Hjälp med grisepass!

F

Fuxan

Hej! Jag har en femtonårig valack som envisas med grisepass.. När vi galopperar går det oftast till såhär: Några galoppsprång-grisepass-"flänggalopp." När vi travar kan han inte heller gå direkt till skritt när jag saktar av, utan grisepassar lite och skrittar sedan. Detta har han alltid gjort, såvitt jag vet, köpte honom för två år sedan eller nått. Det brukar vara värre när han är otränad/lite för tjock, som nu efter sommarbetet... Jag har tröttnat rejält på detta, skulle vilja ha en någorlunda skön galopp som håller åtminstonde ett halvt varv i paddocken! Så nu undrar jag om ni kan ge mig några tips på träning, för att få honom att kunna bryta galopp/trav utan grisepass osv..
Tacksam för svar! :)
/Rebecca

Sv: Hjälp med grisepass!

Har samma problem. Det har blivit otroligt mycket bättre, men så har det också gått tre år. Är fortfarande inte helt borta, men inte alls så illa som för 3 år sen när jag började rida honom. Då hade jag aldrig ridit islandshäst.
För oss funkar lösgörande ganska bra, och att låta honom springa i sin takt i traven. I galoppen så är det jättebra med fattningar.

Sen har vi övat en del med kommando och det funkar faktiskt väldigt bra det också. Nu börjar han kunna trava och galoppera bra, det är bara bristen på kommunikation och kunskap från min del som rör ihop det ibland. Jag är inte tillräckligt tydlig med vilken gångart jag vill ha. Driver jag bara på så kan det bli både pass och trav, det väljer han som han vill.
Så där har kommandon gjort stor skillnad.

I början övade jag mycket från marken så att jag tydligt såg att han sprang rätt. Men nu känner jag direkt när han är på rätt väg även från ryggen.
I trav lägger släpper jag lite lite på tygeln ett kort ögonblick och säger TRAVA. (Kan ju säg att den traven vi använder ute i skogen är inte den finaste traven. För att få fram den fina traven där han går i fram krävs det massor av arbete på volt, och det har vi inte möjlighet till när vi rider ut. Och jag föredrar att han slängtravar framför att han grisepassar.

I galoppen så trycker jag lite lätt med spöt mot sidan framför sadeln och säger GALOPP. Han har lärt sig detta ganska fort och det funkar bra.

Annars är rent dressyrarbete det bästa, för om han går i form så grispassar han inte. Han passar för att han är spänd och när han går på tygel är han ju avslappnad. Jag hade lite svårt att tro att det var "så enkelt" när tränaren sa det. Men oj vad jag fick äta upp den hatten. Det var så in i ***** svårt, men visst funkade det. Så fort formen kom sa det plopp, han skuttade till lite och började trava som en liten ängel.

Finns många här som är mycket duktigare än mig som säkert har massor med bra tips, jag har fått en hel del tips här innan, vet inte om tråden finns kvar längre. Detta är det som har hjälpt mig.

Lycka till!

Träna mycket halt-trav-halt-trav och att hästen ska reagera snabbare på dina hjälper. Om hästen är för seg i reaktionerna framåt så använd pisken, om hästen stannar för segt så rygga 1-3 steg och sen fram igen.
Att bara träna galoppfattningar är också jätte bra om man har en häst som har svårt för att galoppera. Fatta galopp i ex. ett hörn, låt hästen galoppera fritt en långsida utan att du gör något, sakta av och sen fatta ny galopp vid nästa hörn och galoppera en långsida osv.
Min häst har också lite svårt att trava, han är 5-gångare med mycket pass.. men jag började först ifrån marken och låta honom trava utan ryttare några gånger.. och sen när jag sitter på så går jag oftast på raktspår när jag ska trava och sen "säger" jag med kroppen "trava" .. man får inte tänka: "nu kommer hästen grisepassa".. utan du måste vara helt inställd på att du ska trava, inget annat! låt hästen gärna ha lite halvlång tygel och trava runt lite på fyrkanten.. du kan gärna stå i lite lätt sits för att avlasta hästens rygg. När du sedan ska sakta av till skritt ifrån trav så får du INTE låta hästen grisepassa emellan. Anledningen till han gör det kan vara för att han reagerar för sent på dina hjälper.. var lite "snabb" i handen och häng inte i tygeln och sen saktar du av. Om hästen börjar grisepassa så gör en halt -på en gång.
Mycket kan man träna bort genom bara halt-trav-halt osv och att få hästen att bli snabbare i reaktionerna.

Min lille grisepassare (som mer och mer börjar likna en "riktig" islandshäst:p:angel:) brukar också göra såna avsaktningar. Trav-grispass-skritt.
Jag fick ett tips från min tränare som jag blev helt chockad över hur bra det fungerade. Hon sa att när jag travar så ska jag spänna magen när jag ställer mig upp i lättridningen för att sakta av. Alltså trav;upp-ner-upp och spänn-ner-skritt.
Jag tappade hakan när han som alltid annars passar minst 5 steg innan det blir rätt takt i skritten, bara föll ner tvärstopp i skritt! :eek::love:

Lösgörande övningar! Utnyttja öppna och sluta för att böja och jobba genom hästen. Rid serpentiner av olika slag (runda, avlånga, med bogen före, i öppna) för att jobba och böja igenom hästen och styrketräna den.

Är inte så himla erfaren och ska inte komma med dumma råd men en av mina tränare rådde mig att trava mycket över bommar för att "lösa upp" passen då det är jobbigare för den att passa än att trava över bommar.

Hurvida detta är en korrekt metod eller inte vet jag ej, men det hjälpte Jökull och mig avsevärt!

Min lille grisepassare (som mer och mer börjar likna en "riktig" islandshäst:p:angel:) brukar också göra såna avsaktningar. Trav-grispass-skritt.
Jag fick ett tips från min tränare som jag blev helt chockad över hur bra det fungerade. Hon sa att när jag travar så ska jag spänna magen när jag ställer mig upp i lättridningen för att sakta av. Alltså trav;upp-ner-upp och spänn-ner-skritt.
Jag tappade hakan när han som alltid annars passar minst 5 steg innan det blir rätt takt i skritten, bara föll ner tvärstopp i skritt! :eek::love:

Nu när jag läste det andra gången slår det mig att det är ju så jag saktar av till skritt. :cool:

Är inte så himla erfaren och ska inte komma med dumma råd men en av mina tränare rådde mig att trava mycket över bommar för att "lösa upp" passen då det är jobbigare för den att passa än att trava över bommar.

Hurvida detta är en korrekt metod eller inte vet jag ej, men det hjälpte Jökull och mig avsevärt!

Liten rolig anekdot (för det ÄR bra med bommar för många, men det fattade inte min häst) jag försökte med detta på min i början, för att det skulle vara jättebra enligt en som jag tränade för då. Men min häst förstod inte riktigt att vi ville få honom att trava, för han grisepassade över alla.

Det roliga är att nu när han travar bra så kan han fortfarande inte trava över bommar. Han river och slår i alla. Men om han grisepassar, då tar han sig över :rofl:

Spänna magen.

Ok, va bra! Vissa saker gör man ju helt utan att tänka på det. För mig var det helt nytt att göra det i lättridningen. Däremot när jag sitter ner. Jag vet inte varför jag aldrig gjort det i lättridningen, men jag tänkte väl att han inte kände om jag spände magen när jag står upp:p

Liknande trådar

Träning Jag har en stor valack född 2018 där vi har stora problem med att få till galoppen. Han är stor, närmre 180 och ganska tung. Mentalt en...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 847
Senast: banani
·
Ridning Hej, min medryttarhäst vägrar att gå framåt ibland. Han är en 13 årig c-ponny valack. Har varit medryttare på honom i ca 4 månader nu...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 651
Senast: Stergo
·
Ridning Hej! Har nyligen blivit medryttare till en 11-årig islandshäst och behöver tips. När ägaren köpte honom stod han på lösdrift och var...
Svar
8
· Visningar
1 702
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 691
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Höstföräldrar 2023
  • Kalla hamburgare
  • Västeråsträffstråden

Hund, Katt, Andra Djur