Sv: Hjälp med galopp
Jag hade ungefär samma problem med min kallblodsvallack på fem år. På första lektionen för min dressyrtränare flyttade vi hästen för skänkeln, red skänkelvikningar och tempoväxlingar. När vi sedan skulle fatta galopp trodde jag det skulle gå åt h*lvete, men han fattade rätt galopp efter ett fåtal travsteg. Tränaren var mycket imponerad av hans galopp och jag erkände att han inte brukar vara så. Då sa hon att hon trodde det berodde på att han
nu var lösgjord för skänkeln och dessutom lyssnade på förhållningarna.
Så mitt tips är att du rider på en volt, i skritt till att börja med. På den öppna delen av volten ställer du hästen inåt, gör en halvhalt och flyttar bakdelen lite för innerskänkeln. Bromsa med yttertygeln om den går iväg. Du kan även göra vanlig skänkelvikning om hästen kan det. Jobba med detta i båda varven i skritt & trav.
Kom ihåg att rida rakt fram ibland bara! Glöm inte tempoväxlingar och halter på resterande delen av volten.
Efter en stund bör hästen vara lösgjord och mjuk och följa dina hjälper relativt snabbt. Nu kan du testa att fatta galopp. Sitt ner och korta upp traven, gör en ordentlig halvhalt och fatta galopp. När du fattar galopp kan du ta ett tydligt ledande tygeltag i innertygeln, det hjälper hästen att fatta rätt galopp. (I ditt fall är nog detta viktigast i vänster varv
)
När hästen har fattat galopp sitter du sjupt i sadeln och håller om hästen med benen. Ha en mjuk kontakt med munnen och ta halvhalter ofta, så hon inte får en chans att rusa. Galoppera inte länge utan bryt av, beröm och gör dig beredd för en ny fattning. När fattningarna sitter kan du öva på att få en lugn galopp
Ta hjälp av en tränare om du kan
LYCKA TILL!