Hjälp med galopp

N

nissesessa

Jag brukar rida en nordis på 9 år som har väldigt svårt med vänstergalopp och samlad galopp. Hon rusar bara in i galoppen och ökar och ökar. Det är bara om man har en häst framför som hon går in i en lugnare galopp. Tänkte imorgon prova på longering och göra lite lösgörande saker. Hon är väldigt stel i vänster sida. Skulle vilja ha mer tips på vad man kan göra?

Tacksam för svar!

Sv: Hjälp med galopp

13 stycken som har kollat men inte en enda som kan/vill hjälpa mig? :(

Jag hade ungefär samma problem med min kallblodsvallack på fem år. På första lektionen för min dressyrtränare flyttade vi hästen för skänkeln, red skänkelvikningar och tempoväxlingar. När vi sedan skulle fatta galopp trodde jag det skulle gå åt h*lvete, men han fattade rätt galopp efter ett fåtal travsteg. Tränaren var mycket imponerad av hans galopp och jag erkände att han inte brukar vara så. Då sa hon att hon trodde det berodde på att han nu var lösgjord för skänkeln och dessutom lyssnade på förhållningarna. :)

Så mitt tips är att du rider på en volt, i skritt till att börja med. På den öppna delen av volten ställer du hästen inåt, gör en halvhalt och flyttar bakdelen lite för innerskänkeln. Bromsa med yttertygeln om den går iväg. Du kan även göra vanlig skänkelvikning om hästen kan det. Jobba med detta i båda varven i skritt & trav. Kom ihåg att rida rakt fram ibland bara! Glöm inte tempoväxlingar och halter på resterande delen av volten. :)

Efter en stund bör hästen vara lösgjord och mjuk och följa dina hjälper relativt snabbt. Nu kan du testa att fatta galopp. Sitt ner och korta upp traven, gör en ordentlig halvhalt och fatta galopp. När du fattar galopp kan du ta ett tydligt ledande tygeltag i innertygeln, det hjälper hästen att fatta rätt galopp. (I ditt fall är nog detta viktigast i vänster varv :))

När hästen har fattat galopp sitter du sjupt i sadeln och håller om hästen med benen. Ha en mjuk kontakt med munnen och ta halvhalter ofta, så hon inte får en chans att rusa. Galoppera inte länge utan bryt av, beröm och gör dig beredd för en ny fattning. När fattningarna sitter kan du öva på att få en lugn galopp :laugh:

Ta hjälp av en tränare om du kan :) LYCKA TILL! :D

Hur beter den sig i hagen? Kommer båda galopperna fram där? Eller om den galopperar lös i ridhus eller ridbana? De övningarna som du fått beskrivet här ovanför är jättebra, men då gäller det att veta att hästen verkligen klarar att använda sin kropp ordentligt. Eftersom ena sidan är såpass mkt svårare än andra kanske den har låsningar, problem med någon muskel eller liknanade. Då kan det vara bra att en equiterapeut eller kiropraktor känner igenom hästen, om du känner att problemen inte försvinner trots träning.

Men mjukgörande övningar är jättebra! Samma sak med att rida över bommar, och att tömköra. Förmodligen är det en styrke och balanssak, när den är i bättre form klarar den också att galoppera fint och lugnt. :)

Hej det du gör nu är alldeles rätt hon måste mjukas upp och bli mer gämnstark i båda sidor, och troligen orkar hon inte sammla sig i galloppen eller tycker åtminstone att det är väldigt jobbigt så hon behöver dessutom starkare bakdel men framförallt magmuskler!
För starkare magmuskler så är det bra att träna öppna och sluta,gå och trava över kavalletti gå i skogen där det krävs att hon lyfter fötterna högt,löshoppning över kombinationer där hon får sammla ihop sig tex stutts ökar både magmuskler och stärker bakdelen.
Mycke klättring.
När du longerar måste du va mycet noga med att hon böjer sig genom hela kroppen och inte viker sig i bogen.
Du ser att hon gör rätt när hon vinklar höften framåt tex om du böjer huvud och hals åt ena hållet så skuts höfften fram på samma sida som du böjer huvudet åt.
Och va noga med att hon trampar mitt under viktpungten med inre bakbenet,allså mitt under hästen, när du longerar och öka och minska volten som att hon gör öppna och sluta.
Du behöver egentligen inte longera du kan göra samma sak från sadeln,och om man inte är mycket ducktig på att långera så är det lättare att få hästen att göra rätt från ryggen där du kan rama in den mer.
Lycka till!

Det jag kan hjälpa till med är i såfall den samlade galoppen:

En av många anledningar (ganska vanlig) är för att du kanske inte tänker på att skänkla, utan bara bromsar, för du måste tänka såhär: skänkla minst lika mycket som du bromsar annars är det mycket lätt att hästen bara saktar av.

Och om inte, så behöver hästen mycket träning, för den kanske är stel eller tar så långa galoppsprång att den inte är van med att galoppera samlat. Hur du ska träna då vet jag inte (är ingen expert), men lycka till iaf <3 :laugh:

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 097
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 485
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 160
Senast: valy
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
946
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Sabotage?
  • Dressyrsnack 17