, nästa ryttare kan sen plocka tillbaka detta från tunnan.
rid med ett ägg i en sked.

Ja ha lite fantasi. Man kan hitta på nästan vad som helst.
 
Sv: Hjälp med GYMKHANA LEKAR !!!

Om nivån inte är så hög gissar jag att det är viktingt att undvika lekar med full fart, det är alltför lätt att ryttarna tappar kontrollen och det finns stor risk att någon skadas. Jag skulle satsa mer på lekar där ryttaren ska kunna manövrera hästen exakt i stället för fart. Jag förutsätter däremot att det rör sig om stadiga lektionshästar som tål lite saker i luften och på ryggen!

Om man inte kan hoppa upp kanske man kan ha en variant där en ryttare rider hästen tvärs över banan, hoppar av och hivar upp näste ryttare? För att undvika att det ske i full gallopp kan vägen gå genom en labyrint av bommar, koner med bollar på etc sär ryttaren tvingas börja om från böjan om en hov reampar utanför eller en boll faller. Eller kanske den klassisna potatis i sked (Ägg blir så kladdigt...)

Vidare lekar där hästen leds av "ryttare" som springer i bildäck, balanserar på bom etc.

Spänna upp ett rep i kringelikrokar och ha en ring som ryttaren ska föra från ena ändan till den andra, genom passager och hinder (för ringen, inte för hästen!)?

Lasta något (t ex en fullproppad hösäck) på ryggen på hästen och leda den en bana utan att det lastade faller av?

Plocka en boll högt ur en korg och lägga dem lågt och tvärtom. Höjderna får givetvis justeras efter höjden på hästen/längden på ryttaren. Vill man göra det svårare kan man ställa korgarna i en smal passage så man måste få in hästen på rätt sätt och kanske backa några steg för att komma ut eller ställa dem en bit från där hästen kan komma fram så ryttaren måste sträcka sej. Eller så kan man ha bollar i olika färger och varje ryttare måste hitta sin färg ur en korg så högt att man inte ser bollarna innan man tagit upp dem. Att lyfta flera på en gång är fusk!

När man i alla fall har boll framme kanske man kan kasta den från ryttare till ryttare genom laget (uppställda på lämpligt avstånd) t ex tre gånger. Alt kan man rida en kort sträcka och överlämna bollen utan att det är tillåtet att kasta.

Ponnyakutenvariant på individuell tävling: Tävla i vem som kan galoppera långsammast resp stå stilla längst :-)
 
Sv: Hjälp med GYMKHANA LEKAR !!!

Du läste nog lite fel xD Vi är en grupp på hög nivå. Vi kommer upp på hästen från marken men inte typ som dom i sm gör om du fattar.

Tack iallafall för du skrev lite tips <3
 
Sv: Hjälp med GYMKHANA LEKAR !!!

Kl

Vi hade alltid gymkhana på terminsluten på ridskolan :)

Finns hur mycket som helst att göra!

Vi hade en massa olika stationer, bla:
Olika konbanor/slalom
Staffeter
Hinderbanor - hoppa av i slutet och utföra något (tex plocka upp äpplen ur hink m vatten, i nästa en sockerbit..och vill man vara riktigt elak så använder man mjöl i sista hinken:D), lägga ett pussel, sätta ihop ett träns..osv, finns mycket!
Rida genom en bana med ögonbindel där teamet får guida dig runt..rekomenderas dock i enb skritt :angel:, eller detsamma fast att man sitter bak och fram på hästen och ska rida genom en bana
Balansera något i munnen eller handen, ägg, vattenglas, potatis
Springa/hoppa i en potatissäck med hästen på sidan
Skattjakten, hämta saker från ett ställe och föra det till "boet"/teamet. För varje person som rider ner ska den använda en ny kroppsel (tex endast handen, endast munnen, endast benet osv)

Det finns nog inga gränser för vad man kan hitta på, så länge det känns säkert och vad hästarna ställer upp på såklart ;)
 
Sv: Hjälp med GYMKHANA LEKAR !!!

Jag som är instruktör själv på ridskola vill bara påminna om att ha HÄSTvänliga lekar. Ridskolehästarna står ut med nog mycket ändå, tänker bla. på att undvika lekar som innehåller massa upp - och avsittningar. En sån där sak som är onödigt slitage att utsätta dem för, enbart får vårt eget nöjes skull...
 
Sv: Hjälp med GYMKHANA LEKAR !!!

snurra spö/norsk fylla/ polsk julafton.. kärt barn har många namn antar jag..

Snurra spö kallade vi det för när jag red ponny och var gymkhana-grenen som fick oss att kikna av skratt.

Rid bort, där står en person beredd att ta ponnyn när man suttit av. Sen tar man ett ridspö, - gärna kort men inte hoppspö-kort - sätter ena änden i backen och den andra mot pannan och så ska man snurra säg - 15 varv eller så. och sen ska man kuta tillbaka på sina egna ben. För att som Pathofclovers sa; spara på hästarna så är det bra att ta den här leken som sista lek - så behöver man inte hoppa upp efteråt utan kan skritta av hästarna genom att leda dem. Plus att man brukar vara lite yr efteråt :P
 

Liknande trådar

Träning Jag berättade för nån vecka sen om att jag nyss tagit mig tillbaka i vuxen ålder till ridskola och hur fantastiskt det känns men att jag...
Svar
2
· Visningar
1 410
Senast: Lager
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 195
Ridning Jag har en medryttarhäst jag hjälpt till med i snart 3 år. Jag tycker om honom väldigt mycket och älskar att vara i stallet, men det är...
Svar
11
· Visningar
3 553
Senast: Fideli
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Denna vecka stod det två ridlektioner på schemat – en på ridskolan och en på privatlektionsstället vid världens ände. På ridskolan blev...
Svar
0
· Visningar
958
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp