Sv: Hjälp med formen i ridning med repgrimma
Problemet när man inte har så mycket erfarenhet av ridning utan träns i form, och har en häst som naturligt vill röra sig med högt huvud och sänkt rygg, är att hitta formen. Det går ofta att hitta ett bra påskjut och steg men formen vill sig oftast inte.
Problemet är att hästen inte sänker huvudet, naturligt. En häst som naturligt rör sig med höjd rygg och bågad hals hittar oftast formen av sig själv trots att ryttaren inte gör så mycket. En travhäst har inte samma anledning att ens komma att tänka på det och vet man inte då som ryttare, hur man ska gå tillväga, så fastnar man ofta där.
När jag och kusen var nybörjare så lade jag linan över mulen på honom. Linan satt fast i grimman, jag höll i den med bra avstånd fr huvudet(hängde löst) i v handen och sedan lät jag resten av linan ligga över mulen och vidare till min h hand. På så sätt kunde jag ge små tryck på nosryggen som signalerade till honom - vilket gjorde att han började eprova vad jag ville att han skulle göra. Han länkte huvudet och linan lättade då helt från nosryggen - nu visste han vad jag ville och utan problem utvecklade vi formen. Han gick i korrekt form utan lina redan någon minut senare.
Men nu ska tilläggas att detta är en häst som gärna arbetar i form och alltid har varit lättjobbad. Så han gick gärna i form utan att jag bad honom - han trivdes där. Därför var det inga problem att utveckla det sen. Dessutom hade vi ridit utan träns i mer än ett år innan - fast ute i skogen - så jag hade sitshjälperna ganska naturligt för mig.